Airbags per direct verplicht in MotoGP wereldkampioenschap

1026
Alpinestars Tech-Air Rider Protection | foto© Alpinestars

Voor de MotoGP, Moto2 en Moto3 coureurs in het MotoGP wereldkampioenschap is het gebruik van een airbag per direct verplicht. Alle deelnemende coureurs moeten vanaf komend seizoen de bescherming in hun racekleding laten verwerken. Dit nieuws heeft de FIM bekendgemaakt.

De internationale motorsportfederatie FIM heeft donderdag de nieuwe voorschriften bekendgemaakt betreffende het gebruik van raceoveralls in alle categorieën van het MotoGP wereldkampioenschap. Vanaf komend seizoen is elke coureur namelijk verplicht een airbag in hun raceoverall te laten verwerken. Deze moet persé in elke training en wedstrijd door elke rijder worden gedragen.




De airbags moeten in ieder geval de schouders en de twee sleutelbenen van de coureurs beschermen bij een crash. Bescherming van het rug gedeelte is vooralsnog niet verplicht, maar als een fabrikant ervoor kiest om ook daar airbags in aan te brengen dan moet in die gevallen de hele wervelkolom bedekt zijn.

Voor coureurs met een wildcard en coureurs die als invaller in actie komen is een airbag vooralsnog nog niet verplicht en zijn de eerste twee Grand Prix weekenden vrijgesteld, maar daarna is de nieuwe regel ook voor de deze coureurs van toepassing.

De FIM heeft een lijst opgesteld met eisen waaraan de pakken moeten voldoen. Hoe de nieuwe regel in de praktijk uit zal pakken is vooralsnog de vraag

Slechts twee motorkleding fabrikanten (Dainese en Alpinestars) maken op dit moment namelijk gebruik van deze in eigen beheer ontwikkelde techniek. Of de nieuwe regel veel invloed zal hebben op de overige fabrikanten zal de komende tijd moeten blijken. Enkele van deze andere fabrikanten kochten de afgelopen tijd deze techniek al in bij één van de twee genoemde merken, het zelf ontwikkeling van dit technisch hoogwaardige systeem is namelijk lastig i.v.m. met een aantal patenten die in het bezit zijn van Dainese en Alpinestars.

Het Franse In&motion (geen kledingfabrikant maar uitsluitend een fabrikant van airbags) heeft inmiddels wel al een eigen airbagsysteem op de markt gebracht dat geschikt is voor meerdere sporten. Het afgelopen seizoen werkte In&motion als samen in het MotoGP paddock met het motorkledingmerk Ixon dat o.a. gebruikt wordt door MotoGP coureur Jonas Folger.