Alberto Puig werd onlangs door het Spaanse Marca geconfronteerd met de huidige crisis binnen HRC, het vertrek van Marc Márquez, het aantrekken van Luca Marini en nog een aantal verrassende zaken. Het gesprek leverde niet alleen een aantal verrassende uitspraken op, het zorgde er tevens voor dat er ook nog de nodige zaken spelen binnen het Honda MotoGP project.
Zo laat de Repsol Honda directeur o.a. weten dat hij de mogelijkheid om Márquez opnieuw te contracteren voor 2025 nog niet heeft overwogen, dat het aantrekken van Marini een besluit is geweest van de fabriek, het aantrekken van Gigi Dall’Igna één van de opties is geweest die is onderzocht en er nog steeds geen definitief besluit is genomen wie uiteindelijk door HRC als eindverantwoordelijk wordt aangewezen voor het MotoGP project. Hoe dan ook, volgens de Spanjaard is op dit moment maar één obsessie: het verbeteren van de RC213V.
Onderstaand een deel van het Marca interview…..
Het afscheid van Marc Márquez van Repsol Honda was zeer emotioneel. Je hebt, ook met hem, allerlei momenten op de circuits meegemaakt zowel goede als ook slechte. Was het één van je moeilijkste momenten?
Alberto Puig: “Het was eerlijk gezegd een heel verdrietig moment, ik ga hierover niet tegen je liegen Er zijn vele jaren geweest, jaren met veel succes, maar ook jaren met veel spanning en veel pijn vanwege de situatie, vanwege het bewuste ongeluk. Uiteindelijk, als je dat allemaal bij elkaar optelt, is het een periode geweest vol druk en super goede- en slechte emoties, of je het nu wilt of niet, het is moeilijk en verdrietig. Aan de andere kant geloof ik ook dat we in het leven hetgeen moeten koesteren wat we samen bereikt hebben, alles wat hij heeft bijgedragen aan Honda, wat we van hem hebben geleerd, de menselijke relaties die we met hem hebben bereikt, ik persoonlijk maar ook als team. Het was geweldig.”
“Het is duidelijk dat Marc Márquez de titel kan winnen met de Ducati”
Marc heeft zich laten ontvallen dat het geen definitief afscheid van Honda is. Is het Honda’s bedoeling om Marc zo snel als mogelijk weer in dienst te nemen?
Alberto Puig: “Honda’s bedoeling is om de huidige MotoGP machine te verbeteren. We moeten weer een competitieve motorfiets hebben, zoals we jaren geleden hadden. Dat is momenteel prioriteit nummer één, het allerbelangrijkste. Vervolgens, logischerwijs, de fiets gedurende deze winter te ontwikkelen er in 2024 mee te gaan racen, kijken welke fiets we hebben en wat onze rijders vervolgens met deze fiets kunnen doen. Halverwege het seizoen moeten we kijken waar we echt staan. Dat is het enige wat ik nu kan zeggen. Verder denken zou krankzinnig zijn. Nogmaals, prioriteit nummer één is: de fiets ontwikkelen en verbeteren.”
Marc heeft gezegd dat als Honda concessies zou krijgen, het sowieso minstens twee jaar nodig zou hebben om op het niveau van Ducati te komen. Ziet men dit bij Honda ook zo?
Alberto Puig: “Het huidige niveau binnen de MotoGP is erg hoog. Het is duidelijk dat de concessies een grote hulp zullen zijn. Het is ook waar dat wanneer je op technisch vlak de draad een beetje kwijtraakt, herstellen lastig is. Daarom denken wij dat deze concessies goed voor ons zullen zijn en dat ze ons de mogelijkheid gaan geven om de termijnen hiervoor te verkorten. Of het twee jaar, anderhalf jaar, één jaar zal zijn, weet ik niet. Maar het is natuurlijk niet allemaal binnen twee maanden opgelost.
