Andrea Dovizioso kende zondag een ongelukkige wedstrijd op Termas de Rio Hondo. De Ducati Team coureur kwam buiten zijn schuld om ten val nadat de eveneens gevallen Aleix Espargaró hem niet meer kon ontwijken en hem in zijn val meenam. In plaats van het analyseren van Espargaró’s fout was de Ducati coureur meer teleurgesteld over het gebrek aan grip, en de rijstijl van Danilo Petrucci.
De teleurstelling was van Andrea Dovizioso’s gezicht af te lezen nadat hij zondag voor het tweede jaar op rij uit de Argentijnse GP werd gereden door een andere coureur. Vanaf een dertiende startplek wist Dovizioso zondagmiddag al snel de top tien te bereiken, en halverwege de race was hij zelfs al in de strijd om de vijfde plaats verwikkeld.
Zijn opmars werd echter belemmerd door een gebrek aan grip aan de achterkant bij het uitkomen van de bochten en tijdens het remmen. Dat, en Petrucci’s agressieve en laat remmende capriolen waren volgens Dovizioso de belangrijkste redenen dat hij crashte.
Toen Petrucci zijn rem losliet, moest Dovizioso volgens eigen zeggen overeind komen om hem te ontwijken. Op dat moment probeerde Espargaró scherper in te sturen, voordat hij zijn voorkant verloor. Dovizioso was al wijd gegaan en kon de glijdende Aprilia vervolgens niet meer ontwijken.
Maar in plaats van Espargaró te bekritiseren, die hem in de 15e ronde vol raakte, leek de Ducati Team coureur meer gefrustreerd door de rijstijl van Petrucci, en het onvermogen van zijn eigen Ducati om om te gaan met het gebrek aan grip.
“Tuurlijk maakte Aleix de fout maar dat werd veroorzaakt door Danilo,” vertelde de Italiaan na afloop over het incident in bocht vijf, waar hij probeerde om zijn landgenoot uit te remmen. “Ik wil beginnen met de race. Ik was erg tevreden dat ik zoveel posities kon winnen. Daar was ik echt blij mee. De realiteit was dat ik de snelheid niet had. Ik had simpelweg niet de snelheid die ik wilde hebben.”
“Iedere training was dat al het grootste probleem. En in de race was het ook de limiet. Ik kon niet remmen zoals ik wilde of ik normaalgesproken wel kan. De motor was in staat om harder te remmen maar iedere keer zat ik op de limiet doordat de band ging glijden tijdens het remmen. Hierdoor kon ik simpelweg niet harder remmen. Ik had het wel onder controle dus ik verloor gelukkig niet heel veel tijd.”
“Maar tijdens het uitkomen van de bochten was het echt slecht. Ik had er de hele race moeite mee. Alleen dankzij de topsnelheid van de Ducati kon ik vechten voor de vijfde positie. Gezien het weekend wat wij hier hadden, was ik tevreden geweest met een vijfde plaats omdat het belangrijke punten zouden zijn voor het kampioenschap. Maar toen ik achter Danilo reed, en zijn achterband er echt aan was, reed hij gewoon op een slechte manier. Hij stopte andere rijders, reed op een rare manier. Ik vond het echt te veel van het goede. Iedereen probeert op zijn manier te rijden, en dat is normaal en goed. Maar de manier waarop hij er mee omging was gewoon erg slecht.”
“Ik probeerde hem aan de binnenkant in te halen, hij remde laat en gooide bruut de deur dicht. Dat is niet goed en niet de manier. Dit zorgde dan ook voor de crash omdat ik hem bijna raakte en vervolgens maakte Aleix door zijn manoeuvre ook een fout. Aleix maakte de fout zelf maar deze werd dus duidelijk veroorzaakt door Danilo.”
Handige links Gran Premio Motul de la República Argentina:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag