Pedro Acosta werd afgelopen zondag dertiende in de MotoGP race op de Red Bull Ring in Oostenrijk. De beste geklasseerde KTM coureur was Brad Binder op de vijfde plaats, echter bedroeg de achterstand naar racewinnaar Pecco Bagnaia maar liefst achttien seconden. Volgens Acosta is het een duidelijk signaal naar het KTM management dat er snel iets moet gebeuren.
Er werd veel verwacht van Pedro Acosta voorafgaand aan het weekend op de Red Bull Ring maar het werd uiteindelijk een Grand Prix om te vergeten voor de Spanjaard. Het begon al met drie valpartijen op vrijdag waarvan er één met een snelheid van zo’n 300 km/h gebeurde. Aanvankelijk liet de Spanjaard weten er geen last van te hebben maar later in het weekend gaf hij toe dat het hem toch wel behoorlijk wat spierpijn had opgeleverd.
Lees: Pedro Acosta na beangstigende crash op de Red Bull Ring: “Het is wat het is, racen is nou eenmaal gevaarlijk”
Doordat hij zaterdagochtend niet naar Q2 wist te komen eindigde Acosta uiteindelijk als veertiende op de grid. In de huidige MotoGP betekent dat in de meeste gevallen dat het twee zeer moeilijke races gaan worden en dat was dan ook het geval. Zaterdagmiddag klom de Spanjaard nog op naar de tiende positie maar in de Sprint race levert dat geen punten op. Zondagmiddag kwam de enige MotoGP rookie van 2024 niet verder dan de dertiende plaats waarmee hij slechts drie WK punten scoorde en de teleurstelling groot was.
Pedro Acosta: “Dit was misschien wel de moeilijkste race van mijn leven, het is moeilijk om er wat van te zeggen. We zagen dat we tijdens de race een paar ‘handicaps’ hadden en het is lastig om er wat van te zeggen want ik weet nog niet precies wat er mis is gegaan en waarom dat is gebeurd.”
Acosta wilde niet zeggen wat precies het probleem was waar hij gedurende race mee te maken had, maar het was in ieder geval niet iets waar hij, het team of KTM invloed op had. Ook had het niets met Michelin te maken maar was het wel een probleem bij het accelereren.
Na de Duitse Grand Prix op de Sachsenring, het begin van de zomerstop, reisde Acosta door naar Oostenrijk om daar in gesprek te gaan met het management van KTM en de werknemers van de raceafdeling. Of de Spanjaard daar ook meteen al geprobeerd heeft om iedereen op scherp te zetten is niet duidelijk, maar het resultaat van afgelopen weekend is een duidelijk signaal naar alles en iedereen binnen KTM.
Pedro Acosta: “We wisten van tevoren al dat we hier een achterstand zouden hebben [op de Ducati’s] maar soms moet het pijn doen om ervan te leren. Ik denk dat iedereen binnen KTM deze Grand Prix met pijn in de borst verlaat, alsof je een dolksteek hebt gehad. En het is heel moeilijk om die er weer uit te krijgen, net als dat ik vorig jaar hier in de Moto2 race werd verslagen door Celestino Vietti. Het is heel lastig om dat te accepteren en dat is nu ook het geval. Maar we vanuit het management krijgen we 120% inzet en vertrouwen dus we moeten nu zien in hoeverre ze dit MotoGP project prioriteit gaan geven binnen al hun activiteiten. Ze hebben de Moto3, Moto2 en motorcross aardig onder controle dus we moeten zien welke prioriteit de MotoGP nu krijgt. Vroeg of laat zullen we snel zijn.”
De Red Bull Ring is één van de drie circuits die KTM heeft uitgekozen als testcircuit waardoor de Oostenrijkse fabrikant er vanzelfsprekend meer kilometers heeft gereden dan alle andere fabrikanten. Brad Binder was de best geklasseerde KTM coureur op de vijfde plaats maar had maar liefst achttien seconden achterstand op racewinnaar Pecco Bagnaia. Een pijnlijk feit voor de Oostenrijkers maar iets dat Acosta nog wel wilde afzwakken.
Pedro Acosta: “Allereerst moeten we erkennen dat de testrijders niet degenen zijn die iedere week in het MotoGP kampioenschap rijden. De vaste rijders hebben ook een andere rijstijl dan de testrijders. Brad en Jack hebben een bepaalde rijstijl die niet iedereen kan nabootsen, dat geldt eigenlijk voor iedere coureur binnen KTM. Iedereen heeft z’n eigen sterke punten. Ik zal niet ontkennen dat het helpt om hier te testen maar dit moeten we hierin wel overwegen.”
Acosta kwam vrijdag maar liefst drie keer ten val, waarvan één keer met een snelheid van meer dan 300 km/h. Op vrijdagmiddag gaf hij nog aan nergens last van te hebben maar zondagmiddag gaf de twintigjarige Spanjaard eerlijk toe dat hij zich toch wel behoorlijk beroerd voelde op zaterdagochtend.
Pedro Acosta: “De crashes hebben verder geen invloed gehad op mijn weekend, en daarna hebben we de harde voorband ook niet meer gebruikt. De eerste crash was vanwege een koude voorband en dat was de harde. De tweede crash was omdat ik gewoon dom was om door te blijven rijden terwijl zelfs het middelste gedeelte van de band nog koud was. En de derde crash was opnieuw met de harde voorband toen ik bezig was met de eerste ronde uit de pits, en deze nog aan het opwarmen was.
De tweede crash [op vrijdagochtend met een snelheid van zo’n 300 km/h] was heftig, ik had ook zeker geen lach op m’n gezicht nadat dat gebeurd was. Toen ik in bed lag had ik er wel last van en voelde ik me behoorlijk stijf. Uiteindelijk kon ik er niet zoveel aan doen, het was meer de onervarenheid. Het is wat het is, het is een onderdeel van waar we mee bezig zijn. Gelukkig was ik relatief oké na deze enge crash.”
A scary one for @37_pedroacosta at T4!
The session has been red-flagged after the rookie’s second crash #AustrianGP pic.twitter.com/k5vCP60fD9
— MotoGP™ (@MotoGP) August 16, 2024
Als fabrieksrijder van KTM / GASGAS en Red Bull is de Oostenrijkse Grand Prix natuurlijk een bijzonder evenement. Gelukkig voor Acosta was hij er al aan gewend doordat hij vanaf het begin van zijn Grand Prix carrière al onderdeel is van deze Oostenrijkse bedrijven en dus wist wat hem te wachten stond.
Pedro Acosta: “Ik was in Moto3 en Moto2 natuurlijk ook al een officiële Red Bull en KTM rijder. Tijdens deze Grand Prix wordt er meer van je gevraagd, ook in de Moto3 en Moto2 voel je dat al. Daar heb je meestal niet zoveel mediaverplichtingen tijdens een weekend maar voor de Oostenrijkse Grand Prix ineens heel veel. In de MotoGP is het anders omdat we gedurende het hele jaar al meerdere tv-interviews, mediasessies en andere activiteiten hebben tijdens een Grand Prix weekend dus dan maakt het ook niet zoveel uit als je nog eens twee extra activiteiten hebt. Hoe dan ook blijft het super speciaal om hier te rijden, het is geweldig om te zien hoeveel de Oostenrijkse fans ons steunen.”
De volgende Grand Prix wordt verreden in het weekend van 30 augustus t/m 1 september op Motorland Aragón in Spanje. Voor het eerst sinds 2022 staat dit circuit weer op de MotoGP kalender.
Handige links Motorrad Grand Prix von Österreich:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.