Alex Rins: “Als ik m’n hoofd kaalscheer dan verandert m’n vrouw thuis de sloten”

5202
Alex Rins - Circuit of The Americas | © Randy van Maasdijk

Alex Rins wist afgelopen zondag de MotoGP race op het Circuit of The Americas te winnen. De Spanjaard behaalde daarmee zijn eerste zege met Honda, de eerste zege van Honda sinds oktober 2021 en de eerste zege van het LCR Honda team in ruim vijf jaar tijd.

Het is bijna een jaar geleden sinds bekend werd dat Suzuki uit de MotoGP zou stappen. Alex Rins was vanaf 2017 onderdeel van het Japanse fabrieksteam maar zou dus op zoek moeten naar een nieuwe werkgever. Dat werd het LCR Honda Castrol team van Lucio Cecchinello waarmee hij de naar Gresini Racing vertrekkende Alex Márquez verving.




De verwachtingen waren niet bepaald hooggespannen van Rins op de Honda, met name omdat de RC213V al tijden niet meer de beste machine in de MotoGP klasse was. De eerste kennismaking van Rins met de Honda gebeurde in Valencia afgelopen jaar en die ééndaagse test werd afgesloten met de twintigste rondetijd. Na de driedaagse test op het Sepang International Circuit stond Rins als negentiende geklasseerd waarna hij de tweedaagse test in Portimão afsloot als vijftiende.

De seizoenstart in Portugal was ook niet om van de daken te schreeuwen voor Rins en het LCR Honda Castrol team. Met een dertiende en elfde plaats in de eerste twee races van het seizoen reisde men vervolgens af naar Argentinië waar een vijftiende en negende plaats werden behaald, wederom geen resultaten waar Rins en LCR Honda Castrol echt enthousiast van werden.

Echter was het verhaal afgelopen weekend vanaf de eerste dag meteen anders. In de tweede training op vrijdagmiddag klokte Rins de derde rondetijd waarmee hij een plaats in Q2 had bemachtigd. Voorafgaand aan de tweede training had hij een weddenschap met één van zijn monteurs die zich zou kaalscheren als men rechtstreeks naar Q2 zou gaan, en zo geschiedde.

Daar bleef het niet bij want zaterdagochtend in de Q2 sessie kwalificeerde Rins zich als tweede achter polesitter Pecco Bagnaia, een indrukwekkend resultaat aangezien hij omringd was door Ducati’s. Zaterdagmiddag in de Sprint race liet Rins zien dat hij niet alleen over één ronde snel was, maar dat hij ook meerdere ronden lang een hoog tempo kon rijden. Hij moest weliswaar 2,5 seconden toegeven op Bagnaia maar een tweede plaats was een prestatie van formaat voor de Spanjaard op de Honda. De eerstvolgende Honda coureur was voormalig teamgenoot Joan Mir die als twaalfde over de streep kwam.

Zondagmiddag om 14:00 uur gingen de lichten uit in Austin en Rins wist dat hij er meteen bij moest zijn om het ritme van Bagnaia te verstoren, anders zou eenzelfde verhaal als in de Sprint race ontstaan. De Spanjaard liet meteen in de openingsronde al zijn voorwiel zien waarna hij in de daaropvolgende ronden de druk er hoog ophield bij Bagnaia.

Dat leidde tot een fout van de Italiaan in de achtste ronde die in bocht 2 de controle over zijn Ducati verloor en onderuit schoof. Dit gaf Rins de leidende positie en deze gaf hij niet meer uit handen, ook al kwam Marini richting het einde van de race nog dichterbij. De inmiddels zesvoudig MotoGP racewinnaar verhoogde zijn eigen tempo en hield de Mooney VR46 Racing Team coureur daarmee buiten bereik.

Het is zoals gezegd de zesde MotoGP overwinning van Rins en zijn vierde Grand Prix overwinning in Texas na 2013 (Moto3), 2016 (Moto2) en 2019 (MotoGP op een Suzuki). Ook behaalde hij hiermee de honderdste podiumfinish van het LCR team dat sinds 1996 actief is in de Grand Prix racerij.

