Pedro Acosta lijkt ineens niet meer zo zeker te zijn over zijn zitje in de MotoGP klasse in 2024. Tijdens een TV-interview gaf de getalenteerde Spanjaard aan dat hij ook niet weet wat de huidige stand van zaken is en waar hij volgend seizoen gaat rijden.
Het verhaal speelt al bijna het hele seizoen maar nog steeds is er geen duidelijkheid. Welke vier coureurs rijden er in 2024 op de vier machines van het Red Bull KTM Factory Racing Team en het GASGAS Tech3 Factory Racing Team?
Al na een paar races werd aan de stoelpoten van regerend Moto2 kampioen en de dit seizoen enige MotoGP rookie Augusto Fernández. Hij zou slechts één jaar in de MotoGP rijden en dan plaats moeten maken voor de sensatie en door velen als ‘nieuwe Marc Márquez’ bestempelde Pedro Acosta. Echter doet Fernández het zeker niet slecht in zijn eerste seizoen met een vierde plaats als beste finish tijdens de MotoGP race in Le Mans. De Spanjaard heeft al meerdere malen aangegeven dat hij voor 2024 een contract op zak heeft en zich dus geen zorgen maakt.
Dan Pol Espargaró, de Spanjaard die na twee teleurstellende seizoenen bij het Repsol Honda Team terugkeerde bij de KTM familie. Echter ging het bij de eerste Grand Prix van het jaar in Portugal meteen volledig mis vanwege een zware crash op de vrijdag waardoor hij pas na de zomerstop in Silverstone weer terug zou keren. Espargaró had sowieso al een contract tot en met 2024 en na zijn ernstige blessureleed zou het niet bepaald PR-vriendelijk zijn om hem er dan meteen maar uit te knikkeren. Het was even afwachten of Espargaró weer op zijn oude niveau zou kunnen komen maar tot dusver tot ook hij het helemaal niet verkeerd.
Er werd daardoor rondom de Oostenrijkse Grand Prix gesproken over een interne tweestrijd binnen het GASGAS Tech3 Factory Racing team waarbij de best presterende in 2024 zou mogen blijven.
Naast dit verhaal deden ook de nodige geruchten over Jack Miller de ronde. De Australiër zou een soort ‘oprotpremie’ aangeboden hebben gekregen waarbij hij plaats moest maken voor Acosta en dan genoegen moest nemen met een flink salaris en een aantal wildcard optredens. In hoeverre dat echt waar was is niet duidelijk maar inmiddels lijkt ook die storm weer te zijn gaan liggen. Aan het zitje van teamgenoot Brad Binder is nooit echt getwijfeld en met zijn contractverlenging tot en met 2026 lijkt hij in ieder geval 100% zeker van zijn plaats in de MotoGP klasse bij het Red Bull KTM Factory Racing team.
Het moge duidelijk zijn dat KTM er alles aan gedaan heeft om plaats te creëren voor Acosta, met daarbij als positieve bijkomstigheid dat er dan ook een plekje zou komen voor Marc Márquez die graag bij Honda zou willen vertrekken. De Oostenrijkse fabrikant wilde graag de twee startplaatsen verkrijgen die Suzuki heeft achtergelaten maar daar begint Dorna niet aan: die zijn gereserveerd voor een echte nieuwe fabrikant zoals bijvoorbeeld BMW of Kawasaki, dus niet bijvoorbeeld Husqvarna als derde merk van de Pierer Mobility Group (moederbedrijf van KTM, GASGAS, Husqvarna, etc.).
Toen het eenmaal duidelijk werd dat die twee startplaatsen niet vrij zouden komen heeft het management van KTM geprobeerd om Gresini Racing Ducati en LCR Honda over te laten stappen. Echter blijven beide teams hun huidige fabrikant trouw en ging er dus weer een deur dicht voor KTM.
Hierdoor bevindt de Oostenrijkse fabrikant zich momenteel in het nauw en blijft het vooralsnog oorverdovend stil, vooral omdat men het grote nieuws normaalgesproken altijd aankondigt tijdens de thuisrace in Oostenrijk.
Er werd altijd vanuit gegaan dat Acosta sowieso een plaats zou krijgen in de MotoGP klasse (die hij gezien zijn prestaties en buitengewone talent ook zeker verdient) maar daar lijkt inmiddels twijfel over te bestaan, vooral bij de Spanjaard zelf. In een TV-interview met het Spaanse DAZN had de huidig leider in het Moto2 kampioenschap namelijk aangegeven dat hij zich niet druk maakte om de kalender van 2024 maar vooral om waar hij volgend seizoen rijdt. Daar werd tijdens een interview op motogp.com op ingesprongen en de antwoorden van de Spanjaard waren opmerkelijk.
Pedro, je zei bij DAZN dat je eerst wil weten waar je racet voordat je je druk maakt over de 44 races. Wat bedoelde je daarmee?
Pedro Acosta: “Ik denk dat het duidelijk is. Ik moet eerst weten waar ik volgend jaar rijd, dat is denk ik belangrijker dan de kalender. Het hangt nu allemaal nog in de lucht, we hebben nog geen nieuws. Misschien blijf ik nog wel een jaar in de Moto2, we weten het niet.”
Het zit in de lucht maar het was altijd maar één richting op: de MotoGP klasse. Is het nu twee richtingen op? [Moto2 en MotoGP]
Pedro Acosta: “Het kon altijd twee kanten op maar dat wilde ik niet accepteren. Ik zie het idee van nog een jaar in de Moto2 blijven niet zitten. Ik wil graag de sprong maken naar de MotoGP en ik denk momenteel ook dat dat de juiste vervolgstap is. Maar we moeten realistisch zijn, als het niet kan dan kan het niet. Ik doe mijn werk op de best mogelijke manier en daarom kan ik nu alleen maar wachten. Ik hoop dat ik naar de MotoGP ga maar momenteel weet ik nog niets. Ik wil het ze ook niet vragen.”
Bij jouw huidige team [Red Bull KTM Ajo Moto2] zijn de plaatsen al vol.
Pedro Acosta: “Ik weet dat mijn team voor volgend jaar al vol zit. Daar heb ik verder niets op te zeggen.”
Weet je wanneer je meer weet?
Pedro Acosta: “Nee. Misschien in Valencia. In ieder geval voor het einde van het seizoen. We zullen moeten wachten.”
Tijdens de MotoGP training op het Mobility Resort Motegi sprak MotoGP pit lane reporter Jack Appleyard met Red Bull KTM Factory Racing teammanager Francesco Guidotti over dit vraagstuk. Ook de Italiaan houdt momenteel de lippen nog stijf op elkaar en laat weinig los.
Francesco Guidotti: “We leven nog steeds race voor race. Ons hoofddoel is natuurlijk het kampioenschap van volgend jaar en daar werken we hard voor. Het is iets dat we vroeg of laat moeten beslissen en ik weet zeker dat we er in november klaar voor zijn.”
Hoe deze sage gaat aflopen is de grote vraag. Echter is wel één ding duidelijk en dat is dat vijf rijders niet op vier motoren passen.
Wordt vervolgd …
Handige links Motul Grand Prix of Japan:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’