Vrijdag 19 februari zagen we Alex Marquez voor het eerst in de kleuren van zijn nieuwe werkgever voor het komende MotoGP seizoen, het LCR Honda Castrol Team. Tevens kreeg de media vrijdag voor het eerst de gelegenheid om de Spanjaard te spreken en hem de nodige vragen te stellen voorafgaand aan zijn tweede seizoen als MotoGP coureur.
Vrijdag na afloop van de online LCR Honda Castrol Team presentatie vanuit het Spaanse Cervera kreeg de media middels een Zoom meeting de gelegenheid om in gesprek te gaan met Alex Marquez, de tweevoudig wereldkampioen die in 2020 zijn debuut maakte als MotoGP coureur in dienst van het Repsol Honda Team en komend seizoen de plaats van Cal Crutchlow in zal nemen bij het LCR Honda Team van Lucio Cecchinello.
Het afgelopen seizoen wist de jongere broer van achtvoudig wereldkampioen Marc Marquez als MotoGP rookie twee keer op het podium te eindigen, een prestatie van formaat. Ondanks dat Alex Marquez de afgelopen tijd steevast de vragen ontweek als het ging over het herstel van zijn drie jaar oudere broer Marc kon deze vraag dit keer opnieuw niet uitblijven, maar afgelopen vrijdag was de jongste Marquez redelijk openhartig
Alex Marquez: “Marc maakt het goed, hij is in een goede stemming. Hij voelt zich beter en beter, en dat is positief. Dat kun je ook zien op zijn sociale mediakanalen. Het is nu de derde winter dat ik niet elke dag met hem kan trainen. Dus laten we hopen dat het de volgende winterperiode meer ontspannen zal zijn en we ons dan samen kunnen voorbereiden op een nieuw seizoen.”
Ondanks zijn lange blessure, drie operaties en de vraag wanneer hij volledig hersteld zal zijn zien veel MotoGP fans, experts en collega MotoGP coureurs de achtvoudig wereldkampioen als de grote favoriet voor de titel in 2021.
Alex Marquez: “Je moet eerst maar eens zien hoe, waar en wanneer Marc terugkomt. Het moge duidelijk zijn dat hij de eerste is die de wil en de honger heeft om terug op de motor te stappen, competitief wil zijn en om terug te keren op het podium. Het is echter nog vroeg om erover te praten. Als de tegenstanders dat zeggen, dan doen zij dat om de druk ergens anders dan bij hun zelf te leggen. Ik denk dat als het seizoen begint, alle 22 coureurs die op de grid staan een kans hebben om te winnen. Na een paar races wordt duidelijk wie er het meest klaar is om voor de wereldtitel te strijden.”
Met nog vijf weken te gaan tot de openingswedstrijd van het seizoen op het Losail International Circuit in Qatar, is het nog maar de vraag of Marc Marquez op tijd hersteld zal zijn en zijn rentree zal kunnen maken tijdens de eerste MotoGP race van 2021. Pol Espargaró zal daarnaast komend seizoen de tweede Repsol Honda Team machine bemannen, maar hij zal pas begin maart voor de eerste keer op de voor hem nieuwe Honda RC213V machine kunnen stappen. Betekent dit dat Alex Márquez en Takaaki Nakagami bij de start van het seizoen meer onder druk komen te staan en één van beiden de rol van Honda’s nummer 1 MotoGP coureur op zich zal moeten nemen?
Alex Marquez: “Ten eerste zal de druk niet meer zijn dan vorig jaar. Na Marc’s blessure was het een tijdje moeilijk, bijvoorbeeld gedurende de Misano test. Alle druk lag op mij en Taka om de motor te ontwikkelen en nieuwe dingen te proberen. Maar op dat moment voelde ik me nog niet klaar om die positie in te nemen. Nu ik beter voorbereid ben, een jaar ervaring heb heb ik het gevoel dat ik deze rol op me kan nemen. Het voorseizoen zal belangrijk zijn voor Honda, ik weet dat we veel verschillende dingen hebben te testen. Ik zal proberen mijn best te doen en Honda te helpen de goede kant op te gaan.
In 2021 zal Honda opnieuw met vier Honda RC213V machines vertegenwoordigd zijn in het MotoGP wereldkampioenschap. Marc Marquez en Pol Espargaró zullen beiden in de Repsol Honda Team kleuren te bewonderen zijn terwijl Alex Marquez (LCR Honda Castrol Team) en Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) het team vormen onder leiding van Lucio Cecchinello. In tegenstelling tot de voorgaande jaren zullen alle vier de coureurs de beschikking krijgen over hetzelfde en het nieuwste model van de Honda RC213V.