Aleix Espargaró: “Daar mogen wij van Carmelo Ezpeleta niet meer over klagen”

8349
Aleix Espargaró | © Dorna

De hevige regenval op vrijdagochtend op het TT Circuit Assen deed na afloop het nodige stof opwaaien. Veel coureurs waren het erover eens dat de rode vlag gezwaaid had moeten worden omdat de omstandigheden te gevaarlijk waren.

De eerste dag van de Motul TT Assen begon met aangename temperaturen in de ochtend. Toch gingen zo rond 08:30 uur de hemelsluizen open en bleef het tot iets na het middaguur flink regenen. Tijdens de eerste vrije training van de Moto3 klasse viel het nog wel mee maar tijdens MotoGP FP1 kwam het echt met bakken uit de lucht.







Het was aan de coureurs te zien dat ze niet alleen bij het aanremmen last hadden van aquaplaning maar ook bij acceleratie was het duidelijk te zien en te horen dat er ontzettend veel water op het asfalt stond. Veel coureurs besloten daardoor om een groot deel van de sessie binnen te blijven omdat het simpelweg niet zinnig was om dusdanige risico’s te nemen zo vroeg in het weekend. Onder andere Enea Bastianini en Marco Bezzecchi gingen onderuit in de Haarbocht terwijl hun machine bij het aanremmen nog rechtop stond.

Na afloop gaven veel coureurs aan dat ze van mening waren dat de rode vlag gezwaaid had moeten worden en dat het niet verantwoord was om de sessie in deze omstandigheden door te laten gaan. Dit ligt natuurlijk niet aan het TT Circuit Assen want de regenval was dusdanig hevig dat dit op ieder circuit voor gelijke omstandigheden had gezorgd. Ook de marshals treft geen blaam want de rode vlag kan immers pas gezwaaid worden als Race Direction daar aanwijzing voor geeft.

Aleix Espargaró: “Het had 100% de rode vlag moeten zijn, geen twijfel mogelijk. Minstens vijftien minuten lang was er sprake van aquaplaning op vier punten van het circuit en ik ben toen ook naar binnen gegaan omdat ik niet wilde crashen. Waarom de rode vlag niet gezwaaid werd? Ik stel dit jaar heel veel vragen waar ik geen antwoord op kan krijgen.”

Miguel Oliveira: “De omstandigheden in FP1 waren over de limiet, in deze regen was simpelweg niet te rijden. In het begin van de sessie kon ik niet eens het achterlicht van een coureur voor me zien. Met de aquaplaning was het al lastig genoeg om alleen te rijden, racen in dit soort omstandigheden is onmogelijk.”

Fabio Quartararó: “Ik ben het er helemaal mee eens dat de omstandigheden in FP1 over de limiet waren. Zelfs in de vijfde en zesde versnelling had ik last van aquaplaning en dat maakte het gevaarlijk. In de bochten was het oké maar als iemand hier [op start / finish] crasht wordt het een ramp. Of er een rode vlag moest komen? Ik ben geen Steward. Als de omstandigheden gevaarlijk zijn maar andere coureurs verbeteren zich dan moet je de baan op. Het is uiteindelijk niet onze verantwoordelijkheid, dat is aan Race Direction om te bepalen en de veiligheid van iedereen te waarborgen.”

Brad Binder: “Ik ben tijdens FP1 naar binnen gegaan omdat het gewoon gevaarlijk was. Je rijdt rond en het is pas FP1, dan vraag je je af: “Waarom doe ik dit?”. Op drie punten had ik last van aquaplaning, er waren plassen ontstaan waarbij het prima is als je achter iemand rijdt, maar zodra deze plas weer ‘volgelopen’ is wordt het gevaarlijk. Het was lastig om daar met vertrouwen in te sturen want met beide regencompounds was het daar niet te doen. Het was niet veilig, als we deze omstandigheden nog een keer hebben moeten ze de rode vlag zwaaien. Het deed me een beetje denken aan de crash van Jorge Lorenzo een paar jaar geleden, alleen heb ik geen zin om dit weekend naar Barcelona te vliegen voor een operatie.”

Joan Mir: “FP1 was absoluut niet te doen. In de eerste exit viel het nog wel mee, maar daarna werd het onmogelijk. Op veel plaatsen had je aquaplaning en ik denk dat veel coureurs daardoor naar binnen zijn gekomen. Als we deze omstandigheden hebben tijdens de race zal het gevaarlijk worden. We zullen het erover hebben in de Safety Commission.”

Jack Miller: “Het is zeker stressvoller om in deze omstandigheden te rijden. Toen ik in FP1 naar binnen kwam was het wel behoorlijk verraderlijk, ik had veel last van aquaplaning. Er bleef veel water staan en met de verkanting hier blijft er water in de bocht staan. Je weet zelf dat je niets aan aquaplaning kunt doen als het gebeurt. Voor de rest was het allemaal wel prima, vooral de grip is hier een stuk beter dan wat het eerst was in de regen.

Of de rode vlag gezwaaid had moeten worden? Het is gewoon een sessie dus misschien niet. Het ergste wat er gebeurt is dat je vijftien minuten rijtijd verliest. Uiteindelijk kan iedereen voor zichzelf bepalen of hij wil rijden of niet, zo simpel is het.”

Naast zijn reactie over de rol van Race Direction in Assen stak Aleix Espargaró zijn mening niet onder stoelen of banken over de FIM MotoGP Stewards nadat hij op de Sachsenring in de weg werd gereden door Franco Morbidelli. Echter was de Spanjaard wel zo alert om op tijd wijselijk zijn mond te houden.

Aleix Espargaró: “In de laatste tien minuten van FP3 in Duitsland reed [Franco] Morbidelli in de weg en zij [FIM MotoGP Stewards Panel] hebben gezegd dat ze op dat moment strenger zijn en sneller penalty’s uit zullen delen. Ik was op dat moment bezig met een ronderecord en hij voorkwam dat, vervolgens stuurden ze [de stewards] een email dat het geen probleem is omdat ik toch al in de top tien stond. Dat is toch bizar?

Als ik die ronde af kan maken spaar ik één band, kan ik rustig in de pits gaan zitten en hoef ik niet nog een keer alles te riskeren om een rondetijd te rijden. Daarom kon ik het niet geloven. Maar ik zal ze [de stewards] niet beschuldigen. Ook Carmelo [Ezpeleta, Dorna CEO] ziet dat de situatie niet beter wordt als we ze ergens de schuld van geven. Daar mogen wij niet meer over klagen.”

Tot overmaat van ramp zijn Espargaró en zijn Aprilia Racing team vanmiddag nog op hun vingers getikt door het FIM MotoGP Stewards Panel. In de slotfase van FP2, toen de baan was opgedroogd en de coureurs allemaal met slicks reden, zat de ‘regenspoiler’ nog onder de Aprilia en die mag daar alleen zitten in regenachtige omstandigheden. Hierdoor zijn de gereden rondetijden ongeldig verklaard en staat Espargaró nu als laatste op de gecombineerde tijdlijst. Dit kan hem nog wel eens duur komen te staan als het zaterdagochtend tijdens FP3 regent, een rechtstreekse plaats in Q2 zit er dan niet meer in.




ziggo-sport




Handige links Motul TT Assen 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP21
  • #36 Joan Mir - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • Fabio Quartararó
  • Pecco Bagnaia
  • Monster Energy Yamaha MotoGP
  • Red Bull KTM Factory Racing
  • Pol Espargaró
  • Max Biaggi
  • Albert Arenas , polesitter Jake Dixon en Sam Lowes in parc fermé
  • Jake Dixon
  • Jake Dixon
  • Bo Bendsneyder
  • Jurgen en Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Bo Bendsneyder
  • Fabio Quartararó, polesitter Pecco Bagnaia en Jorge Martin in parc fermé
  • Fabio Quartararó
  • Fabio Quartararó
  • Pecco Bagnaia - Fabio Quartararó
  • Fabio Quartararó
  • Pitlane
  • Fabio Quartararó
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #42 Alex Rins - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #40 Darryn Binder - (ZAF) - WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team - Yamaha YZR-M1
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #37 Augusto Fernandez - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #87 Remy Gardner - (AUS) - Tech3 KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • Dominique Aegerter
  • Jurrien VAN CRUGTEN
  • Loris VENEMAN
  • Rio OLOFSEN
  • Delano GREVEN
  • C.VIETTI
  • T.ARBOLINO
  • Bo Bendsneijder
  • J.DIXON
  • J.ROBERTS
  • Bo Bendsneijder
  • P.ESPARGARO
  • F.BAGNAIA
  • M.VIÑALES
  • D.BINDER
  • R.GARDNER
  • A.SURRA
  • A.TOLEDO
  • Bo Bendsneijder
  • T.ARBOLINO
  • B.BALTUS
  • J.MIR
  • Z.VAN DEN GOORBERGH
  • M.BEZZECCHI
  • J.MILLER
  • M.OLIVEIRA
  • F.QUARTARARO
  • #64 BO BENDSNEYDER - (NED) - PERTAMINA MANDALIKA SAG TEAM - KALEX
  • #84 ZONTA VAN DEN GOORBERGH - (NED) - RW RACING GP - KALEX
  • #64 BO BENDSNEYDER - (NED) - PERTAMINA MANDALIKA SAG TEAM - KALEX
  • #84 ZONTA VAN DEN GOORBERGH - (NED) - RW RACING GP - KALEX
  • #7 BARRY BALTUS - (BEL) - RW RACING GP - KALEX
  • #36 JOAN MIR - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #36 JOAN MIR - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #42 ALEX RINS - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #73 ALEX MARQUEZ - (SPA) - LCR HONDA CASTROL - HONDA RC213V
  • #43 JACK MILLER - (AUS) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #63 FRANCESCO BAGNAIA - (ITA) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #89 JORGE MARTIN - (SPA) - PRAMAC RACING - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Spray deflector
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #6 Stefan Bradl - (DEU) - Team HRC - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Double Spray defector Aprilia
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #36 Joan Mir - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • Pre-event persconferentie
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter