Álvaro Bautista wist afgelopen zondag de Superpole race en Race 2 voor de World Superbike klasse op Motorland Aragón met overtuiging te winnen. Het leek op de geweldige vorm die de Spanjaard begin 2019 had maar hij was er zelf snel bij om te vertellen dat niemand onverslaanbaar is, inclusief de Ducati coureur zelf.
Na twee moeilijke jaren op de Honda is Álvaro Bautista terug bij Ducati en weet hij meteen weer te winnen. Daar zullen ze bij Honda met pijn in het hart naar gekeken hebben en weten de Japanners dat er nog een lange weg te gaan is met de CBR1000RR-R. Bij Ducati weten ze dat hun machine nog steeds één van de besten is en ze met Bautista weer een coureur in huis hebben die kan winnen, waardoor het verlies van Scott Redding aan BMW prima kan worden opgevangen.
In Race 1 was het een duel tussen regerend wereldkampioen Toprak Razgatlioglu en zesvoudig kampioen Jonathan Rea zoals we dat in 2021 heel vaak hebben gezien, alleen ditmaal met Álvaro Bautista daaraan toegevoegd in plaats van Scott Redding die zich vorig jaar vaak mengde in die strijd. De Spanjaard staat zeker z’n mannetje maar gaf voorafgaand aan het raceweekend al aan dat hij het lastig gaat krijgen als het op een fysiek duel aankomt, simpelweg omdat hij een stuk kleiner en lichter is dan Razgatlioglu en Rea.
Hierdoor kon Rea de spectaculaire eerste race van het jaar op zijn naam schrijven maar was het op zondag de beurt aan Bautista om zijn stempel op beide races te drukken. Zowel de tien ronden lange Superpole race als de achttien ronden lange Race 2 begonnen met duw- en trekwerk in de openingsfase maar in beide races kon Bautista wegrijden en uiteindelijk met een grote voorsprong winnen.
Het had veel weg van de openingsfase van 2019, toen hij debuteerde in het World Superbike kampioenschap op de Ducati Panigale V4 R en de eerste elf races met overtuiging op zijn naam wist te schrijven. In zijn media debrief op zondagmiddag werd het de 37-jarige Spanjaard voorgelegd of hij zich weer in dezelfde, haast onverslaanbare, vorm kan steken dit seizoen.
Álvaro Bautista: “Ik ben niet onverslaanbaar. Ik denk dat niemand onverslaanbaar is. Ik probeerde gewoon rustig blijven in de race, deze uit te rijden, een goed resultaat te halen en vertrouwen krijgen voor het kampioenschap, zodat we ons tempo kunnen opbouwen in de loop van dit jaar. In Race 1 probeerde ik mezelf dus gewoon een beetje af te remmen.
Na de warm-up sessie voelde ik me vrij goed met de motor. In de Superpole race zei: “Oké, laten we het proberen.” Het was alsof ik een beetje vrijer was. Ik probeerde vanaf het begin om de leiding in handen te nemen en flink te pushen. Ook omdat het rijden in een groep vreemd aanvoelt, in de training rijd ik altijd alleen, net als in de test.
We hebben een setup voor de elektronica gemaakt dat als ik op deze manier rem, deze lijn rijd en deze snelheid heb, het dan vrij goed werkt. Maar als ik de manier van remmen moet veranderen of mijn lijn of snelheid aan moet passen, dan werkt de motor niet meer goed. Dat was het gevoel dat ik in Race 1 had.
We konden in de data zien dat het zo was. Het veranderen van rijstijl heeft veel invloed op de elektronica. Dus vandaag zei ik gewoon: “Oké, probeer gewoon aan de leiding te rijden, dan kun je in ieder geval jezelf pushen, ook al heb ik een paar rijders achter me.” Als ik op mijn manier mijn lijn kan rijden en kan remmen dan werkt de motor in ieder geval goed en voel ik me comfortabel.
Dat was wat ik deed het en ik was echt sterk en consistent gedurende de hele Superpole race. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik zo snel zou zijn. Ik zag dat iedereen snel was in het begin, maar daarna vielen ze terug. Dus ik was best tevreden.
In Race 2 was het een ander verhaal omdat de baanomstandigheden anders waren dan een dag eerder en tijdens de test. De asfalttemperatuur kwam nooit boven de 28°C. Het was dus belangrijk om te begrijpen hoeveel je kunt pushen en waar de limiet van de baan ligt.
Ik begon vrij kalm. Ik zag Jonathan [Rea] een goede start maken en ben een paar ronden achter hem gebleven, gewoon om te begrijpen wat de omstandigheden van de baan waren. Toen ik het eenmaal doorhad probeerde ik de leiding over te nemen en gewoon mijn tempo te houden, en dat lukte. Ik probeerde te pushen tot de limiet van de baan, dus ik probeerde nooit meer te riskeren dan dat. Gewoon mijn eigen tempo rijden en geen risico’s nemen.
In Race 2 heb ik ook weg kunnen rijden en uiteindelijk met een voorsprong kunnen winnen. Maar ik denk dat niemand onverslaanbaar is. We hebben gewoon heel goed werk verricht met het team en de motor was perfect vandaag in de Superpole race, maar ook in Race 2. In deze races was ik heel sterk, maar na een paar dagen testen hier is het zeker makkelijker.
In de volgende races zal het lastiger zijn, wanneer we alleen FP1 en FP2 hebben om de race voor te bereiden. Dat zal voor iedereen hetzelfde zijn. Maar op dit moment wil ik gewoon genieten van het moment.”
De tweede ronde van het World Superbike kampioenschap wordt in het weekend van 22 t/m 24 april verreden op het TT Circuit Assen.
Handige links Pirelli Aragon Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter