Aleix Espargaró (P2): “Hopelijk binnenkort samen met Maverick voor de overwinning strijden”

1705
Aleix Espargaró - Motorland Aragón | foto© Aprilia Racing

Aleix Espargaró sloot de eerste dag op Motorland Aragón af als tweede in de MotoGP klasse. Ondanks dat hij niet helemaal tevreden was stond hij er goed bij op de Aprilia met dit weekend Maverick Viñales voor het eerst als teamgenoot.

Het is dit jaar het vijfde seizoen voor Aleix Espargaró bij Aprilia. In die vijf seizoenen heeft hij nu de zesde verschillende teamgenoot naast zich rijden op de RS-GP. In 2017 was het Sam Lowes die al na zes races te horen kreeg dat er in het volgende jaar geen toekomst voor hem was bij de Italiaanse fabrikant. Een jaar later stapte Scott Redding over van Pramac Racing maar ook voor hem werd het een dramatisch jaar waarna hij zelfs uitweek naar het British Superbike kampioenschap.







In 2019 kwam Andrea Iannone over van Suzuki maar de Italiaan maakte zich schuldig aan dopinggebruik, na hoger beroep uiteindelijk goed voor een schorsing van vier jaar. Dit betekende dat toenmalig Aprilia testcoureur Bradley Smith in het door Covid-19 gekenmerkte 2020 seizoen plaatsnam op de RS-GP naast Espargaró.

Echter mocht ook deze Brit het seizoen niet afmaken, Lorenzo Savadori mocht als bedankje voor het winnen van het Italiaanse Superbike kampioenschap op een Aprilia RSV-4 de laatste drie Grands Prix van 2020 rijden op de MotoGP machine. Aan het eind van 2020 werden er nog pogingen gedaan om Marco Bezzecchi en Joe Roberts los te weken van hun contracten in de Moto2 klasse om over te stappen naar de MotoGP klasse maar beide coureurs bedankten voor het aanbod. Dit betekende dat Savadori ook in 2021 op de Aprilia reed in de MotoGP klasse naast Aleix Espargaró.

De Italiaan presteerde niet geweldig maar deed het ook niet onverdienstelijk waardoor hij waarschijnlijk het seizoen af zou maken. Dat was het geval totdat Maverick Viñales ineens beschikbaar werd door zijn spectaculaire vertrek bij Yamaha. Aprilia aarzelde geen moment en legde de Spanjaard meteen vast. Tijdens de Dutch TT in Assen was het al in kannen en kruiken dat Viñales in 2022 op de Aprilia RS-GP zou zitten, totdat de Spanjaard zes weken later ineens per direct weg moest bij Yamaha.

Dit gaf Aprilia de kans om alvast een voorsprong te hebben voor het 2022 seizoen en Viñales kennis te laten maken met de RS-GP. Er werd meteen een test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli georganiseerd die positief verliep, waardoor men het erover eens was om hem al op Motorland Aragón in te zetten. In vijf jaar tijd is Viñales dus de zesde verschillende teamgenoot van Espargaró bij Aprilia.

Dat Espargaró zich niet zo laat hinderen door wat er aan de andere kant van de pitbox gebeurt bleek ook op vrijdag weer. Op Motorland Aragón sloot de 31-jarige Spanjaard de eerste dag af met een tweede rondetijd achter Jack Miller. Na afloop gaf Espargaró aan dat hij niet eens zo blij was omdat vooral het gripniveau erg laag was en hij daardoor de grens niet echt kon opzoeken. In dat geval is het een extra goed resultaat gezien de positie op de tijdlijst.

Aleix Espargaró: “Ik heb vandaag niet zo van het rijden genoten als in Silverstone. De machine was veel aan het glijden dus ik probeerde vooral zo foutloos en precies mogelijk te rijden. In Silverstone kon ik meer pushen en de limiet opzoeken, hier is dat lastiger. Maar het is pas de eerste dag, hopelijk ligt de baan er morgen iets beter bij.

We hebben vandaag in ieder geval al alle drie bandencompounds geprobeerd dus hebben we informatie waarmee we aan de slag kunnen. Uiteindelijk ben ik tevreden over hoe het gegaan is tijdens deze eerste dag.

Ik rijd natuurlijk altijd met de volle 100% maar ik kon vandaag de limieten niet opzoeken omdat de grip laag is. Morgen kan het wat beter zijn omdat er meer rubber op de baan ligt maar zondag gaat het heel warm worden, dan kan het gripniveau ook weer veel lager zijn.

Na de sessie heb ik nog even met Maverick [Viñales] kunnen praten. We hebben in FP1 en FP2 ook een paar keer samen gereden. Ondanks dat hij een aantal races heeft gemist en nu met een nieuwe machine en nieuw team moet werken, is hij al heel snel. Ik weet dat hij mij zal pushen en mij een betere coureur zal maken. We zullen samen pushen om de machine verder te ontwikkelen en hopelijk binnenkort samen voor de overwinning strijden.”

De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 09:55 uur weer in actie op Motorland Aragón voor de derde vrije training. De vierde vrije training met aansluitend beide kwalificatiesessies gaat om 13:30 uur van start.



Handige links Gran Premio TISSOT de Aragón:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter