Na de zware crash die Jarco Grotenhuis 2 weken geleden had meegemaakt als gastrijder in Hengelo (gld) kwam de derde race in het NK Supercup 1000 eigenlijk iets te vroeg voor het Veldkamp Racingteam Hageveld.
Er werd besloten op vrijdag niet te trainen. Niet alleen waren we bang dat 2 dagen achter elkaar rijden teveel zou zijn voor Jarco, ook organisatorisch is het af en toe een uitdaging voor alle teamleden telkens weer vrije dagen op te nemen. Dus we besloten al onze eieren in 1 mandje te stoppen en er zaterdag het beste van te maken.
In de eerste kwalificatiesessie begon het zoals alle sessies dit jaar vlak voor aanvang te regenen. Na drie weekenden met vergelijkbare omstandigheden heeft Jarco geleerd met deze zeer gevaarlijke situatie om te gaan, en pushte gelijk om een redelijke tijd op de klok te zetten, nog voor de baan echt te nat was. Gelukkig bleef een forse regenbui nog even uit en kon Jarco de Q1 afsluiten op P8.
Omdat Jarco’s blessures hem toch nog wel flink parten speelden, was de strategie voor Q2 wederom om snel van start te gaan en hard te pushen, zo lang als Jarco kon volhouden en daarna desnoods de Ten Kate Honda vroegtijdig te parkeren. Gelukkig bleek dit niet nodig en kon Jarco zijn tijd zelfs verbeteren naar P6! Dat was toch wel een mooie opsteker voor coureur Jarco die zichtbaar zijn pijn verbeet. Echter, buiten de fysieke ongemakken wilde Jarco ook nog het een en ander veranderd hebben aan de motor. In overleg met RR Motorsport en Dunlop werd dit weekend namelijk gekozen voor een ander type achterband, met een verschillende compound en breedte, om de coureur meer vertrouwen te geven. In samenwerking met Ten Kate Racing Products werden ook de K-tec vering voor en achter hier volledig op aangepast. Hard werken dus, voor onze heren monteurs, maar zoals altijd was alles ruim op tijd klaar voor de race!
Omdat niet duidelijk was of en hoe Jarco de hele race zou kunnen volhouden, werd ook voor de race besloten de strategie iets aan te passen. Sterk beginnen en dan zien waar schip strand!
Jarco:
“Mijn start ging bijzonder lekker, en de koppeling gripte precies goed, dus ging ik als eerste de Haarbocht in. Dat wist ik een paar bochten vol te houden totdat Kloots, Luimstra, Boonen en Hoekstra me voorbij kwamen. Ik probeerde nog wel aan te haken maar die gingen vandaag nog iets te snel. Toen Hoekstra uitviel heb ik nog wel lange tijd op P4 gereden, maar achter mij kwamen van Trigt, van Huissstede en Bekker opzetten. Dat groepje probeerde ik achter me te houden, maar ook dat hield ik niet meer op een gegeven moment. Mijn rondetijden werden minder snel, maakte wat foutje en moet ze laten gaan. Bekker viel ook uit, dus P6 toch nog. Uiteindelijk een heel zwaar weekend, maar zoals altijd heb ik alles gegeven. Meer zat er niet in vandaag. Maar ben wel erg blij met de nieuwe set-up die mijn monteurs gevonden hebben, waarvoor dank. Die geeft me veel vertrouwen, dus weet ik dat er de volgende keer meer in zit voor me. Na de laatste aanpassing voelde de motor heel erg goed. We weten nu welke kant we op moeten, en de volgende keer zal ik weer topfit zijn!”