Aleix Espargaró kwam afgelopen zondag als vierde over de finish in de MotoGP race op de Sachsenring. Op het eerste gezicht een prima resultaat maar de Aprilia coureur wist al na enkele meters dat er iets mis was met zijn voorband.
Ondanks dat Aleix Espargaró afgelopen zondag op een verdienstelijke vierde plaats over de finish kwam was de Spanjaard allesbehalve tevreden met dat resultaat. De hard-compound voorband waarmee hij van start ging leverde namelijk meteen al de nodige trillingen op waardoor hij niet het tempo kon rijden dat hij in de trainingen liet zien.
Aan het eind van de eerste ronde kwam hij wel als derde door achter Fabio Quartararó en Pecco Bagnaia maar al gauw wist Johann Zarco hem voorbij te gaan. Vanwege de crash van Bagnaia schoof Espargaró wel weer op naar de derde plaats maar aan het einde van de race wist Jack Miller hem, ondanks zijn Long Lap Penalty, alsnog te verschalken en kwam de Aprilia coureur als vierde over de finish.
Aleix Espargaró: “Ik wisselde de voorband op de grid en meteen vanaf de warm-up ronde voelde ik vibratie aan de voorkant. Ik was heel boos maar natuurlijk was er geen tijd meer om te stoppen en de banden te wisselen.
Dit gebeurde al bij meer dan zeven coureurs op vrijdag en ook op zaterdag overkwam het een aantal coureurs. Bij mij waren de banden het hele weekend goed maar wat er in de race gebeurde was ongelooflijk, er was zoveel vibratie en chatter. In de eerste 7-8 ronden kon ik er met een nieuwe achterband nog wel mee omgaan maar daarna werd het onmogelijk.
Het was in deze race vooral zaak om een crash te voorkomen. Het verraste me enigszins want ik reed heel langzaam maar toch kon ik meedoen voor de podiumplaatsen. Op bepaalde momenten dacht ik dat het beter zou zijn om te stoppen maar uiteindelijk heb ik toch nog de vierde plaats kunnen behalen. Het was 100% een probleem met de band.
Ik reed de hele race andere lijnen, ik remde in een rechte lijn in plaats van naar de bocht toe zoals ik normaal doe. Ik kon ook geen hoge bochtensnelheid rijden wat juist het sterke punt is van de Aprilia. Als je naar mijn tempo kijkt dan zul je zien dat het langzaam was, sommige rondetijden waren zelfs in de 1’23 wat maar één seconde sneller is dan de rondetijd van Augusto Fernández in Moto2.
Ik ben natuurlijk wel blij met de vierde plaats want het zijn veel punten voor het kampioenschap, maar in deze race was onze potentie om minstens voor de tweede plaats te vechten.
Michelin zegt dat ze het gaan analyseren maar het zal niets veranderen, de race is toch al verreden. Ik heb vier of vijf hard-compound voorbanden gebruikt dit weekend en die waren allemaal goed, maar met deze band had ik in bocht 1 al last van de vibratie. Er is geen twijfel over mogelijk.”
Vervolgens gaf de Spanjaard aan dat niet alleen deze teleurstelling in de race het lastiger maakte om voor de wereldtitel te vechten. De pure snelheid die Quartararó in de races liet zien zorgt volgens de Aprilia coureur voor veel grotere problemen.
Aleix Espargaró: “Het kampioenschap wordt een moeilijke uitdaging. Het probleem is niet het verschil in punten, dat is maar 30 en als hij crasht en ik finish op het podium is dat ineens een stuk kleiner. Het probleem is dat hij altijd sneller is dan ik op zondag. Ik denk dat ik in de race [Johann] Zarco had kunnen verslaan in normale omstandigheden, met een normale voorband had ik daar de snelheid voor gehad. Maar Fabio [Quartararó] won gemakkelijk dus we moeten wat zien te vinden.”
Espargaró hoeft niet lang te wachten om de zaken weer recht te zetten. Komend weekend wordt de elfde Grand Prix van het jaar verreden op het TT Circuit Assen. Fabio Quartararó won de MotoGP race op het Drentse circuit vorig jaar met overtuiging, de Aprilia coureur werd achtste.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter