Voor Aleix Espargaró begon de eerste dag van de Gran Premio d’Italia Oakley met het nodige ongemak. De Aprilia coureur kwam donderdag op het circuit van Mugello namelijk lelijk ten val tijdens een trainingsrondje op zijn racefiets en ondervond daar vrijdag de nodige hinder van.
Aleix Espargaró reed vrijdagochtend tijdens de eerste training van de Gran Premio d’Italia Oakley opmerkelijk weinig ronden. Toen we de Spanjaard vervolgens ook nog met een van pijn verbeten gezicht en tranen in zijn ogen in de pitbox zagen zitten kwamen er de nodige vragen.
Later op de dag kwam het hoge woord eruit, de oudste van de twee broers Espargaró was een dag eerder op het circuit namelijk lelijk ten val gekomen, niet op de motor maar tijdens een trainingsrondje op zijn racefiets. Hoewel er officieel geen mededelingen werden gedaan over het hoe en waar zou de crash veroorzaakt zijn door onoplettendheid van de Spanjaard zelf en zou hij ten val zijn gekomen terwijl hij op zijn telefoon keek.
Het gevolg een pijnlijke hiel. Tijdens een medische test werd duidelijk dat er geen sprake was van een breuk, maar het moge duidelijk zijn dat de fysieke gesteldheid van Espargaró vrijdagochtend verre van optimaal was. Na in de eerste training slechts een paar ronden gereden te hebben ging het later op de dag in de tweede sessie beter, mede vanwege een intensieve behandeling in het medical centre. De opluchting was dan ook groot bij Espargaró toen hij in zijn allerlaatste ronde een onverwachte en verrassende negende rondetijd op de klok wist te zetten, een tijd waarmee hij zaterdag meteen doorgaat naar Q2, een sessie waar hij een gooi kan doen naar een plek op de eerste vier startrijen.
Aleix Espargaró: “Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden aan het team. Ik weet hoe belangrijk deze race voor hen is en mijn val van de fiets gisteren, door een afleiding, was zeker niet de beste start van het weekend. Ik heb er alles aan gedaan en zal er alles aan blijven doen om het maximale te bereiken, tandenknarsend en met de pijn in mijn hiel die helaas nogal aanzienlijk is. Vanochtend heb ik niet veel ronden gereden. Daarna hebben we de voet behandeld en ‘s middags kon ik, zij het beperkt, mijn ding doen. Ik denk dat mijn timeattack nog beter had gekund. Bij mijn eerste poging maakte ik een fout, bij de tweede was er gele vlag situatie en pas in mijn derde roden reed ik mijn beste tijd. Nu moet ik zorgen dat ik zo veel mogelijk rust neem, de zwelling laat afnemen en morgen in de best mogelijke omstandigheden aan de start verschijn.”
De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 10:10 uur nogmaals in actie tijdens een training alvorens om 10:50 uur de kwalificatiesessies van start gaan, de sessies waarin de startposities bepaald worden voor de later op de dag te verrijden Sprint en de zondag te verrijden race.
Handige links Gran Premio d’Italia Oakley:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag