Alex Rins wist afgelopen zondag de MotoGP race op het Circuit of The Americas te winnen. De Spanjaard behaalde daarmee zijn eerste zege met Honda, de eerste zege van Honda sinds oktober 2021 en de eerste zege van het LCR Honda team in ruim vijf jaar tijd.
Het is bijna een jaar geleden sinds bekend werd dat Suzuki uit de MotoGP zou stappen. Alex Rins was vanaf 2017 onderdeel van het Japanse fabrieksteam maar zou dus op zoek moeten naar een nieuwe werkgever. Dat werd het LCR Honda Castrol team van Lucio Cecchinello waarmee hij de naar Gresini Racing vertrekkende Alex Márquez verving.
De verwachtingen waren niet bepaald hooggespannen van Rins op de Honda, met name omdat de RC213V al tijden niet meer de beste machine in de MotoGP klasse was. De eerste kennismaking van Rins met de Honda gebeurde in Valencia afgelopen jaar en die ééndaagse test werd afgesloten met de twintigste rondetijd. Na de driedaagse test op het Sepang International Circuit stond Rins als negentiende geklasseerd waarna hij de tweedaagse test in Portimão afsloot als vijftiende.
De seizoenstart in Portugal was ook niet om van de daken te schreeuwen voor Rins en het LCR Honda Castrol team. Met een dertiende en elfde plaats in de eerste twee races van het seizoen reisde men vervolgens af naar Argentinië waar een vijftiende en negende plaats werden behaald, wederom geen resultaten waar Rins en LCR Honda Castrol echt enthousiast van werden.
Echter was het verhaal afgelopen weekend vanaf de eerste dag meteen anders. In de tweede training op vrijdagmiddag klokte Rins de derde rondetijd waarmee hij een plaats in Q2 had bemachtigd. Voorafgaand aan de tweede training had hij een weddenschap met één van zijn monteurs die zich zou kaalscheren als men rechtstreeks naar Q2 zou gaan, en zo geschiedde.
Daar bleef het niet bij want zaterdagochtend in de Q2 sessie kwalificeerde Rins zich als tweede achter polesitter Pecco Bagnaia, een indrukwekkend resultaat aangezien hij omringd was door Ducati’s. Zaterdagmiddag in de Sprint race liet Rins zien dat hij niet alleen over één ronde snel was, maar dat hij ook meerdere ronden lang een hoog tempo kon rijden. Hij moest weliswaar 2,5 seconden toegeven op Bagnaia maar een tweede plaats was een prestatie van formaat voor de Spanjaard op de Honda. De eerstvolgende Honda coureur was voormalig teamgenoot Joan Mir die als twaalfde over de streep kwam.
Zondagmiddag om 14:00 uur gingen de lichten uit in Austin en Rins wist dat hij er meteen bij moest zijn om het ritme van Bagnaia te verstoren, anders zou eenzelfde verhaal als in de Sprint race ontstaan. De Spanjaard liet meteen in de openingsronde al zijn voorwiel zien waarna hij in de daaropvolgende ronden de druk er hoog ophield bij Bagnaia.
Dat leidde tot een fout van de Italiaan in de achtste ronde die in bocht 2 de controle over zijn Ducati verloor en onderuit schoof. Dit gaf Rins de leidende positie en deze gaf hij niet meer uit handen, ook al kwam Marini richting het einde van de race nog dichterbij. De inmiddels zesvoudig MotoGP racewinnaar verhoogde zijn eigen tempo en hield de Mooney VR46 Racing Team coureur daarmee buiten bereik.
Het is zoals gezegd de zesde MotoGP overwinning van Rins en zijn vierde Grand Prix overwinning in Texas na 2013 (Moto3), 2016 (Moto2) en 2019 (MotoGP op een Suzuki). Ook behaalde hij hiermee de honderdste podiumfinish van het LCR team dat sinds 1996 actief is in de Grand Prix racerij.
Alex Rins: “Het was een geweldige race, toen ik deze winter in de LCR-werkplaats was zette Lucio een video op in het museum en zei dat we 99 podiumplaatsen in ons team hebben, en ik zei: “Nou, bedankt voor de druk!” Het is ons gelukt. Ik ben zo blij met de overwinning en ook met het weekend, we hebben vanaf vrijdag heel goed gewerkt. We gingen direct naar Q2, kwalificeerden ons als tweede, werden tweede in de Sprint en dan de overwinning … eerlijk gezegd reed Pecco echt een sterk tempo, ik had het een beetje moeilijk in de derde en vierde sector, waardoor ik in sector 1 en 2 flink aan het pushen was om hem bij te houden. Ik zat op de limiet in de chicanes en nam behoorlijk wat risico’s om het gat te verkleinen.
Hij maakte een aantal kleine foutjes en na de crash zag ik dat ik voorop reed. Ik verloor een beetje de concentratie in de daaropvolgende anderhalve ronde, ze verkleinden het gat naar mij maar toen probeerde ik weg te rijden en geen fouten te maken. Ik wilde alleen rijden zoals ik weet hoe het moet, dus ik ben blij want het was niet gemakkelijk.
Ik ben zo trots, we hebben het voor elkaar gekregen. Het is pas onze derde race samen en ik heb langzaam maar zeker een basisafstelling gecreëerd. In Argentinië maakten we al een stap maar dit weekend hebben we een nog grotere stap gemaakt.”
Na de weddenschap van vrijdagmiddag met één van zijn monteurs op vrijdagmiddag voor een directe plaats in Q2 werden er daarna meerdere weddenschappen afgesproken bij bepaalde resultaten. Het moge duidelijk zijn dat niemand echt had verwacht dat Rins op zondag de race zou kunnen winnen dus werden er naar afloop meerdere teamleden kaalgeschoren. Rins zelf durfde het echter niet aan, zijn aanstaande echtgenote had hem zondagochtend al een waarschuwend berichtje gestuurd.
Alex Rins: “Toen ik zondagochtend wakker werd, kreeg ik een bericht van mijn verloofde dat als ik mijn hoofd scheer, zij thuis sloten zal veranderen. We hebben onze bruiloft over een paar maanden en het wordt een dag om nooit te vergeten, dus beter van niet dat ik mijn hoofd kaalscheer. Maar een paar jongens van het team zullen het zeker doen!”
De MotoGP coureurs hebben nu zo’n anderhalve week vrij waarna ze in het weekend van 28 t/m 30 april weer in actie komen op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor de vierde Grand Prix van het seizoen.
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.