Alex Rins stapte afgelopen dinsdag voor het eerst op de Yamaha YZR-M1 tijdens de test in Valencia. In tegenstelling tot andere coureurs die van fabrikant wisselden mocht de Spanjaard wel spreken met de aanwezige media en zijn eerste bevindingen delen.
Nadat Suzuki onverwachts besloot om na 2022 de MotoGP klasse te verlaten moest Alex Rins gauw op zoek naar een andere werkgever. De meeste fabrieksteams hadden hun contracten voor het volgende seizoen al rond waardoor de Spanjaard uiteindelijk bij het LCR Honda Castrol team terechtkwam als vervanger van landgenoot Alex Márquez.
Het werd uiteindelijk een seizoen met één echt hoogtepunt en voor de rest alleen maar dieptepunten. Op het Circuit of the Americas in Texas werd Rins de winnaar van de MotoGP race waarmee hij nu op twee merken een race in de koningsklasse heeft gewonnen, daarmee schaart hij zich tussen namen als Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Casey Stoner en Maverick Viñales.
Vervolgens raakte Rins zwaar geblesseerd als gevolg van een crash in de Sprint race in Mugello en dat heeft vervolgens zijn hele seizoen getekend. Ondanks dat hij in Valencia weer aan de start stond duurt het nog maanden voor dat de Spanjaard echt helemaal hersteld is van de dubbele breuken in zowel zijn scheen- als kuitbeen.
Het was echter cruciaal voor de sympathieke Spanjaard om er afgelopen weekend in Valencia bij te zijn, niet zozeer vanwege het laatste Grand Prix weekend van 2023 maar vooral vanwege de eerste test met de Yamaha. De Racesport.nl redactie was het er in ieder geval unaniem over eens dat de speciale testkleurstelling van de Yamaha van Rins veruit de mooiste was op dinsdag.
Alex Rins: “Het ging heel goed. Ik voelde me behoorlijk comfortabel met de motor en we hebben de dag in tweeën verdeeld. In de ochtend heb ik gewoon met Fabio’s [Quartararo] setup van de race gereden en dat was gewoon om veel ronden te rijden en de motor te begrijpen. We moesten de juiste positie van de clip-ons, de voetsteunen etc. vinden.
In de middag hebben we meer ronden gereden de nieuwe kuip getest. Yamaha heeft twee nieuwe kuipen gebracht en voor zover ik de motor nu ken werkt één van die twee beter dan de standaardkuip. Ik was best wel tevreden met hoe de test gegaan is.”
De Suzuki en de Yamaha waren de enige machines met een vier-in-lijn motor terwijl de vier andere fabrikanten allemaal over een V4 beschikken, mede hierdoor werd ook verwacht dat de YZR-M1 zeer goed bij Rins zou passen. Echter voelde de vijfvoudig MotoGP racewinnaar niet zoveel gelijkenissen met de GSX-RR waar hij een jaar geleden nog de Grand Prix van Valencia mee wist te winnen en de Japanse fabrikant zo in ieder geval nog een mooi afscheid gaf.
Alex Rins: “Het is een hele andere motor dan de Suzuki. Ik kan harder remmen bij het insturen voor de bocht, daar kun je wat van je rondetijd goedmaken. Ik vond dat de motor heel soepel aanvoelde, vooral bij het accelereren nog meer dan ik had verwacht. We zullen de elektronica nog iets moeten aanpassen aan mijn rijstijl en mijn manier van het omgaan met de gashendel. De motor voelt niet ‘lui’ aan maar ook niet agressief.”
Ik denk niet dat het grootste verschil zit in de configuratie van het motorblok (V4 of vier-in-lijn). Momenteel is voor mij het grootste verschil de aerodynamica, dat zorgt ervoor of de motor beter stuurt of niet. In de ochtend reed ik met de standaardkuip en met de stevige wind die waaide had ik behoorlijk veel last van wheelie. De motor stuurde goed maar mijn klacht was eigenlijk de wheelie. Toen hebben we de nieuwe kuip gemonteerd en voelde ik minder wheelie en beter stuurgedrag. Ik denk dat het verschil van een motorblok nu verdwijnt en dat de aerodynamica een groter verschil maakt.”
Vanwege de nieuwe concessiereglementen mogen Yamaha en Honda nu onbeperkt testen om hun achterstand op de Europese fabrikanten te verkleinen. (Lees: Nieuw concessiesysteem voor MotoGP klasse vanaf heden). Yamaha is bezig met een plan en zal in ieder geval met Fabio Quartararo en Alex Rins deelnemen aan de Shakedown Test op het Sepang International Circuit van 1 t/m 3 februari.
Alex Rins: “Zij werken aan een plan met deze nieuwe concessies. We zullen sowieso deelnemen aan de Shakedown test (in Maleisië, voorafgaand aan de officiële Sepang Test). Meer testdagen betekent dat we meer kunnen uitproberen.
Wanneer we nog meer gaan testen weet ik niet, mijn vrouw vindt het in ieder geval niet zo leuk. Maar ik denk dat ze nog niet weet dat ik ook naar de Shakedown test moet … Zelf vind ik het wel goed want het geeft ons meer kansen om ons beter voor te bereiden.”
Handige links 2024 Valencia Official MotoGP Test:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag (actie)
Fotoverslag (technisch)
Fotoverslag (Marc Marquez Ducati debuut)
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’