Alex Rins: “De Yamaha lijkt veel op de Suzuki…….”

4678
alex-rins
Alex Rins | foto© Randy van Maasdijk

Alex Rins begint in 2024 aan een nieuw hoofdstuk in zijn actieve carrière als MotoGP coureur. Na een aantal jaren op een Suzuki actief te zijn gewest, in 2023 een jaar actief te zijn geweest op een Honda is de Spanjaard komend seizoen de teamgenoot van Fabio Quartararo binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team.

Alex Rins debuteerde in 2017 als coureur in de MotoGP klasse. De Spanjaard wist in zijn derde seizoen in dienst van Suzuki zijn eerste MotoGP zege te behalen tijdens de Grand Prix op Circuit of the Americas in Austin om vervolgens in hetzelfde seizoen ook de British Grand Prix in Silverstone op zijn naam te schrijven. In 2020 zegevierde hij in Aragon en eindigde hij op de Suzuki als derde in de eindstand van het kampioenschap. 2021 was een seizoen om snel te vergeten voor de Suzuki coureur met crashes op cruciale momenten die hem duur kwamen te staan. Hij liet maar liefst zes keer zijn kansen liggen en stond slechts één keer op het podium, dit was opnieuw Silverstone.







Rins maakte in 2022 vervolgens een sterke comeback maar werd gekenmerkt door de beslissing van Suzuki om na dat seizoen de MotoGP als fabrikant te verlaten. Na het geheel onverwachte besluit raakte Rins vervolgens in een vormcrisis maar tegen het einde van het seizoen herpakte hij zich op wonderbaarlijke wijze. Zo wist hij tegen het einde van het seizoen twee prachtige overwinningen te scoren op Phillip Island en in Valencia. Met deze laatste zege sloot Rins het hoofdstuk Suzuki dan ook werkelijk op een fantastische manier af.

Rins vond voor 2023 onderdak bij het LCR Honda Team waar hij een tweejarige overeenkomst sloot. Rins had echter een optie in zijn contract laten opnemen, een optie die hem de gelegenheid bood indien er zich een fabrieksteam aan zou dienen hij zijn contract tussentijds kon laten ontbinden. Dit aanbod kwam er, Yamaha bood hem de kans om in 2024 de teamgenoot te worden Fabio Quartararo binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. Rins nam het aanbod in beraad en ondanks dat hij Honda in 2023 de enige MotoGP zege had bezorgd (Austin) en vervolgens veel blessureleed kende besloot hij er vervolgens op in te gaan en het te accepteren.

Na in 2023 in totaal 13 races te hebben gemist vanwege een tijdens de Italiaanse Grand Prix in Mugello opgelopen beenblessure hoopt hij nu op betere tijden als hij zich opmaakt voor de nieuwe uitdaging als Yamaha MotoGP fabriekscoureur en een terugkeer op een vier-in-lijn MotoGP machine zoals de Suzuki destijds.

Na een eerste kennismaking met de Yamaha in november en vorige week twee dagen in actie te zijn gekomen op de Yamaha M1 tijdens de Shakedown Test in Sepang sprak Rins maandag na afloop van de Monster Energy Yamaha MotoGP teampresentatie in Sepang met de media over zijn nieuwe uitdaging

Alex Rins: “Rijden op Yamaha doet me denken aan vroeger met de Suzuki. De M1 lijkt veel op de Suzuki. Maar met Yamaha kan ik beter remmen. Ik voelde me in Valencia meteen al goed op deze motor en dat gevoel werd afgelopen week hier nogmaals bevestigd tijdens de Shakedown Test. Ik ben zo blij met dit gevoel. Uiteindelijk heb ik afgelopen seizoen met de Honda veel races gemist en heb ik alleen het eerste deel van het kampioenschap gereden. Tot vorig jaar waren ze bij Yamaha voor mijn gevoel best wel conservatief wat betreft de ontwikkeling van de M1. Maar we hebben nu al heel veel verschillende nieuwe dingen getest. Hun manier van werken is veranderd, in vergelijking met de test in november voelt het al heel anders. Oké, tijdens de Valencia-test was het nog maar mijn eerste schooldag, maar ik voel me al anders, dus ik ben heel blij, heel gezegend dat we op een goede manier werken.”

Niet alleen op het gebied van de aerodynamica heeft Yamaha de afgelopen wintermaanden een aantal stappen weten te maken, ook de komst van een nieuw motorblok moet dit seizoen zijn vruchten af gaan werpen. Hoewel er zeker nog veel werk verzet moet worden lijkt de 2024 Yamaha krachtbron over veel meer snelheid te beschikken in vergelijking met de 2023 versie.

Alex Rins: “We zullen zeker nog aan de elektronica moeten werken. Maar het is waar dat de nieuwe krachtbron sneller is dan degene die ik in Valencia heb geprobeerd. Maar ik kan er nog niet al te veel over zeggen omdat ik nog niet veel ervaring heb met deze motor.”

Rins gaat in 2024 hoe dan ook de strijd aan met Maverick Viñales (Aprilia) en Jack Miller (KTM) en een poging doen om de eerste MotoGP coureur te worden die op drie verschillende motormerken een race weet te winnen.

Alex Rins: “Nou, het doel is zeker om in 2024 een overwinning te scoren. We willen Yamaha terug naar de top brengen en ja, ik heb de overwinningen behaald op zowel een Suzuki als ook op een Honda, dus met twee verschillende fabrikanten. In 2024 ga ik ervoor om op een derde motormerk een Grand Prix zege te behalen. Maar heel eerlijk gezegd is dat niet het eerste wat in mijn hoofd zit. Er zijn op dit moment tal van andere dingen om over na te denken. Maar ik zal zeker het maximale geven. Ik ga het race voor race bekijken en mijn kans pakken als het moment daar is.”

Fysiek gezien heeft Rins tijdens het rijden geen hinder meer van zijn in 2023 opgelopen beenblessure, al zal hij in de toekomst nog wel een keer weer onder het mes moeten om de vele platen en schroeven nog een keer te laten verwijderen.

Alex Rins: “Mijn been is nu al veel beter dan in november in Valencia. Op de motor voel ik bijna geen pijn, dus ik ben best blij met deze vooruitgang omdat we deze winter zo hard hebben gewerkt. Als ik opsta, zijn de eerste stappen nog wel een beetje moeilijk. Ik weet niet of dit komt door al het metaal wat ik nog met me meedraag. We moeten nog even wachten voordat we al deze bouten kunnen verwijderen. Maar ik geloof er zeker in dat ik 100% zal zijn voor aanvang van het seizoen.”

Rins voegt zich de komende drie dagen in Sepang bij de reguliere MotoGP coureurs tijdens de eerste Official MotoGP Test van 2024 nadat hij de afgelopen week op zijn Yamaha twee dagen deel mocht nemen aan de Shakedown Test, dit vanwege de nieuwe concessieregels. Tijdens deze twee testdagen noteerde de nieuwe Yamaha coureur de zevende rondetijd op slechts 0,354 seconde van snelste man Pedro Acosta. Maar de ervaren Rins weet als geen ander dan de komende drie dagen andere koek zijn en dat het echte werk over minder dan 24 uur gaat beginnen als alle kanonnen voor het eerst dit jaar tegelijk in de baan zijn.

 

Handige links 2024 MotoGP Sepang Official Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.