Ducati had het al aangekondigd tijdens de allereerste MotoGP test van 2017 in Sepang dat men pas tijdens de laatste pre-season test in Qatar met een reactie zou komen op de voor komend seizoen verboden winglets. Zaterdag was het zover toen Andrea Dovizioso op het Losail International Circuit naar buiten ging met een volledig nieuwe en enigszins vreemd ogende kuipset.
Na tijdens de eerste dag de snelste rondetijd op de klok te hebben gezet vestigden Andrea Dovizioso en het Ducati Team zaterdag tijdens de tweede dag van de MotoGP test in Qatar alle aandacht op zich door een aantal keren op de baan te verschijnen met een volledig nieuwe en vreemd ogende kuipset op de Ducati Desmosedici.
Dovizioso moest zaterdag echter genoegen nemen met de dertiende rondetijd en het feit dat hij één van de drie coureurs was die zijn snelste tijd van de eerste dag niet aan wist te scherpen riepen dan ook de nodige vragen op, vanzelfsprekend en mede ingegeven door het gebruik van de nieuwe kuipdelen. De Italiaan, die na afloop van de dag bestormd werd door de media, raakte er echter niet van in paniek, sterker nog de Ducati coureur sprak na afloop van een productieve tweede testdag.
“Vandaag (zaterdag) was eigenlijk een beetje een ongewone dag omdat de omstandigheden compleet anders waren dan tijdens de eerste dag, maar naar mijn mening wel een hele belangrijke dag. Het was echt moeilijker, maar daarentegen hebben we ook heel veel zaken getest en ondanks dat de tijden dan wel niet zo goed waren als een dag eerder was het voor ons wel een hele productieve dag.”
Dat het een bijzondere dag was voor velen duidelijk, Dovizioso verscheen immers op de baan met een wel hele bijzondere en volledig nieuwe en vreemd ogende kuipset op de Ducati Desmosedici.
“Het klopt dat ik een paar keer naar buiten ben geweest met de nieuwe kuipdelen. Naar mijn mening hebben de Ducati engineers opnieuw geweldig werk geleverd, want het was niet makkelijk voor hun om met de nieuwe geldende regels en het verbod op de al veelbesproken winglets voldoende aerodynamische downforce te creëren. Na er mee gereden te hebben, de nodige data verzameld te hebben zullen we de voor- en nadelen moeten afwegen alvorens we een definitieve beslissing kunnen nemen over het gebruik ervan.”
Volgens eigen zeggen zal Dovizioso tijdens de derde en afsluitende testdag hoogstwaarschijnlijk geen gebruik meer maken van de nieuwe Formule 1 achtige ogende kuipset, dit omdat de Ducati engineers inmiddels voldoende informatie hebben en er op basis van de verkregen gegevens van zaterdag de voor- en nadelen goed bestudeerd kunnen worden.
“Ik denk dat we inmiddels een goed beeld hebben van wat de nieuwe kuip doet en de engineers momenteel in staat zullen zijn om een vergelijk te kunnen maken tussen de nieuwe kuipset en de afgelopen seizoen gebruikte winglets.”
Wat overblijft is natuurlijk de vraag of Dovizioso ook daadwerkelijk een verschil heeft kunnen ontdekken tijdens het rijden met de nieuwe kuipset en of het daadwerkelijk ook een verbetering is. De rondetijden op de baan lieten dat namelijk niet zien omdat Dovizioso zaterdag één van de drie coureurs was die zijn snelste tijd van de eerste dag niet aan wist te scherpen.
“Ik maak me momenteel geen seconde druk over de rondetijden die anderen hebben gereden, ik had namelijk ook veel sneller gekund, ik weet dat ik hier snel ben al was dat vandaag voor de buitenstaanders even niet te zien als er gekeken wordt naar de tijdlijst. De omstandigheden waren vandaag nu eenmaal moeilijker dan gisteren, dit omdat de grip minder was en er meer wind was waardoor de omstandigheden gedurende de dag ook nog eens verslechterden. We hadden daar nu eenmaal wat problemen mee. Maar ondanks deze problemen denk ik dat de nieuwe kuipdelen wel een verbetering zijn en misschien wel al in de buurt komen van het gebruik van de inmiddels verboden winglets. Het is wel anders, maar een reëel vergelijk is ook bijna niet mogelijk omdat we het afgelopen seizoen immers heel veel verschillende soorten winglets hebben gebruikt, ja en met welke moet ik ze dan vergelijken, dat is dus bijna niet te doen.”
Zondagmiddag om 14:00 uur Nederlandse tijd zullen de MotoGP coureurs opnieuw in actie komen op het Losail International Circuit voor hun derde en afsluitende testdag welke tevens de allerlaatste testdag zal zijn alvorens op donderdag 23 maart op hetzelfde circuit de eerste vrije trainingen op het programma staan van het eerste Grand Prix weekend van het seizoen.
Handige links MotoGP test Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag