MotoGP

Acosta en Binder ontlopen penalty, Nakagami krijgt wel tijdstraf voor te lage bandenspanning

Pedro Acosta heeft zijn tweede plaats in de Grand Prix van Indonesië behouden. Aanvankelijk was de Spanjaard ‘under investigation’ vanwege mogelijk te lage bandenspanning maar de tijdstraf heeft hij voor een bijzondere reden niet gekregen. Brad Binder is ook buiten schot gebleven, Takaaki Nakagami niet.

De MotoGP race op het Pertamina Mandalika International Circuit werd zondag gewonnen door een foutloze Jorge Martin die daarmee ijzersterk terugkwam na zijn fout op zaterdag in de Sprint. Achter hem werd Pedro Acosta tweede tussen het Ducati geweld met regerend wereldkampioen Pecco Bagnaia op de derde plaats.







Terwijl Acosta de pitstraat binnenreed en hij zijn GASGAS in parc fermé wilde zetten was de sfeer bij het Red Bull GASGAS Tech3 team niet zo uitzinnig als hij had verwacht. Het team had namelijk al te horen gekregen dat hun rijder ‘under investigation’ was en het dus nog maar de vraag was of hij deze tweede plaats mocht behouden. Het zou gaan om een overtreding wat betreft de bandenspanning waar een standaard tijdstraf van zestien seconden bij hoort. Daarmee zou Acosta dus terugvallen naar de negende positie. Ditzelfde gold voor Brad Binder en Takaaki Nakagami die respectievelijk als achtste en elfde over de finish kwamen in Indonesië.

Het duurde zo’n twee uur voordat er nieuws kwam vanuit het FIM MotoGP Stewards Panel, en wat er vervolgens gebeurde mag op z’n minst bijzonder genoemd worden. Het eerste document dat naar buiten gaf aan dat Acosta geen tijdstraf kreeg omdat er uitzonderlijke omstandigheden waren die ervoor zorgden dat zijn bandenspanning van de voorband niet voor 60% van de race voldeed aan het minimum (1,8 bar). Tijdens de controles die na de race werden uitgevoerd bleek namelijk dat de velg ‘lek’ was en er daardoor geen regels zijn overtreden. Acosta kon daarmee zijn tweede plaats behouden.

Echter, Binder en Nakagami zouden op dit moment nog geen uitsluitsel krijgen over hun resultaat. Er werd namelijk gezegd dat de uitkomst van de technische controle pas tijdens het volgende evenement gepubliceerd zouden worden, komend weekend in Japan. Daarmee zou de uitslag van deze MotoGP race in Indonesië dus nog de hele week onbevestigd blijven.

Dat bleek niet het geval want niet veel later kwam er opnieuw een document van het FIM MotoGP Stewards Panel. Hierin stond dat er toch geen overtreding was gevonden bij Binder en hij zijn positie kon behouden, maar dat er bij Nakagami wél een overtreding was gevonden en hij dus de tijdstraf van zestien seconden heeft gekregen. De Japanner verliest hiermee één positie en is dus als twaalfde geëindigd. Wat betreft Acosta bleef het bij eerdergenoemde ‘lekke velg’, waardoor hij dus toch gewoon als tweede is geëindigd in deze MotoGP race.

Klik hier voor het officiële document

© GASGAS / Polarity Photo

De volgende Grand Prix wordt komend weekend, van 4 t/m 6 oktober, verreden op het Mobility Resort Motegi in Japan.





Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 





Pedro Acosta - Pertamina Mandalika International Circuit | © GASGAS / Polarity Photo
© GASGAS / Polarity Photo



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl

  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Guido Fenneman

Share
Published by
Guido Fenneman