De kwalificatietrainingen voor de 24 uur van Le Mans zijn achter de rug. Op het Bugatti circuit kaapten Kenny Foray, Julien da Costa en Mathieu Gines de pole weg voor de neus van het YART Yamaha team en het VRD Igol Pierret Experiences Yamaha team op de derde startpositie.
De tijden vanuit de eerste kwalificatie bleken vrijdagochtend uiteindelijk niet al teveel voor te stellen want in de tweede kwalificatietraining vrijdagochtend ging het bij de meeste rijders een behoorlijk stukje vlotter. Snelste man uit alle trainingen bleek uiteindelijk Kenny Foray van het ERC BMW team. De Fransman wist een 1’36.232 op de klokken te zetten en mede daardoor pakte zijn team de pole met een gemiddelde tijd van de drie tellende rijders van 1’36.597. Het Oostenrijkse YART Yamaha team met Broc Parkes, Marvin Fritz en Niccolo Canepa bleef met een gemiddelde van 1’36.625 echter maar net achter. Florian Alt, Florian Marino en de Belg Xavier Simeon zaten er namens het VRD Igol Pierret Experiences Yamaha team met gemiddeld 1’36.708 ook uitstekend bij.
Team SRC Kawasaki (Guarnoni, David Checa, Nigon) trainden zich naar de vierde plaats gevolgd door het Suzuki Endurance Racing Team (Phillipe, Masson, Black). Het Honda Endurance Racing Team (Gimbert, Hernandez, de Puniet) stond na de eerste kwalificatietraining nog op de voorlopige pole maar zakte na een mindere tweede kwalificatietraining terug naar de zesde startpositie.
Van de Nederlandse deelnemers toonde Nigel Walraven zich de snelste rijder. Walraven trapte er een 1’38.037 uit en kwam met zijn Bolliger Kawasaki Zwitserland team tot de negende startpositie. Het team was daarmee een fractie langzamer dan het het Wepol Racing Team dat met het Bolliger team strijd om het kampioenschap in de zogenaamde Independents Team Classification competitie voor teams zonder fabrieksondersteuning. In dat klassement strijden zowel EWC als SST teams.
In de SST klasse was het GERT56 by GS YUASA BMW het snelste team. Pepijn Bijsterbosch blies in het team lekker mee en realiseerde in de tweede kwalificatietraining een tijd van 1’38.955. Het team start vanaf de tiende startpositie overall.
Het Rac 41 Honda team met de Wayne Tessels , Guillaume Antiga en Jan Halbich gaat zaterdagmiddag om drie uur van start vanaf de 17e starpositie. Tessels liet met 1’39.034 zien prima uit de voeten te kunnen met de Endurance versie van de Honda Fireblade. In de SST klasse was het team zevende zodat ook zij zeker een rol van betekenis kunnen gaan spelen in de strijd om de podiumposities in die SST klasse.
Bobby Bos kon tijdens de tweede kwalificatietraining gelukkig wel een normaal aantal ronden rijden en deed dat meer dan verdienstelijk. De Drent verbeterde zich ronde na ronde en kwam uiteindelijk tot een tijd van 1’41.071 wat een elfde plaats betekende in zijn uit 33 rijders bestaande groep. Netjes als je de geringe ervaring van Bos en de stress van de afgelopen dagen in het achterhoofd houdt. Niettemin zal het naar alle waarschijnlijkheid niet genoeg zijn want de veel meer ervaren teamgenoten van Bos waren allen een stukje sneller waardoor het R2CL Suzuki team zich naar de 24e startpositie overall wist te trainen.
Jolanda van Westrenen deed het met het Girls Racing Team ook weer prima. Jolanda reed een tijd van 1’42.620 en samen met Melodie Coignard en Melissa Paris gaat de snelle Nederlandse op de Yamaha R1 van start vanaf de 51e startpositie overall. Volgens de Nederlandse jongedame had er nog wel iets meer ingezeten:
Jolanda van Westrenen: “Het ging best netjes tijdens de kwalificaties behalve dat m’n voetsteun er in QP2 vandoor ging… Kostte me wel tijd i.v.m. teruggaan naar de box. In de paar ronden die ik over had nog wel een aardige tijd gelukkig. Maar er zat meer in.”
In het veld vinden we verder ook nog het Belgische Mototech EWC Team met Gregory Fastré, Sebastian Le Grelle en Camille Hedelin aan de stuurhandels. Het Belgische team komt uit in de EWC klasse en kwalificeerde zich als 22e overall. Bram Lambrechts maakte tijdens de trainingen als vierde rijder ook onderdeel uit van het team maar zal met een crash in de tweede kwalificatietraining niet heel gelukkig terugdenken aan vandaag.
Het belang van de startposities is overigens binnen het Endurance racen in het algemeen en zeker bij een 24 uur race maar marginaal. Achteraan starten is in een veld met bijna 60 teams uiteraard niet ideaal maar het zetten van één snelle ronde per teamrijder zegt ook niet heel veel over de racepace over 24 uur. Het belangrijkste in dit spektakel is het vinden van een goede afstelling van de motor waarmee alle drie de coureurs goed uit de voeten kunnen. Niet vallen, constantheid in de rondetijden en niet te grote verschillen tussen de verschillende rijders binnen het team zijn vaak de sleutel tot succes. Daarbij komt natuurlijk ook de rol van de pitcrews. Het verschil in tijd tussen een goede en een slechte pitstop is met het rijden nauwelijks goed te maken.
De Le Mans 24H Moto race gaat zaterdagmiddag om 15:00 uur van start waarna 24 uur later op zondagmiddag om 15:00 uur de finishvlag zal vallen.
Handige links Le Mans 24H Moto:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
WK Zijspannen
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App