Danilo Petrucci verliet vrijdagavond het Sepang International circuit met de snelste rondetijd en een absoluut nieuw ronderecord op zak. Ondanks deze successen reageerde de Mission Winnow coureur na afloop nuchter als altijd: ‘Natuurlijk ben ik blij, maar dit was nog niet voor het echie, ik heb geen punten gescoord of zelfs maar een horloge gekregen zoals bij een pole-position.’
Hij werd vrijdag met een snelste ronde van 1’58.239 de houder van een nieuw ronderecord en de snelste (motor) coureur ooit op het Sepang International Circuit. De Italiaan was met deze supersnelle ronde vanzelfsprekend de snelste coureur tijdens de driedaagse Sepang Test en voerde daarmee tevens een indrukwekkende Ducati 1,2,3,4 aan na afloop van deze eerste officiële MotoGP test van 2019.
Petrucci reed zijn snelste ronde vrijdagochtend tijdens de derde en afsluitende dag op een moment dat de baantemperatuur nog acceptabel was.
Danilo Petrucci: “Vrijdagochtend zijn we goed aan de afsluitend testdag begonnen. De bedoeling was dat ik twee keer een run zou doen om mijn snelste tijd te verbeteren, maar één poging op een medium band was al voldoende. Toen ik de rondetijd op het dashboard zag verschijnen, was ik erg blij. Daarna hebben we ons werk aan een aantal nieuwe items hervat. Helaas crashte ik rond het middaguur, op het moment dat we de nieuwe door Ducati meegenomen kuipdelen wilden testen. Aangezien ik ook de nodige problemen ondervond van een aantal blaren in mijn hand besloten we vroegtijdig te stoppen. We gaan nu proberen om zo goed mogelijk te herstellen van deze inspanning om ons best zijn tijdens de volgende tests in Qatar. Over het algemeen was het een positieve test.”
Na afloop was Petrucci wel verbaasd over de ophef die er gemaakt werd over de Ducati 1,2,3,4 en de manier de Italiaanse motorenfabrikant de tijdlijst domineerde.
Danilo Petrucci: “Als er morgen een race op het programma zou staan dan was ik er nog niet zo zeker van dat we ook in de race zo sterk voor de dag zouden komen. Mijn snelste rondetijd heb ik gereden op het moment dat de baanomstandigheden op zijn koelst waren. Op het moment dat het warm was – op dezelfde tijd als normaalgesproken hier de race verreden wordt – waren er anderen sneller. Voor mij was Viñales de sterkste coureur hier de afgelopen drie dagen, vooral onder de warmere omstandigheden was hij snel. Ook Marquez was snel, en dit ondanks zijn blessure. Kortom als er morgen hier een race zou zijn dan denk ik dat het een pittige klus zou worden. Naast Viñales en Marquez was ook Rins snel op het moment dat de temperaturen hoog waren, en ondanks hij slechts de tiende tijd noteerde zou ook Valentino er gewoon staan in een race, kortom vechten voor de top vijf is nog steeds moeilijk en deze ene sneller rondetijd zegt me dan ook niet zoveel. Daarnaast was dit nog niet voor het echie, ik heb er geen punten mee gescoord of zelfs maar een horloge gekregen zoals bij een echte pole-position. Gelukkig is de race hier pas in november, dus we hebben nog tijd om te werken, maar op dit moment denk ik dat de extreem warme omstandigheden het zwakste punt voor ons zijn.”
Maar terugblikkend op de test als geheel was Petrucci misschien wel het meest trots op zijn samenwerking en het samen rijden met zijn nieuwe teamgenoot Andrea Dovizioso.
Danilo Petrucci: “Donderdag heeft Andrea me veel dingen laten zien. Het was erg leerzaam om hem voor me te zien rijden, maar dat was best ook wel lastig. Ik bedoel, al pratend is het makkelijk omdat hij vooraf simpelweg zei: ‘gewoon wachten voordat je het gas opent’. Maar als je voor elke tiende vecht, is het moeilijk te zeggen wanneer je het gas dan precies moet openen. Wachten, ja maar hoeveel? Dus met andere woorden, als je altijd sneller probeert rond te gaan, probeer je altijd een meter later te remmen of de gashendel een meter eerder te openen. Het is niet gemakkelijk, maar donderdag heb ik veel dingen begrepen. Hopelijk begreep ook Andrea wat dingen, hij heeft namelijk ook tien ronden achter mij gereden.”
De eerstvolgende en afsluitende MotoGP test voorafgaand aan het 2019 seizoen wordt van 23 t/m 25 februari verreden op het Losail International Circuit in Qatar.
Handige links Sepang Test 2019:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum
2019 MotoGP kalender:
- 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
- 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
- 14 april Americas – Circuit of the Americas
- 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
- 19 mei Frankrijk – Le Mans
- 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
- 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
- 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
- 07 juli Duitsland – Sachsenring
- 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
- 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
- 25 augustus Groot Britannië – Silverstone Circuit
- 15 september San Marino – Misano World Circuit
- 22 september Aragón – MotorLand Aragón
- 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
- 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
- 27 oktober Australië – Phillip Island
- 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
- 17 november Valencia – Ricardo Tormo
*Avondrace
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App