Aleix Espargaró werd zondagavond achtste in de eerste volledige MotoGP race van het jaar op het Lusail International Circuit in Qatar. Op zaterdag werd de Spanjaard nog derde in de Sprint race en werd hij vooral vanwege zijn tempo in de tweede helft door velen getipt als favoriet voor zondag.
De meeste MotoGP coureurs gaven zaterdagavond aan dat ze Aleix Espargaró als favoriet zagen voor de overwinning op zondag. In de Sprint race reed hij halverwege nog op de vijfde plaats maar vanwege goed bandenmanagement en een indrukwekkend tempo kwam hij in de slotfase sterk naar voren. Hij eindigde als derde achter Jorge Martin en Brad Binder maar doordat de meeste coureurs meer last hadden van bandenslijtage dan Espargaró werd de Aprilia coureur gevreesd voor zondag.
Dat kwam er uiteindelijk niet van want vanaf de tweede startplaats op de grid viel hij in de openingsronde al terug naar de negende positie. Daar bleef hij tot en met de negentiende ronde rijden totdat hij in de voorlaatste ronde nog wist af te rekenen met rookie Pedro Acosta, de oudste MotoGP coureur tegenover de jongste.
In zijn debrief maakte Espargaró het niet mooier dan het was en vertelde hij waar het in deze MotoGP race aan lag.
Aleix Espargaró: “Ik had een probleem met de achterband. Al in de warm-up ronde voelde de achterband net als ijs aan. Ik had geen tractie aan de achterkant, het was een nachtmerrie. Ik kon niet accelereren en geen hellingshoek maken. Toen ik zaterdagavond naar bed ging was ik 100% zeker dat ik de race zou winnen. Er kan natuurlijk van alles gebeuren maar dit is hoe ik me voelde. Ik was heel langzaam, ik reed de hele race lang rondetijden in de 1’53 terwijl ik gisteren een 1’52.4 reed in de achtste ronde van de Sprint. Het is beschamend.”
Het verhaal klonk vergelijkbaar met dat van Jorge Martin die afgelopen november ook ineens geen grip meer aan de achterkant had in de MotoGP race, toen nog strijdend voor de wereldtitel met Pecco Bagnaia. Op de vraag of het probleem van Espargaró hetzelfde was als dat van Martin zei de Spanjaard het volgende:
Aleix Espargaró: “Dat weet ik niet, ik heb het niet in de hand. We moeten het zien uit te vinden met het team en Michelin. In het verleden was het anders want toen hadden we maar één race en dan konden ze makkelijk tegen een rijder zeggen dat-ie gewoon niet snel genoeg was. Na de Sprint race van zaterdag, eveneens na de sessies van Moto3 en Moto2 met Pirelli rubber [dat invloed kan hebben op het gripniveau voor de MotoGP], was het duidelijk dat ik heel snel was. In de laatste ronden had ik het gevoel dat ik vrij gemakkelijk naar de 1’52.5 kon maar nu crashte ik bijna in iedere bocht. Om eerlijk te zijn heb ik nog geluk dat ik in de top tien ben geëindigd.”
In één van zijn eerdere debriefs afgelopen weekend vertelde Espargaró nog dat hij eigenlijk nog nooit een slechte band had ontvangen, in tegenstelling tot vele andere MotoGP coureurs.
Aleix Espargaró: “Ja, dit is me nog niet eerder overkomen. Ik heb tijdens een test wel eens een wat mindere band gehad, of tijdens een weekend een keer een band die al eens eerder was opgewarmd, maar nooit eerder zoals dit. Je zag mijn snelheid in de Sprint race op zaterdag dus het was duidelijk dat er nu iets aan de hand was.
Uiteindelijk kan ik niet teveel klagen want de Sprint race was goed en ik sta zesde in het kampioenschap, het is een goed begin van het seizoen. Het is jammer dat ik hier een kans op een goed resultaat ben kwijtgeraakt maar zo is het nou eenmaal.”
Vlak voordat de rode lichten uitgingen kreeg merkgenoot Raúl Fernández te maken met een technisch probleem. De Spanjaard wilde de grid niet verlaten en uiteindelijk werd de startprocedure uitgesteld.
Aleix Espargaró: “Ik vond het maar niets hoe dat allemaal ging. Misschien is het maar beter dat ik er niets over zeg.”
De volgende Grand Prix wordt in het weekend van 22 t/m 24 maart verreden op het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal.
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.