Alex Rins: “Het was een geweldige race, toen ik deze winter in de LCR-werkplaats was zette Lucio een video op in het museum en zei dat we 99 podiumplaatsen in ons team hebben, en ik zei: “Nou, bedankt voor de druk!” Het is ons gelukt. Ik ben zo blij met de overwinning en ook met het weekend, we hebben vanaf vrijdag heel goed gewerkt. We gingen direct naar Q2, kwalificeerden ons als tweede, werden tweede in de Sprint en dan de overwinning … eerlijk gezegd reed Pecco echt een sterk tempo, ik had het een beetje moeilijk in de derde en vierde sector, waardoor ik in sector 1 en 2 flink aan het pushen was om hem bij te houden. Ik zat op de limiet in de chicanes en nam behoorlijk wat risico’s om het gat te verkleinen.

Hij maakte een aantal kleine foutjes en na de crash zag ik dat ik voorop reed. Ik verloor een beetje de concentratie in de daaropvolgende anderhalve ronde, ze verkleinden het gat naar mij maar toen probeerde ik weg te rijden en geen fouten te maken. Ik wilde alleen rijden zoals ik weet hoe het moet, dus ik ben blij want het was niet gemakkelijk.

Ik ben zo trots, we hebben het voor elkaar gekregen. Het is pas onze derde race samen en ik heb langzaam maar zeker een basisafstelling gecreëerd. In Argentinië maakten we al een stap maar dit weekend hebben we een nog grotere stap gemaakt.”

Na de weddenschap van vrijdagmiddag met één van zijn monteurs op vrijdagmiddag voor een directe plaats in Q2 werden er daarna meerdere weddenschappen afgesproken bij bepaalde resultaten. Het moge duidelijk zijn dat niemand echt had verwacht dat Rins op zondag de race zou kunnen winnen dus werden er naar afloop meerdere teamleden kaalgeschoren. Rins zelf durfde het echter niet aan, zijn aanstaande echtgenote had hem zondagochtend al een waarschuwend berichtje gestuurd.

Alex Rins: “Toen ik zondagochtend wakker werd, kreeg ik een bericht van mijn verloofde dat als ik mijn hoofd scheer, zij thuis sloten zal veranderen. We hebben onze bruiloft over een paar maanden en het wordt een dag om nooit te vergeten, dus beter van niet dat ik mijn hoofd kaalscheer. Maar een paar jongens van het team zullen het zeker doen!”

De MotoGP coureurs hebben nu zo’n anderhalve week vrij waarna ze in het weekend van 28 t/m 30 april weer in actie komen op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor de vierde Grand Prix van het seizoen.



Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Persconferentie (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Persconferentie (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Podium (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex & #12 Filip Salac - (CZE) - QJMOTOR Gresini Moto2 - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Start en 1e doorkomst #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP & #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • MotoGP Sprint - #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16 - #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP  - #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • MotoGP Sprint - #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Texas
  • #64 Mario Suryo Aji - (IDN) - Honda Team Asia - Honda NSF 250RW
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #54 Riccardo Rossi - (ITA) - SIC 58 Squardra Corse - Honda NSF 250RW
  • Texas
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #16 Joe Roberts - (USA) - Italtrans Racing Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • 2M14
  • Bo Bendsneyder
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus
  • Torleif Hartelman
  • Francesco Bagnaia
  • Carmelo Ezpeleta & Dan Rossomondo
  • Collin Veijer
  • Maverick Viñales & Aleix Espargaro
  • Jack Miller
  • Aleix Espargaró
  • Miguel Oliveira
  • Joan Mir
  • Fabio Di Giannantonio
  • Fabio Quartararo
  • Alex Marquez
  • Groepsfoto (VLNR) Oliveira, Miller, A-Marquez, Quartararo
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #88 Miguel Oliveira - (PRT) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • Groepsfoto (VLNR) Bagnaia, Bezzecchi, Zarco
  • Groepsfoto (VLNR) Bagnaia, Bezzecchi, Zarco
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Persconferentie

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.