Allard in Eemshaven

50

Nu een verslagje van de races op het erg ver afgelegen stratencircuit van Eemshaven. Met zeer tropische temperaturen vertrokken we vrijdag naar het noorden van Nederland.

Nadat we om twee uur Õs midags aan waren gekomen konden we de oplegger nog nergens kwijt doordat het al helemaal volstond van de Cuprijders die deze dag een wedstrijd hadden.
Nadat alles weer opgebouwd was ben ik eerst eens een rondje over de baan wezen fietsen om te zien wat me de dag erop te wachten stond. Wat me gelijk al opviel was dat door de hoge temperaturen het asfalt achter op het circuit al behoorlijk kaal was en hoopte maar dat dit geen gevolgen voor de rest van het weekend had.







Zaterdag om half twaalf hadden we pas onze eerste training, lekker uitslapen dus! Omdat we ver van parc-ferme afstonden gingen we ruim op tijd daar vast heen om daar de bandenwarmers er weer in te stoppen. De eerste rondjes begon ik lekker rustig aan en lette vooral op de gearing en de vering. Deze setting bleek toch al vrij goed. Nu was het nog vooral zoeken naar de rempunten. Het enige wat me totaal niet bevalt aan het circuit is een spoorwegovergang welke je met lage snelheid vol accelerend neemt. Iedere keer was ik weer blij dat ik niet achterover zou vallen. Het ging echter beter als ik, net als een crosser, staand op de voetsteuntjes met mijn hoofd ver over de kuipruit heen hing, en zelfs dan viel het nog niet mee! Geheel tevreden met mijn 10e tijd was ik toch niet echt en ik stond een seconde achter de nummer 9, en dat is op zoÕn baan toch nog wel veel.

Voor de tweede training hadden we dan toch geprobeerd de gearing iets korter te zetten en dit pakte dan ook super uit. Net zoals in de eerste training reed ik nu ook bijna constant alleen. Lekker rustig aan kon ik steeds snellere tijden zetten en gelukkig werd ik niet te vaak opgehouden. Aan het einde van de training zag ik dan ook al een 9e en een 8e plaats langskomen en met het ingaan van de laatste ronde zette ik nog extra aan. Met het uitkomen van de eerste bocht hikte de motor een keer. Eerst dacht ik dat het met de versnellingsbak te maken had. Maar toen hij het een bocht later weer deed kwam al tot de conclusie dat de benzine wel eens op kon zijn. Maar omdat het regelmatig maar een hikje was deed ik nog wel mijn best in deze ronde. Maar jammer genoeg werd ik ook nog deze ronde opgehouden door een aantal langzamere rijders. Gelukkig zag op de startfinish dat mijn vorige ronde goed was voor de 7e plaats. Jammer genoeg waren er nadat ik werd afgevlagd nog twee iets sneller dan ik en zakte dus naar de 9e plaats. Wel mijn beste trainings resultaat van dit jaar!

Jammer genoeg op zondag geen warm-up. Gelukkig hadden we dit niet nodig, maar het was wel fijn geweest (ik ben er dan ook voorstander van dat we dit iedere keer hebben). Voor de race alleen een nieuwe achterband te monteren, en zo hadden we het zaterdag avond lekker rustig.
Omdat we hier op de start met drie, twee, drieÉ staan opgesteld stond ik op de vierde rij. In tegenstelling tot de andere keren startte ik nu erg goed en als achtste kwam ik dan ook de eerste bocht uit. Deze plaats wist ik ook nog vast te houden. Met een goede seconde achter de in de training gevallen Michel van Kleef rijdend, reed ik ronde lang op kop van een groep van ongeveer zes man, welke steeds meer begonnen te pushen. Hierdoor begon ik ook steeds snellere tijden te rijden en in de zevende ronde liep ik dan ook een halve seconde op van Kleef in. Echter in de 8ste ronde viel de rode vlag doordat Marco Ophey zijn motor opblies. Heel erg vond ik het niet, eventjes rusten tussendoor, vooral gezien te temperatuur van wel dertig graden. Ook maakte ik net zoals vele andere gebruik van een sanitaire stop, want ook daar heb je door de spanning een stuk sneller last van!!!

Nadat ze de olie weer opgeruimd hadden mochten we weer starten en ik dus nu van de 8e plaats en dus nu op de 3e rij. Gelukkig had ik ook nu weer een super start en kwam zelfs als zevende de eerste bocht door. Op het rechte einde na die eerste bocht kwam ik zelfs langs de Kawasaki van Erik van Loon. Jammer genoeg kwam hij na een half rondje alweer langs en even later maakte Mille Pajic een foutje waardoor ik samen met Jeroen Turkstra hem kon pakken. Omdat Michel van Kleef een behoorlijk stukje achter me zat, lag ik nu op de zevende plaats. Bijna hetzelfde als tijdens het eerste deel reed ik nu rond met achter me een grote groep met op kop daarvan Pajic, maar later van Kleef, welke mij in de laatste ronde toch weer wist te pakken. Erg jammer want nu staat hij in het kampioenschap met 1 punt voor mij!!!
Maar ik was toch zeker weten erg blij met deze 8e plaats, welke toch weer een verbetering is. Ook zeer opvallend is dat ik vanaf Eemshaven nu de enige ben die iedere race punten heeft gehaald!!! Jammer genoeg hebben we dit jaar schrap resultaten waardoor je er hiermee nog niet veel mee opschiet, maar veel rijders hebben ze al opgebruikt.

Ook deze keer gaan we weer met erg veel vertrouwen naar de volgende race welke plaats vind op het bijna thuiscircuit van Oss. In plaats van dat we bijna 300km naar Eemshaven reden, hoeven we komend weekend maar 8km van huis af,

Jullie lezen het via Racesport.nl wel weer of zien het natuurlijk live vanuit Oss.

Sportieve groeten,

Allard #10