Alex Rins: “Waar de Honda beter is dan de Suzuki? Ik weet het niet …”

4038
alex-rins
Alex Rins - Circuit of The Americas | © Randy van Maasdijk

Alex Rins eindigde de vrijdag op het Circuit of The Americas als derde in de MotoGP klasse. De Spanjaard kende daarmee een indrukwekkend begin van het weekend, ondanks dat hij niet kan aangeven waar de Honda beter is dan de Suzuki.

Met overwinningen op het Circuit of The Americas in de Moto3, Moto2 en MotoGP klassen is Alex Rins de enige coureur die in alle drie klassen heeft gewonnen op het Amerikaanse circuit. Daarnaast is hij met de afwezigheid van Marc Márquez en Enea Bastianini de enige MotoGP coureur die op het Amerikaanse circuit heeft gewonnen in de koningsklasse (2019).







Na zijn eerste zes seizoenen in de MotoGP klasse te hebben doorgebracht op de Suzuki GSX-RR rijdt de Spanjaard dit jaar op de Honda RC213V. Dat vereist veel aanpassing in de rijstijl van de vijfvoudig MotoGP racewinnaar maar vooralsnog gaat dat beter dan verwacht. Op vrijdagmiddag in Austin reed Rins een 2’02.395 en eindigde hij daarmee als derde op de tijdlijst, slechts twee tienden verwijderd van Jorge Martin en 0,356 seconde boven het absolute ronderecord.

Vanwege de afwezigheid van Marc Márquez heeft Rins ook een nieuw chassis van de achtvoudig wereldkampioen tot zijn beschikking, echter genoot deze op het Circuit of The Americas niet de voorkeur.

Alex Rins: “Het is hier heel anders met de Honda dan met de Suzuki. De machine is behoorlijk ‘hard’ maar in Argentinië wisten we al een stap voorwaarts te maken op meerdere vlakken en dichterbij de top te staan. Vanaf de eerste training ben ik bezig geweest met het evalueren van de twee verschillende chassis die ik tot mijn beschikking heb: mijn standaardchassis en het chassis van Marc [Márquez].

Om eerlijk te zien had ik meer vertrouwen met mijn eigen chassis. Met dit nieuwe format heb je heel weinig tijd om dingen te testen. In de tweede training probeerde ik een goed tempo te rijden en me te richten op het optimaliseren van mijn motor. Op bepaalde punten had ik wat problemen maar zodra we de zachte banden monteerden kwam de rondetijd eruit.”

Net als wereldkampioen Pecco Bagnaia en de meeste andere coureurs was Rins niet tevreden over de huidige staat van het asfalt van het Texaanse circuit.

Alex Rins: “Het wordt langzamerhand gevaarlijk. Ik kom hier echt graag en ik vind de layout en het circuit mooi, maar de crashes die we zien gebeuren op de punten waar het asfalt het slechtst is. Onder andere in bocht 11 en 12 is het asfalt ontzettend beschadigd en ook zijn de hobbels daar nog erger geworden dan vorig jaar. We zullen dit opnieuw aankaarten in de Safety Commission.”

Het Circuit of The Americas staat bekend als één van de meest veeleisende circuits op de MotoGP kalender, vooral vanwege de eerste sector waarin de coureurs van bocht 3 t/m 9 de machine steeds van links naar rechts moeten omgooien.

Alex Rins: “De Honda is wat moeilijker te berijden dan de Suzuki wanneer je van richting moet veranderen in de eerste sector, ik heb het daar nog lastig mee. Om dit ronde na ronde te doen is moeilijk: zodra je in bocht 3 een klein foutje maakt verlies je meteen alle tijd in de daaropvolgende bochten.”

In zijn media debrief werd Rins bevraagd over de verschillen tussen de Suzuki en de Honda. Op de vraag waar de Honda het beter doet dan de Suzuki kon Rins geen antwoord geven en bleef het lang stil.

Alex Rins: “Ik weet het niet … Na zes jaar met dezelfde machine te hebben gereden is het lastig om over te stappen naar een andere, dat heeft tijd nodig. Mijn rijstijl wordt steeds beter en ik kan de rem in de bochten steeds wat verder loslaten, de meeste stappen komen momenteel van mij. De machine heeft nog ruimte voor verbetering wat betreft stabiliteit bij het remmen  en ook wat betreft aerodynamica. Ik sprak gisteren met Stefan [Bradl] en hij heeft deze week in Jerez nieuwe aerodynamica geprobeerd, dus ik ben benieuwd wat ze mij tijdens de test [op maandag na de Spaanse Grand Prix] in Jerez gaan geven.”

Marc Márquez was van 2013 t/m 2018 ongeslagen op het Circuit of The Americas waarna hij in 2019 crashte vanuit leidende positie en in 2021 ook weer wist te winnen. Het feit dat de Spanjaard er dit weekend niet bij is heeft ook consequenties voor de overige Honda coureurs.

Alex Rins: “Marc is een geweldige rijder en hij weet het maximale uit de Honda te halen. Hij is hier altijd snel dus het is jammer dat hij er dit weekend niet is. Ik kan mezelf nu niet vergelijken met hem met de data. De omstandigheden van de baan zijn veranderd dus kunnen we niet veel met de data van vorig jaar. We moeten blijven werken en kleine stapjes voorwaarts maken.”

De derde vrije training met aansluitend de twee kwalificatiesessies voor de MotoGP klasse op het Circuit of The Americas gaat zaterdag om 10:10 uur lokale tijd, 17:10 uur Nederlandse tijd van start.



Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Persconferentie (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Persconferentie (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Podium (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex & #12 Filip Salac - (CZE) - QJMOTOR Gresini Moto2 - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Start en 1e doorkomst #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP & #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • MotoGP Sprint - #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16 - #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP  - #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • MotoGP Sprint - #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Texas
  • #64 Mario Suryo Aji - (IDN) - Honda Team Asia - Honda NSF 250RW
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #54 Riccardo Rossi - (ITA) - SIC 58 Squardra Corse - Honda NSF 250RW
  • Texas
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #16 Joe Roberts - (USA) - Italtrans Racing Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • 2M14
  • Bo Bendsneyder
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus
  • Torleif Hartelman
  • Francesco Bagnaia
  • Carmelo Ezpeleta & Dan Rossomondo
  • Collin Veijer
  • Maverick Viñales & Aleix Espargaro
  • Jack Miller
  • Aleix Espargaró
  • Miguel Oliveira
  • Joan Mir
  • Fabio Di Giannantonio
  • Fabio Quartararo
  • Alex Marquez
  • Groepsfoto (VLNR) Oliveira, Miller, A-Marquez, Quartararo
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #88 Miguel Oliveira - (PRT) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • Groepsfoto (VLNR) Bagnaia, Bezzecchi, Zarco
  • Groepsfoto (VLNR) Bagnaia, Bezzecchi, Zarco
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Persconferentie

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.