Wayne Tessels was met zijn teamgenoten Guillaume Antiga en Jan Halbich van het RAC 41 team goed onderweg in de 24H Le Mans en na vijf uur wisten ze de koppositie te bemachtigen in de Superstock-klasse. Helaas begonnen niet veel later de problemen en moest het Franse team uiteindelijk vroegtijdig de strijd staken met een kapot motorblok.
Gelijk na de World Supersport wedstrijd op het TT Circuit Assen reisde Wayne Tessels door naar Frankrijk voor zijn volgende race. Dit was niet zomaar een evenement, want Tessels nam voor de tweede keer in zijn carrière deel aan de prestigieuze 24H van Le Mans. In de wedstrijd voor het World Endurance kampioenschap kwam Tessels uit voor het RAC 41 team samen met Guillaume Antiga en Jan Halbich in de Superstock-klasse. Een aantal weken voor het evenement had Tessels met zijn teamgenoten getest op Le Mans, maar dit was onder zeer koude en natte omstandigheden. De vrije trainingen en ook kwalificaties werden dan ook gebruikt om de juiste afstelling te bepalen voor de wedstrijd. RAC 41 kwalificeerde als zevende van de Superstock-teams voor de lange afstandswedstrijd.
Tessels over de trainingen: ‘Ik en Jan (Halbich) hebben ervoor gekozen om de in de kwalificatie aan de motor te werken. We gingen dan ook uit met een wedstrijdband, een keiharde band die zo’n 80 ronden meegaat. Het gevoel met de motor wordt steeds beter. Je hebt alleen nooit een perfecte motor voor jezelf, omdat je qua setup altijd een compromis moet vinden tussen de drie rijders. Ons tempo is constant en dat is het allerbelangrijkste voor zo’n race. We hebben dan ook vertrouwen in een goede wedstrijd.’
De eerste uren na de start verliepen uitstekend voor RAC 41. Alle drie de rijders noteerden constante en snelle rondetijden, waardoor ze ook posities wisten te winnen. In de tweede stint van Tessels wist hij RAC 41 naar de leiding te brengen in de Superstock-klasse en reden ze in achtste positie in het gecombineerde klassement. Het brandstofverbruik bleek hoger te liggen dan de berekeningen van het team en aan het einde van de stint kwam Tessels achterop het circuit zonder benzine te staan. Na een zware looptocht van ruim twee kilometer met de motor arriveerde Tessels terug in de pits. Nadat er getankt was kon RAC 41 hun weg met achterstand vervolgen. Helaas was dat nog niet alles, want na ruim zes uur ontstond er een technisch probleem en moest het team met Antiga op dat moment op de motor uitvallen met een kapot motorblok. Daardoor kwam er een vroegtijdig einde aan de race van RAC 41 na een veelbelovend begin.
Tessels na afloop: ‘De race begon goed en we lagen op schema. In mijn tweede stint wisten we de leiding te pakken in de Superstock-klasse, waar we zeer tevreden mee waren. Doordat we met het brandstofverbruik niet goed uitkwamen, kwam ik in mijn laatste ronde voor de pitstop achterop het circuit stil te staan. Twee kilometer rennen in je motorpak met een warme motor en twintig graden buitentemperatuur is geen pretje, maar we konden daarna wel weer verder. Helaas was het maar voor even, omdat we niet veel later uitvielen met een motorprobleem. Het is ontzettend balen, maar je weet als je aan een Endurance-wedstrijd meedoet dat er meer factoren belangrijk zijn dan alleen hard rijden. We hadden zeker kans op een goed resultaat, maar het mocht helaas niet zo zijn op technisch gebied en dat is zuur.’
Tessels zal in de komende maand nog gaan testen op de Yamaha R6 van SWPN, voordat in het weekend van 17 t/m 19 mei het IDM Supersport seizoen van start zal gaan op de Lausitzring in Duitsland.
Handige links Le Mans 24H Moto:
Tijdschema en volledige uitslagen
WK Zijspannen
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App