Alex Rins staat aan de vooravond van zijn zesde seizoen in de MotoGP klasse met het Team Suzuki Ecstar. Het seizoen 2021 werd voor Rins voornamelijk gekenmerkt door persoonlijke fouten waardoor hij dit jaar aan zijn Japanse werkgever moet bewijzen dat hij een contractverlening verdient.
De afgelopen twee seizoenen waren niet gemakkelijk voor Alex Rins. In 2020 won hij weliswaar een race, maar moest hij toezien hoe zijn jongere en minder ervaren teamgenoot Joan Mir wereldkampioen werd. In 2021 begon Rins veelbelovend aan het seizoen en was hij in de races veelal voorin te vinden, echter zorgde een reeks van persoonlijke fouten ervoor dat hij niet wist te scoren.
Na de twee Grand Prix weekenden in Qatar kwam in Rins in vier achtereenvolgende races ten val: Portimão, Jerez, Le Mans en Mugello. Een week later op het Circuit de Barcelona-Catalunya werd het absolute dieptepunt bereikt: op de donderdagmiddag reed Rins een rondje over het circuit met zijn racefiets waarbij hij achterop een stilstaand busje knalde. De Spanjaard was op zijn telefoon aan het kijken en zag daardoor het busje over het hoofd. Het gevolg was een gebroken pols en hij miste hierdoor het raceweekend in Barcelona.
Zijn beste resultaat werd behaald op Silverstone, een tweede plaats achter racewinnaar en uiteindelijke wereldkampioen Fabio Quartararó. Het was echter niet alleen maar de schuld van Alex Rins zelf dat hij geen overwinning wist te behalen, ook teamgenoot en verdedigend wereldkampioen Joan Mir kon geen race winnen in het jaar dat hij zijn titel verdedigde.
Hoe dan ook is dit het jaar van de waarheid voor Rins, en zal hij meteen vanaf de start van de Sepang Test flink aan de bak moeten. De teambazen zijn al druk in de weer om hun bezetting voor 2023 rond te krijgen, en als de Spanjaard graag zijn contract bij Suzuki verlengd wil zien dat hij dat aan de Japanners moeten bewijzen.
Alex Rins: “De nieuwe GSX-RR ziet er geweldig uit en presteert ook nog eens goed! Ik ben echt blij dat ik aan de start van een nieuw seizoen sta. Ik heb tijdens de winter veel getraind, niet alleen in de sportschool maar ook op mijn GSX-R1000R. Niets is echter te vergelijken met de GSX-RR. Het is fijn om weer bij het team te zijn, we zijn allemaal gefocust op hetzelfde doel en ik heb vertrouwen in hen. We hebben allemaal laten zien dat we klaar zijn om grootse dingen te bereiken. De testdagen zullen belangrijk zijn, maar we kunnen niet wachten op de eerste race in Qatar!”
Tot aan Qatar zullen we niet echt weten hoe goed de machine echt is. In Jerez hebben we al een stap gemaakt, de snelheid op het rechte stuk was toen al beter. We moeten dat hier in Maleisië opnieuw bevestigd krijgen. Maar we weten pas echt of het daadwerkelijk beter is wanneer we in gevecht zijn met een andere coureur op een andere machine. Ik voel zelf wel een verbetering maar we weten niet welke stappen de concurrentie heeft gemaakt.
Dit seizoen wordt ontzettend voor mij, maar ook het voorseizoen al. We hebben slechts twee dagen hier in Maleisië en drie dagen in Mandalika, waarvan de eerste dag in Mandalika vooral zal bestaan uit het leren van het circuit. Ik weet dat ik sterk kan zijn en we zullen het race voor race bekijken. Ik weet dat de periode van contractonderhandelingen nu al begonnen is, dus ik moet laten zien aan Suzuki dat ik er klaar voor ben.”
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter