Maandag presenteerde het WithU Yamaha RNF MotoGP Racing Team haar plannen voor het komende seizoen. Na afloop van de presentatie spraken de hoofdrolspelers middels een online zoom verbinding met de media. Zo ook Andrea Dovizioso die in tegenstelling tot zijn teambaas Razlan Razali uiterst voorzichtig was over de verwachtingen aan zijn adres voor het 2022 MotoGP seizoen.
Het wordt in 2022 zijn twintigste volledige seizoen als Grand Prix coureur, en na acht seizoenen Ducati een hernieuwde kans op de Yamaha YZR- M1in de koningsklasse. Nu is de huidige Yamaha YZR-M1 al niet helemaal onbekend meer voor de in maart van dit jaar 36 jaar wordende Italiaan, dit aangezien hij in 2021 al vijf Grand Prix weekenden van start ging op een machine van de Japanse motorenfabrikant.
Dat alle begin moeilijk is, dat een overstap naar een ander motormerk in de huidige zeer competitieve MotoGP klasse niet zonder opstartproblemen gaat zal voor geen enkele motorsportkenner een geheim zijn. Maar dat de prestaties van Dovizioso sinds hij in september van het afgelopen seizoen de machine van landgenoot Franco Morbidelli overnam achter zijn gebleven bij de verwachtingen moge ook duidelijk zijn. Met een twaalfde plaats tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen in Valencia als beste klassering en het behalen van slechts twaalf WK punten in vijf verreden races is niet het resultaat waarvoor Razlan Razali in zee is gegaan met de Italiaanse veteraan die in 2017, 2018 en 2019 nog als tweede wist te eindigen in de titelstrijd.
Andrea Dovizioso: “Aan het einde van het seizoen nog aan vijf Grand Prix weekenden meedoen was moeilijk, maar dat wisten we vooraf. Tegelijkertijd was het perfect en cruciaal om na afloop van het seizoen een eerste test te doen met de nieuwe machine. Dit gaf ons een goed vergelijk en eveneens de mogelijkheid om de Yamaha engineers de juiste informatie te geven waarmee ze gedurende de winter aan de slag konden en om begin februari zo goed als mogelijk voorbereid aan de eerste MotoGP test in Maleisië te kunnen beginnen. Natuurlijk was de overstap van een Ducati naar een Yamaha niet gemakkelijk, het was een hele grote verandering. Maar voor mij was het cruciaal om het team en de motor te leren kennen – een motor die heel anders is – om zo snel en zo klaar mogelijk te zijn aan het begin van dit seizoen. In het voorseizoen wil ik mijn rijstijl nog beter afstemmen op de motor, want de motor vraagt om het rijden van andere lijnen dan ik de afgelopen jaren gewend was, specifieke lijnen. Ik ben echt blij dat ik hier in Maleisië aan kan werken. Het Sepang International Circuit is voor mij een heel goed circuit. Jammer genoeg hebben we er maar twee testdagen dit jaar.”
Teameigenaar Razlan Razali liet tijdens de teampresentatie op het podium van het Philharmonic Theater in Verona echter wel weten dat hij verwacht dat Dovizioso in 2022 één van de frontrunners in de koningsklasse zal zijn, sterker nog de Maleisiër liet zich ontvallen dat de veteraan in zijn eerste volledige in dienst van het team mee moet kunnen gaan doen in de strijd voor de titel. Dovizioso zelf was na afloop van de teampresentatie zelf echter een stuk minder optimistisch.
Andrea Dovizioso: “Het zal komend seizoen zeker niet makkelijk worden, het wordt moeilijk omdat het niveau zo hoog is en we nog niet weten waar we staan met de nieuwe Yamaha ten opzichte van de anderen. We moeten eerst de eerste test maar eens afwachten. Iedereen weet dat sinds deze winter de ontwikkelingen weer zijn toegestaan, bijvoorbeeld met betrekking tot het motorblok. Er kan van alles gebeuren, in de huidige MotoGP is er elk seizoen wel een verrassing. Dus ik ga niet zeggen dat we er gelijk zullen staan en dat we vooraan mee gaan doen. Maar aan de andere kant ben ik hier om races te winnen, daar moet ik ook niet voor weglopen. Ook krijg ik veel vragen of dit mijn laatste seizoen gaat worden, ook hier kan ik niets over zeggen, alles hangt van de prestaties af. Ik ga het seizoen wel in alsof het mijn laatste seizoen zal zijn, zo sta ik er wel in maar dat wil niet zeggen dat dit ook betekend dat het mijn laatste seizoen als MotoGP coureur gaat worden.”
De opvallende MotoGP liefhebber viel bij de teampresentatie nog iets op, Dovizioso verscheen namelijk op het podium met een Shoei helm. Op deze helm – maar ook niet op het motorpak – was geen enkel logo van de fabrikant zichtbaar. Opvallend omdat dit normaalgesproken wel het geval is, dit omdat de helmfabrikanten de coureurs in de koningsklasse rijkelijk belonen als men met hun merk onderweg is. Een vraag hierover kon na afloop dan ook niet uitblijven.
Andrea Dovizioso: “Het klopt dat er inderdaad geen logo te zien is van de helmfabrikant. Dit heeft er mee te maken dat ik een persoonlijke sponsordeal heb gesloten met Alpinestars. Deze deal is van top tot teen, en dat is dus de reden dat er geen logo op de helm en het pak zichtbaar is van de helmenfabrikant.”
Een zakelijk antwoord van de Italiaan, maar ongetwijfeld schuilt hier een ander verhaal achter. Het lijkt dan ook nog slechts een kwestie van tijd dat Alpinestars een goedgekeurde helm voor de wegracesport op de markt gaat brengen.
Dovizioso begint op 04 maart aanstaande in Qatar als 35-jarige aan het eerste Grand Prix weekend van het seizoen. Op 23 maart aanstaande wordt hij echter 36 en hij is dit seizoen na het stoppen van Valentino Rossi de oudste coureur op de startgrid.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter