De racetak van de American Motorcycle Association komt in het 2009 seizoen met een nieuwe structuur en een nieuw reglement.
De afgelopen jaren werd er veel geklaagd over de onduidelijk klasse structuur in het AMA waar veel rijders in meerdere klassen rijden en het dus een stuk onoverzichtelijker is. De laatste tijd zien we de Superstock machines ook steeds dichter bij de Superbike tijden komen of zelfs sneller zijn. De AMA wil hier verandering in aanbrengen en komt in 2009 met een nieuwe opzet.
In 2009 zullen er maar drie nationaal kampioenschap klassen starten, te weten: AMA Superbike, AMA Supersport en AMA Formula Xtreme en daarnaast is er in het bijprogramma nog plaats voor enkele andere klassen.
AMA Superbike blijft de belangrijkste klasse en zal ook gebaseerd blijven op de 1000cc machines. In deze nieuwe opzet zal het reglement een combinatie worden van het huidige Superbike en Superstock reglement en zo dus een hele nieuwe klasse vormen. Het reglement voor de Supersport en Formula Xtreme klassen blijven in grote lijnen gelijk aan het huidige reglement maar zullen wel verfijnd worden.
Bij de ontwikkeling van deze nieuwe structuur is gekeken naar de bestaande structuren in het World, Brits, Duits en Australisch Superbike.
Het technische reglement is nog in ontwikkeling en zal in de nabije toekomst voltooid worden. In de tussentijd wordt ook gekeken naar eventuele nieuwe of ondersteunende klassen waarbij een verbeterd proces voor de doorstroming van jonge getalenteerde rijders het belangrijkste doel is.
“We zien een goede mogelijkheid om het AMA Superbike te laten groeien,” vertelde AMA voorzitter Rob Dingman. “In 2006 en begin 2007 hebben we ter verbetering een aantal wijzigingen doorgevoerd in onze organisatie. We zien deze nieuwe klasse structuur als deel van deze evolutie. 2007 wordt een belangrijk jaar omdat we ons voorbereiden op de toekomst.”