Álvaro Bautista zit momenteel niet helemaal lekker in zijn vel. De Spanjaard heeft niet het juiste gevoel met de Ducati Panigale V4 R en is net als alle anderen momenteel niet opgewassen tegen Toprak Razgatlioglu. Daarnaast twijfelt de tweevoudig World Superbike kampioen over zijn toekomst binnen de sport.
Met een derde, zesde en vijfde plaats in de drie World Superbike races op Donington Park zouden veel coureurs ontzettend blij zijn maar voor iemand die de afgelopen twee seizoenen de World Superbike titel op zijn naam schreef is dat niet het geval. Sinds de Superpole Race op het TT Circuit Assen heeft Álvaro Bautista geen race meer gewonnen, samen met Race 2 in Barcelona heeft de Spanjaard dit seizoen ‘pas’ twee wedstrijden gewonnen.
Nadat hij vorig seizoen nog vijftien races wist te winnen en uiteindelijk zijn tweede World Superbike titel en derde wereldtitel behaalde zijn de World Superbike reglementen aangepast. Zo is er een minimaal gewicht ingevoerd en moeten kleine en lichte coureurs zoals Bautista gewicht bijplakken om de zwaardere coureurs zo minder te benadelen. Wel mag de Ducati weer het volledige toerenbereik gebruiken nadat dat vorig seizoen als gevolg van het succes van de Panigale V4 R aan banden werd gelegd.
Maar een aantal extra kilo’s op de Ducati van Bautista is niet de enige oorzaak voor mindere prestaties dit jaar. Na de seizoensafsluiter in Jerez in oktober 2023 bleef de Spanjaard net als vele andere teams nog twee dagen testen op het Spaanse circuit. Daar kwam hij zwaar ten val met als gevolg onder andere een flinke hernia. Hierdoor kon hij niet presteren tijdens zijn MotoGP wild card op het Sepang International Circuit in Maleisië waarna hij een operatie onderging.
Het betekende een verre van ideaal winterseizoen waardoor Bautista al met achterstand het seizoen 2024 inging. Tijdens de test en het eerste raceweekend op Phillip Island in Australië maakte hij dan ook niet zo’n fitte indruk en was het in dat eerste raceweekend ook meer een kwestie van de schade beperkt houden dan meteen vol in de aanval te gaan.
Inmiddels staat Bautista na vijf raceweekenden derde in het kampioenschap met 186 punten, 55 minder dan WK leider en de momenteel dominerende Toprak Razgatlioglu. In de vijftien tot dusver verreden races stond de Aruba.it Racing – Ducati team coureur tien keer op het podium met twee keer een overwinning, twee keer een tweede plaats en zes keer een derde plaats. Teamgenoot en WorldSBK rookie Nicolò Bulega staat één plaats boven hem met veertien punten meer.
Veelzeggend was dat Bautista afgelopen zondag nota bene in de verkenningsronde – de eerste ronde na het verlaten van de pits – onderuitging op weg naar de grid. De Spanjaard kwam ten val in de laatste bocht voor start finish waardoor zijn team op de grid nog flink moest sleutelen om de Panigale V4 R weer startklaar te maken.
Early drama for @19Bautista 😮
He crashed on the way to the grid💥#UKWorldSBK 🇬🇧 pic.twitter.com/R2i69RDUN9
— WorldSBK (@WorldSBK) July 14, 2024
Álvaro Bautista: “Ik probeerde de hardere SC0 achterband, ik was aan het pushen en kwam vervolgens ten val. Gelukkig heb ik een heel goed team en konden ze de motor voor de start weer repareren. In de race had ik vervolgens dezelfde problemen als op zaterdag. Ondanks een andere achterband was het gevoel hetzelfde, dit is momenteel gewoon het niveau dat we hebben. We hebben iets nodig waardoor we beter worden want dit is voor ons momenteel het maximale.
Zaterdag stond ik nog op het podium maar op zondag eindigde ik als vijfde. Ik kan dan ook niet boos zijn op mezelf of op het team omdat wij ons uiterste best doen, we hebben iets anders nodig dat ons helpt om een stap voorwaarts te maken. We hebben al veel aanpassingen geprobeerd maar uiteindelijk werkten die niet. We hebben een basisafstelling die niet slecht is maar ook niet perfect dus nu is het gewoon lastig om iets te vinden met de motor die we hebben. We hebben wat hulp nodig van Ducati.”
Naast dat de prestaties op de baan niet helemaal naar wens zijn is Bautista achter de schermen ook druk bezig met zijn toekomst. Omdat Ducati tegenwoordig een laag basissalaris betaalt en werkt met een lucratief bonussysteem is de Spanjaard naar verluidt niet erg tevreden met zijn vergoeding, hij schijnt dan ook een hoger (basis)salaris te willen in zijn nieuwe contract met de Italiaanse motorenfabrikant. Deze combinatie van factoren zorgt ervoor dat het momenteel dus niet zo lekker loopt aan de kant van Bautista in de Aruba.it Racing – Ducati pitbox.
Álvaro Bautista: “Als je met dit gevoel op de motor zit helpt het zeker niet om een keuze te maken. Het is voor mij belangrijk dat ik plezier heb met het rijden. Ik had nu wel een maar mooie duels maar ik kon niet fijn rijden en mijn best doen. Weekenden zoals deze [op Donington Park] en een gevoel zoals dit helpt wat dat betreft niet echt. We zullen zien of het in Most anders is en blijven werken om iets te vinden. Als dat niet gebeurt dan is dit ons niveau.”
Nadat er de vorige keren telkens een lange onderbreking was tussen World Superbike raceweekenden is dat nu niet het geval. De WorldSBK paddock reist meteen door naar Tsjechië om daar aankomend weekend te racen op het Autodrom Most, een circuit waar Pirelli er vanwege de layout voor kiest om hardere banden te gebruiken dan normaal.
Álvaro Bautista: “Most is altijd lastig voor ons, vooral omdat we tijdens dat raceweekend een harder bandencompound moeten gebruiken. Dat gaat ons ook niet helpen om competitiever te zijn. Hoe dan ook is het weer een raceweekend waar we wat kunnen proberen en blijven werken, op zoek naar iets wat ons gaat helpen.”
De World Superbike coureurs komen aankomend weekend van 19 t/m 21 juli weer in actie voor de zesde ronde van 2024 op het Autodrom Most in Tsjechië.
Handige links Prosecco DOC UK Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.