Álvaro Bautista wist afgelopen zondag de tweede World Superbike race op het Circuit de Nevers Magny-Cours te winnen. Terwijl de Spanjaard op weg lijkt naar zijn tweede wereldtitel op rij zorgde generatiegenoot Dani Pedrosa voor spektakel door in Misano twee keer als vierde te finishen, vlakbij het podium. Later dit jaar zal Bautista ook middels een wild-card aan de start verschijnen in de MotoGP klasse.
Het was een bewogen raceweekend op het Circuit de Nevers Magny-Cours voor Álvaro Bautista. De Spanjaard reisde af naar het Franse circuit maar was verre van fit, hij had namelijk last van een flinke buikgriep en zat naar eigen zeggen meer op het toilet dan dat hij iets anders kon doen. Dit resulteerde in weinig nachtrust waardoor de Aruba.it Racing – Ducati coureur op donderdag en vrijdag zeker niet topfit was, hijzelf omschreef het als “I shit more than I eat”, waarvan akte …
Nu scheelt het dat de twee trainingen vrijdag in het World Superbike kampioenschap voor niets meetellen zoals dat in de MotoGP klasse natuurlijk wel het geval is. Met een vierde tijd sloot hij de eerste dag af terwijl teamgenoot Michael Rinaldi het snelste was. Toen het er zaterdagochtend in de Superpole sessie wel echt om ging stond Bautista er en noteerde hij de tweede tijd, slechts 0,059 seconde achter verrassende polesitter Garrett Gerloff.
Zaterdagmiddag stond de eerste race op het programma en Bautista maakte gebruik van zijn startpositie door meteen de leiding in handen te nemen. Toprak Razgatlioglu wist dat hij de Spanjaard geen vrij baan kon geven en zette zijn Yamaha YZF-R1 zo gauw mogelijk voor de Ducati Panigale V4 R. In de derde ronde gebeurde echter iets opmerkelijks, bij het uitkomen van bocht 5 (Adelaide Hairpin) viel de Ducati stil en zakte Bautista daardoor terug naar de laatste plaats. Het bleek een elektronisch probleem te zijn waarna hij de machine gauw weer kon herstarten en zijn weg kon vervolgen.
Dit bericht op Instagram bekijken
Bautista reed een indrukwekkende inhaalrace en kwam uiteindelijk als tiende over de finish. Hij hield daarmee de schade beperkt maar Razgatlioglu was met zijn overwinning toch weer een flink aantal punten ingelopen.
Zondagochtend om 11:00 uur werd de tien ronden Superpole Race verreden en opnieuw zou Bautista een (ongewenste) hoofdrol op zich nemen. In een spannende openingsfase was hij in duel met Razgatlioglu, teamgenoot Michael Rinaldi en Jonathan Rea waarbij het in de derde ronde misging. Bautista werd door de slipstream naar het achterwiel van Rinaldi toegezogen terwijl Razgatlioglu aan de binnenkant zat van de Italiaan. De regerend wereldkampioen kon zijn Ducati daardoor niet op tijd afgestopt krijgen waardoor hij het achterwiel van Rinaldi aantikte en hij zijn teamgenoot daardoor van zijn machine reed. Het FIM WorldSBK Stewards Panel beoordeelde dit als een race-incident waardoor Bautista geen straf kreeg en uiteindelijk als tweede zou finishen achter Razgatlioglu.
Dit bericht op Instagram bekijken
Zondagmiddag in Race 2 ging het wel volgens plan volgens Bautista en de Spanjaard reed van begin tot eind aan de leiding. Met een voorsprong van ruim acht seconden kwam hij als winnaar over de streep en behaalde hij alweer zijn negentiende overwinning van het seizoen. Daarmee houdt hij ook zijn reeks in stand van het winnen van minimaal één race per WorldSBK raceweekend dit seizoen. Zijn voorsprong in het kampioenschap is weliswaar iets gekrompen sinds het raceweekend in Most maar met een marge van 57 punten op Razgatlioglu zit Bautista nog steeds op rozen in dit kampioenschap, vooral gezien de circuits die er nog aankomen.
Álvaro Bautista: “Het was geen slecht weekend. Van de wc op donderdag naar de hoogste trede van het podium op zondag. Op zaterdag hadden we al het tempo om te winnen maar kregen we te maken met het technische probleem en ook op zondagochtend in de Superpole Race ging het helaas mis. We reden met drie rijders bij elkaar en de slipstream zorgde ervoor dat ik naar mijn teamgenoot [Michael Rinaldi] toe werd ‘gezogen’. Bocht 5 is een hele ‘stomme’ bocht waar je heel snel op afkomt en vervolgens heel hard moet remmen.
Vanwege de slipstream kon ik de machine niet genoeg afstoppen en doordat Toprak [Razgatlioglu] aan de binnenkant zat moest ik de motor overeind zetten om contact te voorkomen. Daardoor raakte ik Michael en ik vond het ook heel vervelend voor hem. Wat mij betreft was het een ‘race-incident’ wat ik kon er niets aan doen.
In Race 2 was het gevoel met de machine goed en voelde ik me sterk genoeg om te rijden zoals ik wilde. Op zaterdag reed ik niet goed omdat ik niet 100% fit was maar op zondag ging het veel beter. Ik kon de motor forceren, sturen en laten glijden zoals ik wilde. Ik reed alleen en genoot van het rijden. Dit was precies de reden waarom ik blijf racen.”
Terwijl Bautista en de rest van de WorldSBK paddock racete in Magny-Cours waren er meer ogen gericht op wat er gebeurde op het Misano World Circuit Marco Simoncelli en in het bijzonder de prestaties van wildcard Dani Pedrosa. De 37-jarige Spanjaard werd in beide races vierde op zijn KTM RC16 en liet zien nog steeds tot de beste MotoGP coureurs te behoren.
Álvaro Bautista: “Ik ben blij voor hem [Dani Pedrosa] want dat betekent dat het niveau van rijders van onze generatie nog steeds heel hoog is. Hij heeft laten zien dat hij de jonge coureurs nog steeds kan pushen. We zullen zien hoe het gaat in Sepang, dit legt er natuurlijk wel meer druk op voor mij, haha! Ik ben blij voor Dani want hij is een aardige kerel en een dappere rijder.”
Tijdens de zomerstop werd bekendgemaakt dat Álvaro Bautista dit jaar ook nog een optreden zal maken in de MotoGP klasse. In het weekend van 10 t/m 12 november verschijnt de Spanjaard aan de start op een Ducati Desmocedici GP23, zijn eerste Grand Prix optreden sinds Valencia 2018.
Álvaro Bautista: “Ik heb geluk gehad dat Ducati en Aruba.it mij deze kans hebben gegeven want voor Ducati was Valencia de beste optie. Maar ik zei tegen ze dat ik alleen een wildcard wil doen om plezier te hebben, ik wil niet dat er verwachtingen zijn wat betreft een resultaat of wat dan ook. Ik wil gewoon plezier maken en in Valencia rijd ik niet graag. Het circuit is te smal en het is meer als een kartbaan, daarnaast kan het rond die tijd van het jaar ook heel koud en / of nat zijn. Mijn laatste race in de MotoGP klasse was in 2018 en toen was er het hele weekend zeer veel regen. Als ik kan kiezen dan kies ik voor Sepang want dat is een circuit waar ik heel graag rijd en daar zal ik zeker weten plezier hebben. Het is wellicht iets duurder voor Ducati om te doen maar ze hebben me het als extra bonus gegeven voor het winnen van de wereldtitel.”
De volgende ronde van het World Superbike kampioenschap wordt verreden in het weekend van 22 t/m 24 september op Motorland Aragón.
Handige links Pirelli French Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’