Fabio Quartararo verlengde enkele dagen terug zijn na dit seizoen aflopende contract bij Yamaha met nog eens twee jaar. De Fransman zou een aanbod van Aprilia naast zich neergelegd hebben en een langer verblijf bij zijn huidige werkgever verkozen hebben boven een overstap naar de Italiaanse motorenfabrikant. Maar volgens Aleix Espargaró klopt het verhaal niet, zijn werkgever Aprilia zou Quartararo namelijk helemaal geen aanbod hebben gedaan.
De MotoGP transfermolen is momenteel volop in beweging, een drukke tijd voor de persoonlijke managers van de coureurs die zich soms in vele bochten moeten wringen en de nodige politieke spelletjes moeten spelen om hun protegés uit de wind te houden. Terwijl de ene coureur ergens een contract tekent moet er soms een ander op zijn beurt gaan vrezen voor zijn positie. Zo ook de afgelopen week toen het nieuws bekend werd dat Fabio Quartararo zijn contract bij Yamaha met nog eens twee jaar verlengd had. Nu was een langer verblijf bij Yamaha niet meteen het probleem, maar de discussie dat de Fransman een aanbod van Aprilia zou hebben afgewezen deed wel het nodige stof opwaaien, immers wie van de twee huidige Aprilia Racing coureurs (Aleix Espargaró – Maverick Viñales) zou in dat geval plaats hebben moeten maken voor de komst van de 2021 MotoGP wereldkampioen?
Aleix Espargaró denkt er het zijne van, al kan hij zich er alles bij voorstellen dat Aprilia en Quartararo in deze situatie met elkaar gesproken hebben over een mogelijke samenwerking.
Aleix Espargaró: “Fabio is één van de beste coureurs, zo niet de beste, als het gaat om talent. Het is normaal dat Aprilia met hem heeft gesproken, maar ze hebben me ook verteld dat ze hem nooit een aanbod hebben gedaan. We zullen nooit weten of dat waar is, alleen Fabio en Aprilia weten het, maar ik kan het helemaal begrijpen omdat hij een jonge en getalenteerde coureur is. Niet alleen de contracten van ons als Aprilia coureurs lopen na dit seizoen af, ook zijn contract loopt tot aan het einde van dit seizoen.”
Los van het feit of het verhaal klopt, feit is wel dat Espargaró zijn contract aan het einde van dit seizoen ook afloopt. Met zijn 34-jaar is de Spanjaard momenteel de oudste deelnemer in de koningsklasse en heeft zich in het verleden al eens laten ontvallen dat hij na zijn huidige contractperiode ging stoppen. Zover is het echter nog niet vertelde Espargaró donderdag in Austin, wel gaf hij toe dat hij momenteel nadenkt en een aantal opties op een rij aan het zetten is. Te weten een drietal opties, ook na dit seizoen als fulltime MotoGP coureur door te gaan, een rol als MotoGP testcoureur te aanvaarden of als derde en laatste optie te gaan genieten van zijn pensioen en de sport voor gezien te houden.
Aleix Espargaró: “Hopelijk biedt Aprilia mij een nieuwe baan aan, maar dit is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is of ikzelf wil blijven of niet. Ik heb hier nog geen besluit in genomen. In mijn ogen is het daar op dit moment nog iets te vroeg voor, voor mezelf heb ik besloten om in ieder geval te wachten tot de Italiaanse Grand Prix in Mugello. Ik heb dan een iets beter beeld over hoe ik presteer dit seizoen waarna ik ook voor mezelf makkelijker een besluit kan nemen. Op dit moment geniet ik er nog volop van, heb ik het naar mijn zin maar ik wil wel het gevoel hebben dat met de besten mee kan en in elke race voor een podiumklassering of zeg maar een top vijf kan gaan. Is dat gevoel er niet meer dan houdt het op en zal het mijn laatste seizoen zijn. Maar hoe dan ook, ik heb nog geen concrete plannen over mijn toekomst. Ik denk echter niet dat ik ergens anders dan bij Aprilia aan de slag zal gaan als ik fulltime wil blijven racen.”
Maar sinds enige jaren is er een nieuwe trend binnen de MotoGP klasse, nagenoeg elke fabrikant heeft namelijk één of meerdere fulltime MotoGP testcoureur in dienst, zo heeft Yamaha Cal Crutchlow, test Stefan Bradl voor Honda, maakt Ducati al jaren gebruik van de expertise van Michele Pirro als MotoGP testcoureur, zijn o.a. Dani Pedrosa en Pol Espargaró actief binnen het KTM MotoGP testteam en maakt Aprilia gebruik van de diensten van Lorenzo Savadori als MotoGP tester. Met de nieuwe reglementen en de (zo goed als zekere) komst van de 850cc motoren in 2027 zou hier zomaar eens een mooie uitdaging kunnen liggen voor Espargaró die een jaar geleden zijn jongere broer Pol een vergelijkbare stap zag maken.
Aleix Espargaró: “MotoGP testcoureur, het is een nieuwe baan, een nieuwe ‘fulltime’ job binnen de sport die vijf jaar geleden nog niet bestond. Nu begrijpen we maar al te goed hoe belangrijk het is. Ducati en Michele Pirro hebben het spel zes jaar geleden veranderd, en nu zien we met o.a. Dani Pedrosa en mijn broer Pol bij KTM dat Yamaha en Honda hun strategie moeten veranderen en niet achter kunnen blijven met het vormen van een testteam, simpelweg omdat ze niet op hetzelfde niveau acteren als de Italiaanse en Oostenrijkse fabrikanten. Het zou een goede kans voor mij zijn en daarom denk ik er ook wel al best veel over na. Het is wel iets waar ik echt van hou. Ik heb de afgelopen zes of zeven jaar veel plezier gehad met Aprilia en ik denk dat we het samen heel goed hebben gedaan. Misschien besluit ik te stoppen als fulltime MotoGP coureur en een aantal wildcards te doen als testrijder. Misschien besluit ik om volledig te stoppen en mijn heil buiten de sport te gaan zoeken of misschien bieden ze me wel een nieuw fulltime contract aan en besluit ik om door te gaan. Ik weet het echt nog niet, maar ik moet binnenkort wel een keer beslissen, dat heb ik dus nog niet gedaan.”
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.