Karel Abraham heeft zaterdagavond tijdens een bijeenkomst met zijn fans bij het Automotodrom Brno zijn pensioen aangekondigd. De Tsjech neemt afscheid van MotoGP waardoor de deur open staat voor Johann Zarco bij het Reale Avintia Racing Ducati team.
Het zat er al enige tijd aan te komen maar zaterdagavond werd duidelijk dat Karel Abraham in 2020 niet in de MotoGP klasse actief zal zijn. Tijdens een speciale bijeenkomst voor zijn fans kondigde de Tsjech aan dat hij met pensioen gaat en afscheid neemt van de MotoGP klasse.
Het balletje begon te rollen toen Jorge Lorenzo vorige week donderdag bekendmaakte dat hij besloot om te stoppen als actief coureur. Hierdoor kwam er een zitje vrij bij het Repsol Honda team en dit was precies waar Johann Zarco zijn ogen op had gericht. Echter werd een aantal dagen later bekend dat Alex Márquez naast broer Marc in het Repsol Honda team terecht zou komen waardoor Zarco op zoek moest naar een alternatief.
Met name Dorna was er veel aan gelegen om de Fransman in de MotoGP klasse te houden. Aanvankelijk liet Zarco weten dat hij niet geïnteresseerd was in een zitje bij het Reale Avintia Racing team aangezien het niet professioneel genoeg zou zijn. De organisator van het MotoGP wereldkampioenschap zorgde er mede voor dat het Reale Avintia Racing team nu een officieel Ducati satellietteam is en er daardoor meer fabriekssteun komt.
Nu Abraham dus heeft laten weten dat hij afscheid neemt van het MotoGP kampioenschap staan alle deuren open bij het Reale Avintia Racing team en lijkt het meer een kwestie van tijd dat Zarco gepresenteerd zal worden als coureur voor 2020. Komende maandag en dinsdag vindt er een tweedaagse test plaats op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto maar de vraag is of de Fransman er dan al bij zal zijn. Na het bizarre incident tijdens de race in Valencia afgelopen weekend, waar hij door de gecrashte motor van Iker Lecuona getorpedeerd werd, hield Zarco hier gescheurde enkelbanden aan over en is het dus niet zeker of hij in actie kan komen.
Naar verluidt liet de teambaas van het Reale Avintia Racing team aan Abraham per email weten dat hij volgend jaar niet voor het team zal rijden. Tijdens de bijeenkomst op het Brno circuit, waar Abraham senior eigenaar van is, meldde Abraham junior dan ook dat hij dit absoluut niet kon waarderen en verder niets meer met het team te maken wil hebben. Het was duidelijk dat Abraham, maar ook Rabat, veel geld betaalde om actief te zijn in de MotoGP klasse.
Abraham maakte zijn debuut in het wereldkampioenschap in 2005 in de 125cc klasse. In 2007 maakte hij de overstap naar de 250cc klasse en in 2010 behaalde hij zijn enige Grand Prix zege in het eerste jaar van de Moto2 klasse. Vanaf 2011 was Abraham actief in de MotoGP klasse waar hij reed met een Ducati, een ART machine in de toenmalige CRT klasse en een Honda voor het Cardion AB team van zijn vader. In 2016 reed de Tsjech een seizoen in de WorldSBK klasse voor het Milwaukee BMW team waarna hij in 2017 terugkeerde naar de MotoGP klasse met het Ángel Nieto Team voor twee seizoenen. In 2019 reed hij voor het Reale Avintia Ducati team en dit was dus zijn laatste seizoen in de MotoGP klasse.
Ook de toekomst van de Tsjechische Grand Prix ligt zwaar onder vuur. Bekend is dat er een flinke betalingsachterstand is en nadat er afgelopen week is aangekondigd dat er in 2022 wellicht een Hongaarse Grand Prix komt lijkt de toekomst zeer onzeker.
Het enige team dat nu nog zonder een coureur zit is het Estrella Galícia 0,0 MarcVDS team in de Moto2 klasse. Aangezien zij Alex Márquez hebben moeten afstaan aan Repsol Honda en Zarco naar het Reale Avintia team zal gaan moeten zij nog op zoek naar een tweede coureur naast Sam Lowes.