Álvaro Bautista heeft afgelopen weekend na de drie races op het Autodrom Most zijn voorsprong in het kampioenschap weer vergroot. Toch wil de Spanjaard nog niet denken aan de wereldtitel en ligt zijn focus op het maximale resultaat behalen in iedere race.
Op precies de helft van het 2022 World Superbike seizoen kunnen we wel stellen dat de terugkeer van Álvaro Bautista bij het Aruba.it Racing – Ducati team tot dusver zeer succesvol is. Van de achttien verreden races heeft de Spanjaard er zes gewonnen en staat hij aan de leiding in het kampioenschap met 298 punten, 31 meer dan zesvoudig wereldkampioen Jonathan Rea en 38 meer dan regerend wereldkampioen Toprak Razgatlioglu.
Helemaal foutloos is Bautista niet geweest dit jaar, zo kwam hij twee weken geleden op Donington Park ten val in Race 1 en blesseerde daarbij zijn hand. Daar heeft de 37-jarige coureur nog steeds last van.
Álvaro Bautista: “Ik heb meer last van mijn hand dan na Race 1. Er is niets gebroken maar de gewrichten en de pezen zijn het probleem, alles is nog steeds erg opgezwollen. De enige manier om te herstellen is simpelweg rust maar in de laatste weken heb ik dat niet gehad met het raceweekend op Donington Park, de World Ducati Week op Misano en nu het weekend in Most. Met het rijden voel ik er weinig van maar na de tijd heb ik iedere keer behoorlijk veel pijn. Gelukkig hebben nu een aantal weken niets.”
Na zijn indrukwekkende zege op zaterdagmiddag in Race 1, waarin het halverwege de race begon te regenen op het Autodrom Most, kon hij zijn succes op zondag niet herhalen. Zo verremde hij zich meerdere malen bij het ingaan van bocht 1 en moest hij één keer zelfs rechtdoor, echter zorgde de aard van het Tsjechische circuit ervoor dat hij weinig tijd verloor.
Álvaro Bautista: “Ik weet niet wat er in Race 2 aan de hand was maar ik miste meerdere keren mijn rempunt in bocht 1. Een paar keer ging ik wijd en één keer moest ik rechtdoor. Ik reed op de tweede plaats op dat moment en toen ik terugkeerde op de baan zag ik Toprak [Razgatlioglu] en Jonathan [Rea] niet heel ver weg waren, maar ik besloot om de derde plaats vast te houden. Ik denk niet dat dat het beslissende moment was in de race want ik had de snelheid niet. Mijn rondetijden waren goed en ik probeerde mijn eigen tempo te rijden maar ik verloor teveel bij het remmen, ik was niet zo sterk als in Race 1.
Toprak reed goede rondetijden en ik probeerde hem te volgen maar ik had even nodig om mijn juiste rempunten te vinden. Toen ik eenmaal het goede gevoel had was hij al te ver weg. Hoe dan ook was het een positief weekend voor ons met drie podiums op een circuit waar ik niet eerder met de Ducati heb gereden. Ook heb ik niet eerder met deze SC0 banden gereden en hebben we er veel aan gedaan om deze goed te laten werken. We hebben weinig punten verloren en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn, nu is het zaak om mijn hand te laten herstellen zodat we bij de volgende race weer helemaal fit aan de start kunnen staan.”
Als Razgatlioglu en Rea elkaar minder dwarszaten en beter hadden samengewerkt had de stand in het kampioenschap er wellicht anders uitgezien. Bautista kon er wel om lachen en genoot van de twee rivalen die elkaar meerdere malen inhaalden terwijl hij er zelf van kon profiteren.
Álvaro Bautista: “Na zijn ‘motorcross’ exit in de Superpole Race denk ik dat Jonathan er in Race 2 wel iets langer over nadacht om in te halen. Het was een mooie race om naar te kijken en voor mij goed dat ik af en toe kan profiteren van hun gevechten.”
Op de vraag hoe het is om zelf in gevecht te zijn met Razgatlioglu en Rea had Bautista een opmerkelijk antwoord.
Álvaro Bautista: “Het verschil is dat Toprak je probeert in te halen als hij sneller is, in ieder geval is dat bij mij zo. Wanneer hij mij inhaalt is dat omdat hij een beter tempo heeft. Ook probeert hij in te halen zonder fouten te maken. Bij Jonathan heb ik meer het gevoel dat hij inhaalt om maar voorop te kunnen rijden. Hij hoeft dan niet sneller te zijn maar wil koste wat kost voorblijven om het tempo te onderdrukken of de concentratie proberen te verstoren. Hoe dan ook is het heel lastig om met deze twee te vechten.”
Na zes raceweekenden staat Bautista dus aan de leiding in het kampioenschap met een voorsprong van 31 punten naar Rea. Velen zullen zich het seizoen van 2019 herinneren toen Bautista debuteerde in het World Superbike kampioenschap en de eerste elf races van dat jaar op zijn naam schreef. Op een bepaald moment stond hij maar liefst 61 punten voor op Jonathan Rea maar de Spanjaard begon fouten te maken terwijl de Noord-Ier koel bleef en nagenoeg foutloos bleef. Bautista heeft daar ongetwijfeld veel van geleerd en lijkt nu beter voorbereid te zijn om een seizoen lang de strijd aan te gaan met niet alleen Rea maar ook de regerend wereldkampioen Toprak Razgatlioglu.
Álvaro Bautista: “Ik denk nog niet aan het kampioenschap maar het is altijd beter om de voorsprong te vergroten dan te verkleinen. Ik denk dat het belangrijkste is om geen fouten te maken. Zo besloot ik bijvoorbeeld in de Superpole Race om niet teveel risico te nemen en hen [Razgatlioglu en Rea] te volgen. We hadden onze machine aangepast voor de SC0 band en met de SCX band voelde ik dat deze met meer grip op de voorkant begon te drukken. Dit bedoel ik met dat het belangrijker is om geen fouten te maken dan proberen de voorsprong uit te breiden.
Op Donington Park, Most en Magny-Cours is het voor ons zaak om niet te veel te verliezen en geen fouten te maken omdat ik daar voor het WK Superbike niet eerder geweest ben. In combinatie met het verhaal van de SC0 banden was het voor ons belangrijk om de schade beperkt te houden. Op Donington Park heb ik punten verloren omdat ik crashte en dit weekend heb ik weer wat punten goedgemaakt maar eerlijk gezegd denk ik daar niet aan. Ik wil gewoon in iedere race maximaal presteren en zo goed mogelijk scoren.”
Het eerstvolgende World Superbike raceweekend staat gepland in het weekend van 9 t/m 11 september op het Circuit de Nevers Magny-Cours waardoor Álvaro Bautista tijd heeft om van zijn blessure te herstellen en in de tweede seizoenshelft op jacht kan gaan naar zijn eerste wereldtitel in de WorldSBK klasse.
Handige links Prosecco DOC Czech Round 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter