Hallo racefans, Hier dan mijn zesde raceverslag van de races op de Luttenbergring. Na de tegenvaller afgelopen wedstrijd in Assen was het weer tijd voor wat punten. We hoefden op zaterdag ochtend volgens het tijdschema pas om 10.45 uur te rijden. Doordat er een beetje slecht omroepsysteem was, en de baan ook ver weg lag, was het moeilijk om te ontdekken wanneer je, je klaar moest maken, en zo stonden we lang te wachten voor we eindelijk de baan op konden.
De eerste training liep vrij goed. Doordat ik vorig jaar hier ook al met mÕn Aprilia had gereden was de baan niet geheel onbekend. De chicanes waren vergeleken met vorig jaar een stuk beter. Een kans op overleven na een stuurfout was nu groter.
In de training had ik een aantal keer de mogelijkheid om iemand te volgen, waar ik een hoop van kan leren. Na de training bleek ik een 11e tijd te hebben, waar we toch allemaal weer blij mee waren. Voor de 2e training hadden we niet veel veranderd, de versnellingsbak was ook precies goed. Aan het eind van de middag was de temperatuur een stuk opgelopen. Wij moesten na de supersport 600 rijden. En het nieuwe asfalt overleefde de 600Õs niet. Hierdoor moesten we toch weer heel lang wachten zodat ze het asfalt met een soort zand hadden geprobeerd te repareren. Resultaat: iedereen weer koude banden, en overal stof en steentjes, wat bepaald niet fijn was als je achter iemand reed. Na een paar ronden begon ik weer gas te geven en de tijden verbeterden ook vrij snel. Totdat ik op den duur achter een langzamere rijder zat en ik had besloten hem te passeren in de laatste bocht voor start-finish. In de 2e chicane remde deze wel erg vroeg en liep ik heel erg (te)hard op hem in, hierdoor zag ik de neergelegde betonnen broodjes in de chicane niet meer en KLAP daar lag Allard. Toen ik weer op de benen stond, wou ik gauw maken dat ik weg kwam, omdat ze daar nogal dicht langs gescheurd kwamen. Toen ik weer in veiligheid was, kreeg ik gelukkig van de bacoÕs wat te drinken, want mijn mondzat vol met origineel Luttenbergs zand. Nog bedankt heren baco`s!!!
Doordat de motor tegen een omhooglopende stenen rand was gekomen leek de schade groot. We hadden de hele avond nodig om de motor weer klaar te krijgen en uiteindelijk viel de schade toch wel mee. Omdat we zondag ochtend geen warm-up hadden konden we Õs ochtends de motor weer afmaken. We hadden vrijdag pas het nieuwe kuipwerk binnen gekregen en het dus niet meer kunnen spuiten. Alles was dus nog wit en de motor zag er eigenlijk niet uit zo. Maar omdat ik daar onder het rijden toch geen last van had, maakte het mij niet zoveel uit. Wel lastig was de totaal in elkaar geduwde tank.
Deze zondag duurde heel lang, om 16.15 uur zouden we pas de wedstrijd hoeven te rijden, doordat er verschillende rood situaties hadden plaats gevonden liep het nog veel verder uit, om 17.00 uur doofde het rode licht pas! De start was deze keer voor de eerste keer eens een keer goed, en in de eerste ronde begon ik al vrij goed. Door zelfs team genoot Pieper gelijk al te kunnen pakken, kwam ik als 12e de eerste keer langs. Ik schroefde het tempo rustig aan op een reed zo geleidelijk aan naar de 8e plaats. Met rondetijden die meer dan 1.7 sec. sneller waren dan in de training ging het lekker. Totdat ik in de wedstrijd last kreeg van mijn rechter onderarm. Ik kon niet zo hard meer remmen en kwamen eerst Hoogeveen en later Veldhuizen voorbij. Omdat ik in een aantal bochten sneller was dan hun, heb ik rustiger gedaan om ze tegen het einde weer te proberen terug te pakken. Echter na hem een tijdje niet gezien te hebben was Pieper weer heel dicht bij gekomen en kwam zelfs langszij. Twee bochten later hadden ook wij een rode vlag situatie, doordat een ongelukkige Rafael Sinke een high-sider had gekregen. Hierdoor was ik toch 10e geworden omdat we al 2/3 van de wedstrijd hadden gereden. Dit leverde een mooie 6 punten op. Hierdoor steeg ik weer in het kampioenstand van de 13e naar de 11e positie; ook in de ÔÕRooky of the YearÕÕ competitie werd mijn voorsprong op nummer 2 Ferry Stoffer weer groter.
Volgende race is tijdens de TT op Assen; wij als de 250 cc EK rijders zijn de enigen die op zaterdag mogen rijden, waar we heel blij mee zijn en natuurlijk maar hopen dat er dan nog een hoop publiek blijft zitten na de Moto GP klasse, want dan zij wij aan de beurt om 5 uur.
Groeten,
Allard # 44