Aleix Espargaró was zondagmiddag de grote winnaar op Silverstone. De Spanjaard bezorgde zichzelf en Aprilia de tweede overwinning in de MotoGP klasse en deed dat door in de laatste ronde met Pecco Bagnaia af te rekenen.
De MotoGP race op Silverstone van afgelopen zondag was er een om niet gauw te vergeten en dat zullen Aleix Espargaró en het Aprilia Racing team dan ook niet gauw doen. Nadat hij anderhalf jaar geleden nog de enige coureur was die nog nooit een Grand Prix had gewonnen behaalde hij afgelopen zondag zijn tweede MotoGP overwinning. Daarmee bezorgde hij zijn Italiaanse werkgever ook de tweede zege in de koningsklasse.
Espargaró begon het weekend al ijzersterk met de snelste tijd op vrijdag. Dat was niet zomaar een snelste tijd, de Spanjaard was namelijk bijna 0,7 seconde sneller dan de concurrentie. Deze verschillen kon hij echter niet reproduceren in de natte omstandigheden op zaterdag en in de kwalificatie had hij het moeilijk, eindigend met de twaalfde rondetijd. Ondanks dat wist Espargaró er een vijfde plaats in de Sprint race uit te slepen maar zondagmiddag zou hij opnieuw vanaf de twaalfde positie aan de Grand Prix race moeten beginnen.
De 34-jarige Spanjaard startte goed en maakte in rap tempo plaatsen goed, aan het einde van de openingsronde was hij al opgeklommen naar de zesde positie. Vervolgens ging hij voorbij aan teamgenoot Maverick Viñales en profiteerde hij van het uitstapje van Jack Miller.
In de zesde ronde ging Marco Bezzecchi onderuit en op dat moment werd ook Brad Binder gepasseerd waarna Espargaró de achtervolging op Pecco Bagnaia in kon zetten. Gezien het tempo van de Spanjaard leek het erop dat hij nog iets extra’s had maar toen het in de slotfase begon te druppelen besloot hij om achter de Italiaan te blijven rijden.
Uiteindelijk bereidde Espargaró zijn aanval knap voor in de laatste ronde doordat hij bij het uitkomen van bocht 8 (Woordcote) meer snelheid meenam. Vervolgens had hij ook bij het uitkomen van bocht 9 (Copse) meer tractie waardoor hij de Aprilia RS-GP er voor bocht 10 (Maggotts) al voor kon gooien. Vervolgens hield hij Bagnaia ver genoeg op afstand om als winnaar over de streep te komen en zo zijn tweede Grand Prix overwinning te behalen.
Aleix Espargaró: “Ik moest starten vanaf de twaalfde plaats vanwege de regen in de kwalificatie maar vanaf vrijdag voelde ik me al heel sterk. In de sighting lap voelde ik meteen al dat ik heel veel tractie had. Ik zei tegen mezelf dat ik onverslaanbaar was en dat ik ervoor moest gaan, ongeacht de startplaats.
Halverwege de race toen ik bij Pecco [Bagnaia] was aanbeland was mijn plan om hem te passeren en een gaatje te slaan, omdat mijn tempo beter was. Maar op dat moment begon het te regenen en was het niet makkelijk om het tempo vast te houden want het was behoorlijk glad. Pecco deed het heel goed, het is namelijk heel moeilijk om de eerste te zijn als het regent. Ik bleef achter hem en besloot om in de laatste ronde aan te vallen, dat pakte goed uit.”
Na een goed seizoen in 2022 waren de verwachtingen bij Espargaró en Aprilia hooggespannen, het doel was de wereldtitel. Met 107 punten achter zijn naam heeft de Spanjaard precies de helft van de punten van Bagnaia en lijkt het wereldkampioenschap een stap te ver.
Aleix Espargaró: “Deze overwinning voelt heel goed, ik ben ontzettend blij om weer aan de top te staan. Ik denk dat aan het begin van het seizoen mijn verwachtingen te hoog waren, vervolgens crashte ik in Argentinië en de Verenigde Staten en verloor ik veel punten.
Toch is mijn tempo dit jaar meestal goed geweest. Er waren veel vrijdagen waar ik meekon met Pecco [Bagnaia] of soms zelfs het snelste was, maar daar heb je niet zoveel aan. Het gaat erom dat je op zondag snel bent. Om de één of andere reden heb ik mijn tempo niet om kunnen zetten naar resultaten, daardoor hebben we niet de punten die we naar mijn idee wel zouden moeten hebben.”
Het weekend begon meteen goed op vrijdag voor Espargaró maar de regenval op zaterdag zorgde ervoor dat hij zijn tempo niet kon laten zien. Dat was bepalend voor het verloop van het weekend met de twaalfde startplaats maar met het superieure tempo kon Espargaró dat alsnog rechtzetten.
Aleix Espargaró: “Op vrijdag was ik snel op Silverstone maar zaterdag was het helaas nat, toch was ik tevreden met mijn prestaties. Maar in de race op zondag was ik heel scherp en ik wist dat ik snel was, ik had goede kansen. Startend vanaf de twaalfde positie was er geen druk maar ik wist dat de race lang was, daarnaast kun je op Silverstone ook goed inhalen.
Mijn tempo in de race was goed, vanwege de lage buitentemperatuur liep de bandenspanning aan de voorkant niet zo hoog op en Silverstone is een behoorlijk breed circuit waardoor je veel mogelijkheden hebt om in te halen. Daardoor kon ik vanaf de twaalfde plaats op de grid winnen, ook al is het risico vanaf dat soort plaatsen altijd groot. Met Aprilia hebben we hard gewerkt aan de koppeling en andere zaken om de start beter te maken, dat heeft me geholpen.”
De volgende Grand Prix wordt in het weekend van 18 t/m 20 augustus verreden op de Red Bull Ring in Oostenrijk.
Handige links Monster Energy British Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’