Álvaro Bautista noteerde vrijdag tijdens de eerste twee vrije trainingen van de Grand Ridge Brewery Australian Round slechts de twaalfde rondetijd van de dag. Het wil tot dusver in de aanloop naar het nieuwe seizoen nog niet erg vlotten voor de man die in 2023 nagenoeg onverslaanbaar was en nagenoeg elk weekend bij de snelsten hoorde. Maar de Spanjaard blijft positief gestemd: “Het goede gevoel komt eraan”
Niet Álvaro Bautista maar zijn nieuwe teamgenoot en de dit seizoen in de WorldSBK categorie debuterende Nicolò Bulega is momenteel de snelste man binnen Aruba.it Racing – Ducati. De nieuwe technische regels, het extra mee te nemen gewicht voor de kleine en lichte Spanjaard en de door, een oude en nog zeker niet volledig herstelde nekblessure, het waren tijdens de pre-season steevast de genoemde redenen dat het allemaal nog niet wilde vlotten met de regerend wereldkampioen tijdens zijn voorbereidingen op het komende seizoen.
Ook tijdens de eerder deze week verreden test op het Phillip Island Grand Prix Circuit zagen we nog niet de ‘oude’ Bautista maar met de zevende rondetijd leek er sprake van enig herstel, dit ondanks dat teamgenoot Bulega nog wel ruim sneller was en de test afsloot met de tweede rondetijd achter zijn naam.
Maar vrijdag tijdens de eerste twee vrije trainingen van de Grand Ridge Brewery Australian Round leek Bautista de problemen nog niet de baas te zijn. Volgens de Spanjaard spelen een combinatie van nieuw asfalt met veel grip en het te moeten doen met de enige door Pirelli meegenomen harde compound achterband hem extra parten. Ondanks deze klassering was de Ducati coureur niet geheel ontevreden, dit aangezien hij zich gedurende deze eerste dag met name beziggehouden had met het heel houden van zijn banden over een langere afstand.
Álvaro Bautista:“Het was een speciale dag voor iedereen vandaag, dit mede vanwege de weersomstandigheden. We hebben vanmorgen niet veel kunnen rijden. Maar ondanks dit hebben we wel een andere set-up geprobeerd en daar was ik best wel tevreden over. Ik had ook een technisch probleem in FP2, maar over het algemeen ben ik best tevreden.Mijn gevoel voor de motor komt eraan. Iedereen pushte zo hard vandaag, het leek wel alsof iedereen dacht de race hier maar drie of vier ronden gaat duren. Ik heb vandaag met name gewerkt om snel te zijn maar met in mijn achterhoofd houdend om de banden heel te kunnen houden over een afstand van elf ronden.”
Dat de banden ook dit jaar weer een cruciale rol spelen moge duidelijk zijn. De wedstrijdleiding besloot eerder deze week namelijk al om Race 1 en Race 2 in te korten van 22 naar 20 ronden en het invoeren van een verplichte pitstop gedurende deze races. De coureur zijn verplicht om tussen de negende en elfde ronde binnen te komen en een bandenwissel uit te voeren.
Álvaro Bautista: “Persoonlijk vind ik het jammer dat er besloten is om over te gaan tot een verplichte pitstop. Ik denk namelijk dat het mogelijk is om hier twintig ronden te rijden. Voor mijn gevoel is het mogelijk om een race te rijden van twintig ronden, natuurlijk gaat dit niet als je elke ronde rond rijdt alsof het een timeattack ronde is. Ook als we de race in twee delen rijden is het niet mogelijk om tien ronden lang een lage 1’29 te rijden. Je moet de banden op zijn minst een beetje onder controle houden, zelfs over deze afstand. De SC1-achterband is voor mij te hard en ik vind het erg lastig om er snel mee rond te gaan. Als het kouder is en het waait, vind ik het op sommige delen van de route zelfs heel erg lastig. Zaterdag wordt naar verwachting het weer warmer en de wind minder. Dat helpt iedereen, maar misschien is het voordeel voor mij persoonlijk dan wel iets groter. Maar goed, alles zit dicht bij elkaar en ik heb geen idee wat de rest gedaan heeft tijdens de eerste twee vrije trainingen. Zaterdag na de Superpole gaan we een plan maken voor de race (s). Een voorspelling, daar waag ik me niet aan…..een flag tot flag race is heel iets anders dan een normale race.”
Zaterdag wordt het een drukke dag voor de WorldSBK coureurs op het bekende en historische Phillip Island Grand Prix Circuit, zo staat er een derde vrije training, de Superpole en Race 1 op het programma.
Handige links Grand Ridge Brewery Australian Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.