De resultaten van Andrea Dovizioso blijven voorlopig ver achter bij de verwachtingen. Een sabbatical en de overstap van Ducati naar Yamaha vallen de WithU Yamaha RNF MotoGP Team coureur zwaar. De inmiddels 37-jarige Italiaan bevindt zich volgens eigen zeggen zelfs in een behoorlijk slechte situatie.
Andrea Dovizioso besloot aan het einde van het seizoen 2020 zijn contract bij Ducati niet te verlengen. De drievoudig runner-up in de koningsklasse nam deze beslissing zonder enige andere optie, hetgeen betekende dat hij in 2021 een sabbatical nam. De Italiaan hield zijn conditie vervolgens op pijl door deel te nemen aan een aantal motorcross wedstrijden in Italië. Na het debacle bij Yamaha, waar Maverick Viñales na de Dutch TT in Assen besloot om per direct zijn contract in te leveren, en de blessure van Franco Morbidelli binnen het toenmalige Petronas Sepang Racing Team werd Dovizioso door Yamaha aangetrokken als vervanger. Morbidelli maakte vervolgens na zijn blessure in het tweede deel van het seizoen de overstap naar het Monster Energy Yamaha MotoGP team terwijl Dovizioso met een Yamaha fabriekscontract op zaak het seizoen af maakte bij het Maleisische MotoGP team, dit om alvast te wennen aan de voor hem nieuwe Yamaha. Dit seizoen moest de Italiaan er staan, en de verwachtingen binnen het WithU Yamaha RNF MotoGP Team waren dan ook best wel hoog.
Inmiddels zitten de eerste zes Grand Prix weekenden van het seizoen erop, maar vooralsnog zijn de prestaties nog niet om over naar huis te schrijven. Sterker nog, deze blijven mijlenver achter bij de verwachtingen. Met een elfde plaats tijdens de eerste Europese Grand Prix van het seizoen in Portimão als zijn beste resultaat, slechts acht gescoorde WK-punten en de twintigste plaats in de tussenstand van het kampioenschap mogen en kunnen de Italiaan zelf, zijn team en Yamaha dan ook zeker niet tevreden zijn.
Een moeilijke situatie volgens WithU Yamaha RNF MotoGP teammanager Wilco Zeelenberg die de huidige problematiek afgelopen weekend in Jerez als volgt omschreef.
Wilco Zeelenberg: “Het moge duidelijk zijn dat Dovizioso momenteel in een lastig pakket zit. De informatie en feedback die hij kan geven en geeft over de motorfiets is geweldig, maar het grootste probleem is dat alles wat ie de acht voorgaande jaren op de Ducati zich heeft aangeleerd nu op de Yamaha weer af moet leren. De Ducati en de Yamaha zijn twee totaal verschillende machines en vergen derhalve een compleet andere rijstijl. Dit kost tijd, maar we weten allemaal hoe competitief de huidige MotoGP is. Dovi is absoluut geen ‘slechte’ coureur maar kijk maar eens goed naar de tijdlijsten. Een paar tienden van een seconde kan je zomaar tien plaatsen op de lijst schelen. Het is een lastige situatie, een situatie die knaagt aan de coureur Dovizioso.”
Voorafgaand aan de Spaanse Grand Prix, afgelopen weekend in Jerez, was er de hoop dat we eindelijk weer eens de Dovizioso van weleer in actie zouden gaan zien maar ook dit zesde Grand Prix weekend van het seizoen liep opnieuw uit op een enorme teleurstelling. Dovizioso kwam het gehele weekend niet in het spel voor, kwalificeerde zich zaterdag slechts als drieëntwintigste om vervolgens op zondag tijdens de race op ruim vijfendertig seconden van de winnaar als zeventiende de finish te passeren.
Zelfs na een verontschuldiging van Yamaha tijdens de voorgaande Grand Prix op het circuit van Portimão en de verzekering dat er zou worden gewerkt aan een betere motor, was Jerez voor Dovizioso dus opnieuw een weekend om snel te vergeten.
Andrea Dovizioso: “Het was opnieuw slecht, ik verwachtte dat ik kon pushen, maar dat kon ik al niet vanaf de eerste ronde. Dus probeerde ik gewoon te overleven en de race op één of andere manier uit te rijden. Het is heel vreemd, maar als je de rondetijden van de kopgroep ziet ben ik toch wel een beetje verbaasd, want zonder grip was dit onmogelijk.”
Een dag na afloop van de MotoGP race op het Zuid-Spaanse circuit kwam Dovizioso opnieuw in actie tijdens de Jerez MotoGP Official Test. Het was duidelijk dat de Italiaan deze test aangreep om zoveel mogelijk kilometers te kunnen maken, verschillende settingen te testen en zijn rijstijl aan te passen.
Andrea Dovizioso: “We hadden geen nieuw materiaal, maar we hadden wel de kans om deze dag te gebruiken om verschillende afstellingen te testen, terwijl we daar tijdens een Grand Prix weekend simpelweg geen tijd voor hebben. We hebben wat verschillende dingen geprobeerd op het gebied van gewichtsverdeling en andere dingen. Uiteindelijk voelde ik me een beetje beter. Het was best goed zelfs, hoewel het fysiek altijd moeilijk is om direct na een raceweekend een test te doen, maar tegelijkertijd is het altijd belangrijk om het op hetzelfde circuit te doen, omdat je dan de juiste referenties hebt om te begrijpen wat je kunt proberen. De omstandigheden waren anders dan in het weekend, want er was meer wind. Over het algemeen ben ik best tevreden over deze testdag.”
Of deze testdag het gehoopte effect zal hebben dat zal over een week moeten blijken als de zevende Grand Prix van het seizoen wordt verreden, de Franse Grand Prix op het historische Le Mans circuit.
Eén ding moge echter duidelijk zijn, het huidige MotoGP startveld is dusdanig competitief dat alles maar dan ook alles moet kloppen tegenwoordig om ook maar enige kans te maken op een goed resultaat. Na een sabbatical, het missen van een reeks aan races pak je de draad niet zomaar even weer op, daar is Dovi04 inmiddels zelf vast en zeker ook wel achter.
Handige links Gran Premio Red Bull de España:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter