Alex Rins tekende eerder deze week een contract bij Yamaha voor 2024, dit ondanks dat de Spanjaard nog een doorlopend contract op zak had bij Honda tot aan het einde van het komende MotoGP seizoen. Rins, momenteel van een bij een crash in Mugello opgelopen beenblessure, reageerde voor het eerst persoonlijk op zijn overstap.
Na het stoppen van Suzuki aan het einde van het seizoen 2022 moest Alex Rins op zoek naar een nieuwe werkgever. Rins en zijn management spraken destijds met vele partijen maar de keus viel uiteindelijk op Honda. De Spanjaard tekende een tweejarig contract bij HRC die hem vervolgens onderbracht bij het LCR Honda Team Castrol. In het contract werd echter een clausule opgenomen in het geval dat er zich een mogelijkheid aan zou dienen om voor een officieel fabrieksteam te kunnen gaan rijden dat het contract tussentijds ontbonden zou kunnen worden.
Een vooruitziende blik zo bleek eerder deze week want Rins heeft gebruik gemaakt van deze clausule en gaat in 2024 uitkomen voor het Monster Energy Yamaha MotoGP Team als teamgenoot van Fabio Quartararo. Na Suzuki, Honda wordt Yamaha in 2024 dus het derde motormerk in drie jaar tijd waarmee de Spanjaard als coureur actief zal zijn in de koningsklasse. Rins, die in 2022 nog wist te winnen op een Suzuki, in 2023 in Austin zegevierde op de Honda, kan in 2024 de eerste coureur worden die in drie opeenvolgende seizoen op drie verschillende motormerken een MotoGP race weet te winnen. Sterker nog, de huidige LCR Honda Team Castrol coureur kan de eerste coureur worden in het MotoGP tijdperk die dit weet te bereiken als hij op een Yamaha een MotoGP race weet te winnen.
Rins, die dit weekend niet in Silverstone aanwezig is, liet in een interview met het Spaanse DAZN weten blij te zijn met de overstap.
Alex Rins: “Vanzelfsprekend ben ik blij met mijn nieuwe contract bij Yamaha voor 2024. Maar het is niet de eerste keer dat we in gesprek zijn geweest met Yamaha. Ook na het stoppen van Suzuki hebben we destijds al gesproken met Yamaha – naast zo’n beetje alle andere teams – maar ze vertelden ons toen dat er geen plaats was aangezien ze een contract hadden met Quartararo en Morbidelli. Vervolgens heb ik gekozen voor Honda. Maar onlangs raakten we weer in gesprek en was de situatie anders. We kwamen er onderling uit en ik kan niet wachten om aan de slag te gaan. Het is een project met een officieel team en daar was ik naar op zoek, ik ben dus erg blij.”
Na zes jaar als Suzuki fabriekscoureur actief te zijn geweest, een jaar als MotoGP satelliet coureur wordt Rins in 2024 dus opnieuw MotoGP fabriekscoureur. Een belangrijke factor in zijn keuze, maar het blijkt dat dit niet de enige reden is geweest voor deze toch wel verrassende overstap.
Alex Rins: “Zoals al gezegd, het weer kunnen rijden voor een fabrieksteam was een belangrijke factor. Maar het belangrijkste was misschien wel hetgeen we de afgelopen races hebben kunnen zien. HRC gaf er telkens de voorkeur aan om de nieuwe onderdelen alleen door het officiële team te laten testen. Ik voel me een competitieve coureur en ik had graag meer ondersteuning gehad. Cecchinello begreep het, de relatie met hem is fantastisch, maar voor mij is het een geweldige kans en ik denk dat ik het verdien. Ik kon dit aanbod dan ook niet weigeren.”
Rins werkt momenteel hard aan het herstel van zijn zware blessures (een gebroken scheen- en kuitbeen) welke hij opliep tijdens de Italiaanse Grand Prix in Mugello. Op dit moment is er nog geen duidelijkheid wanneer hij weer in actie kan komen tijdens een Grand Prix weekend. Vooralsnog is het doel om tijdens de volgende Grand Prix op de Oostenrijkse Red Bull Ring weer van de partij zal zijn. Tot aan de laatste Grand Prix van het seizoen in Valencia zal hij alles geven voor het LCR Honda Team Castrol om vervolgens meteen na dit weekend over te stappen op de Yamaha M1.
Handige links Monster Energy British Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’