Allard over eerste race

37

Eindelijk zijn we dan weer begonnen. Omdat ik afgelopen maandag gelijk alweer tentamens had, kon ik deze column niet eerder schrijven. Na een lange, maar op het einde toch weer een te korte winter, hadden we afgelopen weekend dan eindelijk de eerste race.

We hadden op donderdag al de mogelijkheid om te rijden op het circuit van Assen. Uiteraard hebben we hieraan deelgenomen om te wennen aan het circuit met de snellere en zwaardere Yamaha.
Hier hadden we de mogelijkheid om drie keer een half uur te rijden. Õs Ochtends begon het jammerlijk met wat slechter weer.







Na drie ronden op een half natte baan gereden te hebben, besloot ik om naar binnen te gaan om m`n regenbanden om te wisselen voor droog weer banden. Omdat nog niet allebei de motoren af waren moest er dus gauw van velgen gewisseld worden. Hierdoor ging er erg veel tijd verloren en kon ik nog maar twee ronden rijden.
Gelukkig was het voor de tweede training echt droog en zo kond er dus lekker gereden worden. Door de toch wel erge kou en de harde wind konden er nog geen top tijden gereden worden.

De derde en laatste training verloor ik veel tijd door het afknellen van mijn onderarmen. Hierdoor moest ik om de paar ronden even rusten in de pits. De laatste paar ronden heb ik niet eens afgemaakt omdat het te gevaarlijk werd, ik hield de motor nog maar net onder controle.

De vrijdag hadden we een rustdag, maar deze werd dan wel volledig ingevuld met stickers plakken op de nog lege kuipen en het leren voor de tentamens van deze week.

Zaterdag om half-twaalf hadden we pas de eerste training. Deze training ging naar mijn idee aardig, maar later hoorde ik dat ik maar een 23e plek had. Niet de schuld kunnen geven aan de motor, wist ik dat ik in de tweede training toch beter mijn best moest gaan doen.

Gelukkig was dit verder geen probleem en reed ik er in deze training bijna twee seconden af. Maar omdat er meer waren die harder gingen, had ik toch nog een 15e tijd en naar mijn eigen idee een supertijd. Wat wel erg mooi was, is dat we met 12 man in de 1 min 27, reden en het dus een spannende wedstrijd moest gaan worden. Het was zelfs zo dat als ik een seconde harder had gereden ik op de 5e plaats had gestaan!

Vol vertrouwen gingen we dan ook de zondag in. Om precies twaalf uur stond de warm-up gepland. Mezelf kennende ga ik dan vaak nog sneller dan de dag ervoor in de training. Gelukkig stond ik dan ook al mooi vooraan om als ŽŽn van de eerste de baan op te gaan. En dus ging ik de Nationale uit om volgas richting de veenslang te gaan. Echter vrijsnel al begon de motor te protesteren. Al rijdend richting de pits wilde de motor gewoon niet meer dan 10.000 toeren maken. Eenmaal aangekomen in de pits werd gauw geconstateerd dat het ging om het extra bevestigde lood, dat nodig is om aan het minimum gewicht te komen, de brandstof leiding afknelde. Einde warm-up voor mij dus!
`s Middags stond de motor dan toch weer klaar voor de wedstrijd. In een erg koud en winderig weer stonden we te wachten op de start. Maar toen we terug kwamen van de warm-up lap werd de gehele verdere start procedure gestopt, door een crash van ŽŽn van de overgekomen zuiderburen.

Een vijf tal minuten later mochten we het weer proberen. De start verliep door een paar onverwachte wheelies niet echt geweldig en met het remmen voor de eerste bocht wisten er ook weer en paar langszij te komen. Maar een paar bochten later werd er alweer met de rode vlag gezwaaid, balen, alhoewel ik ook wel weer blij was dat ik de start nog een keer kon proberen. Herkansing!!!

Na weer een paar minuten wachten en het terugbrengen van de 16 ronden naar 11, werd de wedstrijd inmiddels wel erg kort.
Deze start verliep erg goed alleen met het duwen in de eerste bocht verloor ik weer een paar plaatsen maar in de eerste ronde wist ik er gelijk al een paar terug te pakken en zo kwam ik als 17e de eerste keer langs. De eerste paar ronden ging het snel en reed ik gelijk al een lage 1 min 26 en verloor ik alleen veel tijd met het inhalen van de concurrentie. Het uitremmen van andere is nog iets waar ik aan moet werken en deze race lukte het me dan ook alleen maar om door hogere bochten snelheid anderen te passeren (Vorig jaar geleerd op de 250). Vooral mijn favoriete bocht de Ramshoek werd gebruikt om anderen buitenom te passeren. Iedere keer pakte ik daar iemand en even later lag ik dan ook veertiende.

Een paar seconde voor me reed Kawasaki rijder Mile Pajic waarop ik steeds harder inliep. De laatste twee ronden zat ik strak achter hem totdat ik hem bij de Bult wilde uitremmen, maar omdat dat mislukte besloot ik hem daar maar buitenom voorbij te gaan. We kwamen naast elkaar de Bult uit, maar ik zat aan de binnenkant voor Mandeveen en had zo nu de 13e plaats in handen. Voor de laatste GT-bocht was ik bang dat Mile nog een poging zou gaan wagen, maar ik zag niks groens meer.

En zo haalde ik dan in de eerste wedstrijd in de Supersport gelijk punten en zo heb ik ook erg veel vertrouwen in de rest van het seizoen. Maar jullie zullen het over twee weken in het paas weekend weer horen hoe het met de tweede race gelukt is, welke ook verreden wordt op het circuit van Assen.

Race groeten, Allard #10