De concessies zullen een grote hulp zijn om de deadlines te verkorten, maar het herstel is niet binnen twee maanden gefixt
“Gigi Dall’Igna tekenen? Er zijn verschillende opties onderzocht”
Er waren geruchten dat Honda Gigi Dall’Igna wilde contracteren? De persoon in kwestie zelf liet zich vervolgens ontvallen dat er inderdaad contact met hem was opgenomen.
Alberto Puig: “Er zijn verschillende opties onderzocht, maar niet alleen deze.”
En uiteindelijk is er besloten dat een Japanner de leiding moet houden over de technische aspecten binnen het MotoGP project?
Alberto Puig: “Er is hierover nog geen definitief besluit genomen, er worden nog steeds verschillende opties overwogen en we staan open voor verschillende opties, niet alleen individuen, maar ook technische bureaus waar we de beste ideeën kunnen krijgen.”
“Marini was de eerste die contact met ons opnam toen hij hoorde dat Marc wegging”
Wat kan Luca Marini op dit moment bijdragen aan Repsol Honda?
Alberto Puig: “Ten eerste, er waren destijds niet zoveel opties. Ten tweede hebben we zijn carrière geanalyseerd, zowel in de Moto2 als de MotoGP, en hij is een zeer constante coureur, behoorlijk analytisch, jong en hij was de eerste persoon die contact met ons opnam toen men erachter kwam dat Marc zou vertrekken. Hij was de eerste die interesse toonde en we waren hem op dat moment dus al aan het analyseren en evalueren. Het was uiteindelijk een beslissing van het bedrijf om hem te contracteren. We zullen zeker goede input van hem krijgen, want hij komt van een winnende fiets en kan ons veel informatie geven.”
Honda contracteerde Marc Márquez destijds al voordat hij kampioen werd in de Moto2 en Honda heeft altijd aandacht gehad voor jonge talenten. Kan Honda het zich in deze situatie veroorloven om naar dit soort jonge talenten te kijken?
Alberto Puig: “Ons doel is nu om de motor te verbeteren, want als we de motor niet verbeteren, zullen we de coureurs niet kunnen overtuigen om voor ons te komen racen. We weten dat als we een competitieve motorfiets hebben, mensen met een Honda willen racen, omdat Honda Honda is. Hoezeer de huidige situatie zich ook voordoet, Honda is Ducati niet, en ook niet Aprilia, Honda is Honda. Als we de juiste motor hebben, weet ik dat de coureurs hierheen willen komen.”
“We werken anders, maar Honda is Honda, het is geen Ducati of Aprilia”
Misschien een brutale vraag, maar luistert de coureur die u in eerste instantie had willen contracteren toevallig naar de naam Pedro Acosta?
Alberto Puig: “Heel eerlijk, ik heb er nooit over nagedacht. We hebben nooit overwogen om een niet-MotoGP coureur aan te trekken voor het volgende jaar, omdat we van mening zijn dat – in het geval van – b.v. een Acosta of een Aldeguer geen ervaring hebben met een MotoGP machine. We hebben een coureur nodig die ons gegevens kan verstrekken, in het geval van een MotoGP debutant zou men info van het team ontvangen en die hebben wij momenteel niet nodig. We hadden iemand nodig die al weet wat een MotoGP machine is, hoe je deze motorfiets moet besturen en die ons vervolgens de nodige informatie kan verstrekken. Dat was de prioriteit: een bestaande MotoGP coureur met enige ervaring. Dat er hele snelle Moto2 coureurs zijn dat weten we, maar voor volgend jaar zou het een vergissing zijn geweest om een met MotoGP debutant in zee te gaan.”
Luca Marini en Joan Mir vormen in 2024 het rijdersduo binnen het Repsol Honda Team. Terwijl Mir in 2024 begint aan zijn tweede en laatste jaar van zijn contractperiode tekende Marini onlangs een tweejarige contract met HRC, dit houdt in dat de halfbroer van Valentino Rossi één van de weinige coureurs is die voor 2025 al verzekerd is van een zitje in de koningsklasse.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.