Álvaro Bautista werd zondagmiddag tweede in Race 2 voor de World Superbike klasse op Phillip Island. De regerend wereldkampioen reed lange tijd aan de leiding maar kreeg aan het einde te maken met grote bandenproblemen. Ondanks dat was de Spanjaard blij met de geboekte vooruitgang gedurende deze week.
Met een valpartij in Race 1, een vierde plaats in de Superpole Race en een tweede plaats in Race 2 zou Álvaro Bautista normaalgesproken niet blij zijn maar dat was zondagmiddag in Australië toch anders. Na een heel lastig winterseizoen, waarin hij kampte met blessureleed, was de voorbereiding niet zoals hij dat zelf had gewild of zoals dat de afgelopen jaren was.
Na veel vertraging vanwege een groot oliespoor, en uiteindelijk ook nog een ingekorte race vanwege een rode vlag, deed Bautista uiteindelijk vooraan mee tijdens de elf ronden durende Race 2. Met een goede start nam hij de leiding in handen voor voormalig teamgenoot Michael Rinaldi en zou hij deze pas een kilometer voor het einde uit handen geven.
Bautista kreeg te maken met ernstige bandenproblemen waardoor zijn tempo in de slotfase van de race inzakte. Alex Lowes had daar minder last van waardoor hij zijn achterstand gauw kon dichtrijden en met een gewaagde inhaalactie in de laatste ronde de leiding over kon nemen. Bautista kwam nog op 0,048 seconde van de Brit maar hij moest genoegen nemen met de tweede plaats.
Álvaro Bautista: “Alex Lowes had aan het einde van de race meer van z’n banden over dan ik. Niet alleen de normale bandenslijtage maar hij had letterlijk meer rubber over dan ik, bij mij was er wat verdwenen. Als mijn motor nu onder het minimale gewicht zit is het de fout van Pirelli, haha.
Het was raar want in de eerste paar ronden voelden mijn banden heel goed aan. In de herstart dacht ik dat ik kon pushen want het waren elf ronden, voor mij zou dat makkelijk moeten zijn. Ik weet niet of het lag aan de manier waarop ik de eerste paar ronden heb gereden of aan het feit dat de banden te koud zijn geworden. Bij het verlaten van de pits doe je één langzame ronde en dan stop je, vervolgens weer een langzame ronde en stoppen, en daarna pas de start van de race. Ik denk dat de temperatuur van de banden te laag was waardoor de band in de eerste paar ronden niet goed werkt. Ik denk dat dat mijn probleem was.
Ik had niet verwacht om de band zo te slopen als ik uiteindelijk gedaan heb, na acht ronden was het haast onmogelijk om te rijden. De motor stuiterde in alle linkerbochten en voelde niet soepel aan, het was moeilijk om de maximale hellingshoek te bereiken. Ik denk dat de laatste drie ronden voor mij langer waren dan het hele weekend. Hoe dan ook ben ik tevreden want mijn prestatie is gedurende het weekend verbeterd. Het ging steeds beter en ook al voelde ik me niet 100% zoals eerder, heb ik nog steeds mijn achterstand verkleind. Wat dat betreft is dit weekend heel positief, ook gisteren na de crash hebben we ons vertrouwen met de motor hersteld.”
Een jaar geleden won Bautista de drie races op Phillip Island met overmacht maar dit jaar is zelfs één overwinning hem niet gelukt.
Álvaro Bautista: “Het verschil met vorig jaar is dat ik toen zes dagen op de motor had gehad exclusief het raceweekend om het vertrouwen met de motor op te bouwen. Dit jaar heb ik dat gevoel pas vanaf afgelopen dinsdag gekregen dus ik voelde me niet goed voorbereid met het ingaan van dit raceweekend. In Jerez was het een ramp vanwege mijn fysieke toestand, Portimão was wat beter maar nog niet geweldig en hier was het vanaf dinsdag pas acceptabel. Het weekend was voor mij als een test, iedere dag het tempo opbouwen en steeds meer vertrouwen krijgen. Ik hoop dat ik tijdens de test of het raceweekend in Barcelona met een beter gevoel kan beginnen.”
Het moment dat Alex Lowes hem aan de buitenkant voorbijging was spectaculair maar Bautista had op dat moment andere gedachten in zijn hoofd.
Álvaro Bautista: “Om eerlijk te zijn dacht ik op dat moment dat ik hoopte dat mijn achterband niet zou exploderen. Het is wel eens eerder voorgekomen dat ik stukken van mijn band kwijt was geraakt maar daar voelde ik niets van. Het feit dat ik het nu voelde betekende dat het probleem nu een stuk groter was. Ik dacht alleen maar aan de achterband en dat ik hoopte dat ie niet stuk zou gaan. Ik wist niet wie er achter mij reed maar wel dat het makkelijk zou zijn om mij in te halen. Ik kon de motor haast niet omgooien en geen bochtensnelheid meenemen. In de laatste bocht probeerde ik nog dichtbij te komen maar ik verloor veel tijd bij het ingaan van de bocht. In normale omstandigheden had ik meer snelheid mee kunnen nemen en hem [Alex Lowes] misschien nog kunnen passeren, nu was ik al blij dat ik de race kon finishen. Het doel van het weekend was om aan mezelf te werken en dat is gelukt.”
Normaalgesproken is het managen van de banden juist een sterk punt van Bautista maar volgens de Spanjaard hadden de rode vlag en de procedure van de herstart met dit probleem te maken.
Álvaro Bautista: “Normaal is dat inderdaad zo maar vandaag was een uitzondering. Ik heb in het begin veel gepusht maar mijn probleem was de twee langzame ronden voor de start van de race. Ik denk dat dat de oorzaak is van dit probleem.”
Met de crash van Jonathan Rea en de motorproblemen van Toprak Razgatlioglu hebben twee titelkandidaten al grote problemen gehad.
Álvaro Bautista: “Voor de start van dit raceweekend wisten we allemaal al dat dit een heel ‘tricky’ weekend zou worden vanwege de banden, de pitstops etc. Vandaag was het nog erger vanwege het oliespoor in bocht 2, de lange vertragingen en de rode vlag. Een gek weekend maar ik heb geprobeerd om iedere sessie op de motor mijn gevoel te verbeteren.”
De volgende ronde van het World Superbike kampioenschap wordt in het weekend van 22 t/m 24 maart verreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Een week daarvoor wordt er op hetzelfde circuit nog een tweedaagse test afgewerkt.
Handige links Grand Ridge Brewery Australian Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.