Alex Rins: “De huidige situatie is moeilijk, verdomd moeilijk zelfs”

4701
alex-rins
Alex Rins - Austin 2023 | foto© Randy van Maasdijk

Alex Rins zorgde dit seizoen voor een lichtpuntje bij zijn huidige werkgever HRC door de MotoGP race op Circuit of the Americas in Austin te winnen. Maar zelfs met deze opsteker kan de LCR Honda Team Castrol de huidige malaise bij Honda niet verbloemen. De momenteel in de ziekenboeg zittende Spanjaard vindt de huidige situatie waarin hijzelf en zijn werkgever HRC dan ook moeilijk, verdomd moeilijk zelfs.

Alex Rins tekende voorafgaand aan het huidige MotoGP seizoen een tweejarig contract bij HRC. De Japanners brachten de van het gestopte Suzuki afkomstige Spanjaard onder bij het LCR Honda Team Castrol waar hij de opvolger werd van de naar Gresini Racing MotoGP overgestapte Alex Marquez.




Maar een makkelijke opgave is het tot op heden niet voor Rins, dit ondanks dat hij de enige Honda coureur is die dit seizoen al een MotoGP race heeft weten te winnen. De LCR Honda Team Castrol coureur wist namelijk voor het tweede opeenvolgende seizoen de MotoGP race in Austin winnend af te sluiten. Een prachtig resultaat laten we dat vooropstellen maar ook Rins zelf weet als geen ander dan ‘Mister’ Austin dat weekend ontbrak en dat Honda – op zijn Suzuki overwinning in 2022 na – in het verleden zo beetje onverslaanbaar was op het Amerikaanse circuit.

De vreugde na deze overwinning was dan ook van korte duur want in de daaropvolgende Grand Prix weekenden was het weer kommer en kwel wat betreft de prestaties van de Honda coureurs. Een achtste plaats van Takaaki Nakagami tijdens de Motul TT Assen is nadien de beste prestatie van een Honda coureur in de koningsklasse.

Marc Marquez bleek sindsdien zelfs niet in staat om een MotoGP race uit te rijden, iets dat Rins – die in Mugello zelf bij een crash een dubbele beenbreuk opliep en hiervan nog steeds herstellende is – hoogst heeft verbaasd. De winnaar van Austin was er vooraf namelijk van overtuigd dat Marquez op de Sachsenring – één van de favoriete circuits van de zesvoudig wereldkampioen, een circuit waar hij in de voorgaande keren nagenoeg onverslaanbaar leek – wel zou gaan schitteren. Maar het pakte allemaal anders uit, nog voordat de race op het Duitse circuit was begonnen crashte Marquez maar liefst vijfmaal alvorens hij zich nog voor de race terugtrok en af moest zien van deelname.

Het was misschien wel het dieptepunt van de eerste helft van het seizoen, een weekend welke de relatie tussen Marquez en zijn werkgever op scherp heeft gezet, iets dat Rins thuis op de bank voor de tv is opgevallen en hemzelf ook aan het denken heeft gezet.

Alex Rins: “Het is moeilijk, ik heb er een rare smaak aan overgehouden, want Marc [Marquez] is een verdomd groot talent en de situatie is op dit moment niet makkelijk. Maar hoe dan ook, het tij moet gekeerd worden, er moet gewonnen worden en men moet een winnende motor zien te bouwen. Verdomme, ik dacht echt dat Marc in Duitsland zou gaan winnen. Wat is er gebeurd? Ik weet het niet, ik heb geen idee. Druk, extra druk, ik heb geen idee.
Het is ingewikkeld, want wat duidelijk is, is dat op dit moment de Europese merken de lakens uitdelen: Ducati, KTM, Aprilia. Het lijkt erop dat de Japanse merken een beetje achter zijn gebleven.  Ze moeten iets doen, natuurlijk moeten ze iets doen, want zowel Honda als Yamaha hebben als fabrikant de power in huis, het zijn nu eenmaal geen kleine merken.
Ik denk dat Honda veel vertrouwen had in de verbetering die ze met het Kalex chassis hebben doorgevoerd maar dat dit allemaal niet goed heeft uitgepakt en ze hierdoor een beetje terug bij af zijn. Maar vanuit mijn standpunt moet ik ook zeggen – en misschien zullen er nu verschillende mensen me voor gek verklaren als ik dit zeg – dat ik van een Suzuki kom en dat de Honda zo slecht nog niet is. Wat ik daarmee bedoel? Ik wil ermee zeggen dat ik op veel circuits, na zes jaar met de Suzuki te hebben gereden, met de Honda op veel circuits sneller ben dan met de Suzuki.  Het grote probleem is echter dat de anderen meer en grotere stappen voorwaarts hebben weten te maken.”

Inmiddels is bekend dat Rins – ondanks dat hij een HRC-contract heeft tot aan het einde van het seizoen 2024 – een aanbod van Yamaha op zak heeft om komend seizoen de teamgenoot te worden van Fabio Quartararo binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. Volgens de laatste berichten praat zijn manager momenteel zowel met Honda als ook met Yamaha en denkt de onlangs getrouwde MotoGP coureur momenteel na over zijn toekomst. Eén ding is echter wel zeker, Yamaha zit op dit moment in nagenoeg in hetzelfde schuitje als Honda. Het enige verschil is echter – en dat is tevens de clausule in zijn huidige contract – dat Rins bij Yamaha de status kan krijgen als officieel fabriekscoureur en hij bij Honda ‘slechts’ als Independent Team coureur zijn races rijdt.

Lees ook: Alex Rins heeft MotoGP aanbod van Yamaha op zak

Op dit moment is het nog niet bekend welke beslissing Rins zal gaan nemen, wat wel duidelijk is dat hij er tijdens de eerste Grand Prix na de zomerstop –  welke in het weekend van 04 t/m 06 augustus wordt verreden op het circuit van Silverstone – nog niet weer bij zal zijn. Zijn plaats tijdens de Britse Grand Prix binnen het LCR Honda Team Castrol wordt ingenomen door zijn landgenoot Iker Lecuona die als zijn vervanger op zal treden.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’