Meerdere MotoGP coureurs zijn de afgelopen winter op dieet geweest. Zo gaf Maverick Viñales toe dat hij de afgelopen maanden vier kilo is kwijtgeraakt en ook Brad Binder gaf aan wat gewicht verloren te zijn.
Het onderwerp van gewicht in de motorsport is zeker niet nieuw en al sinds het ontstaan is gewichtsbesparing een belangrijk onderdeel. Carbon, aluminium en titanium zijn verschillende materialen die gebruikt worden om het gewicht van de machine te verlagen maar natuurlijk speelt ook het gewicht van de rijder een grote rol. Vooral bij motoren omdat de coureur zich constant beweegt, in tegenstelling tot auto’s waarin de rijder op een vaste plaats zit.
Toen Dani Pedrosa in 2006 toetrad tot de MotoGP klasse zou hij groot voordeel hebben van zijn lage gewicht maar in sommige gevallen was het ook een nadeel. Uiteindelijk zou de kleine Spanjaard nooit de MotoGP wereldtitel op zijn naam schrijven. Daarnaast is het vooral in de World Superbike klasse een belangrijk onderwerp geweest nadat Álvaro Bautista de afgelopen twee jaren de wereldtitel op zijn naam schreef. Inmiddels is daar een minimaal gewicht ingevoerd voor de rijder en moet er gewicht bijgeplakt worden als hij daaronder zit.
Die regel is er in de MotoGP niet en kan het dus voordelig zijn om gewicht te verliezen. Dat is precies wat een aantal coureur de afgelopen winter heeft gedaan. Zo gaf Maverick Viñales aan dat hij vier kilo is afgevallen en ook Brad Binder vertelde dat hij lichter is dan vorig jaar.
Brad Binder: “Ik werk de laatste jaren met de mensen van Red Bull dus wat dat betreft is er in mijn voorbereiding niet veel veranderd. Samen met mijn persoonlijke trainer hebben ze een programma gemaakt en tot dusver verloopt dat goed. Ik ga dit seizoen behoorlijk wat lichter in dan voorgaande jaren, hopelijk levert dat wat op in de rondetijd. Ik weet van alle resultaten van mijn fitnesstests dat fitter dan ooit ben dus ik voel me goed. Het is fijn om een seizoen in te gaan en dat te weten.
Het is duidelijk dat het gewicht belangrijk is, vooral voor de banden. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de bandenslijtage van Dani Pedrosa vergeleken met dat van mij dan is dat een groot verschil. Hij is dan ook zo’n vijftien kilo lichter dan ik dus dan speelt het een grote rol. Als je lichter bent geeft het je overal kleine voordelen. Als je aan het einde van de race 5% meer van je banden over hebt is dat al een game changer.“
Of er meerdere coureurs zijn afgevallen kunnen we niet met zekerheid zeggen maar dat lijkt wel het geval te zijn. Sommige coureurs zien er duidelijk lichter uit dan vorig jaar maar dat geeft niet altijd een ‘gezondere’ indruk. In de persconferentie werd de top drie van 2023 dit vraagstuk voorgelegd.
Pecco Bagnaia: “Ik ben in de winter zelfs eerst vier kilo aangekomen. Aan het einde van het seizoen woog ik 64 kg, toen 68 kg en nu weer 64 kg. Voor mij verandert er niets. Ik denk dat je gewoon voor jezelf in de best mogelijke vorm moet zijn om het de hele race vol te kunnen houden.”
Jorge Martin: “Aan mijn gewicht is ook niets veranderd. Zoals je aan mijn lichaamstype kunt zien word ik gemakkelijk zwaarder maar ik probeer altijd op hetzelfde gewicht te blijven. Ik denk dat het belangrijk is om wat dat betreft constant te blijven, daarnaast denk ik ook dat één of twee kilo’s geen verschil maakt.”
Marco Bezzecchi: “Als ik nog wat gewicht verlies dan vlieg ik van de motor af, voor mij is het belangrijk om mijn huidige gewicht te behouden. We zullen het aan Maverick moeten vragen na dit weekend of het verschil maakt.”
Of de gewichtsreductie van een aantal coureurs een rol gaat spelen zullen we wellicht dit weekend zien. Michelin heeft voorafgaand aan het raceweekend aangekondigd dat de minimale bandenspanning van de voorband is gereduceerd dus er zijn meerdere factoren die zullen meespelen.
Lees: Michelin verlaagt minimale bandenspanning van voorband in MotoGP
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.