Danilo Petrucci leidt halverwege de afsluitende dag van de Sepang Test het veld. De Ducati coureur noteerde vrijdagochtend een recordronde van 1’58.239 en is daar voorlopig het snelst mee voor merkgenoten Francesco Bagnaia en Jack Miller.
Dit is een overval…….het zouden zomaar eens de woorden van Ducati kunnen zijn vrijdagochtend tijdens de derde en afsluitende testdag van de Sepang Test. Vrijdagochtend even voor de klok van 10:00 uur doken namelijk al de eerste geruchten op dat Ducati tijdens deze testdag met nieuwe en revolutionaire kuipen in actie zou komen.
Die kuipen kwamen er, en we zagen dan ook een aantal in het volledig in het zwart gehulde Ducati’s op de baan verschijnen voorzien van een nieuwe kuip – o.a. drie spoilers aan de zijkant.
Het waren echter de Yamaha’s die in de beginfase bovenaan de lijst te vinden waren. Zo verscheen Valentino Rossi eerste bovenaan de lijst, even later gevolgd door Franco Morbidelli en was het vervolgens Maverick Viñales die naar de bovenste plaats op de lijst kwam en de eerste coureur van de dag werd die een rondetijd van in de 1’58 op de klok wist te zetten.
Niet veel later zorgde Viñales met een rondetijd van 1’58.644 voor een nieuw (onofficieel) baanrecord en noteerde hij de snelste ronde ooit gereden op een motorfiets op het Maleisische circuit.
Lang kon Viñales er echter niet van genieten want even later kwamen de Ducati’s……….het was Danilo Petrucci die op zijn volledig zwarte en van nieuwe kuipdelen voorziene Ducati een rondetijd van 1’58.239 op de klok zette.
Check out the 2019 @DucatiMotor fairing
It’s the last day of testing at Sepang and Ducati have brought something special. Don’t miss the new Ducati fairing in action!#MotoGP | #SepangTest 🎥 https://t.co/XJbZ2cslpn pic.twitter.com/0ttn4HB83D
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) 8 februari 2019
Wat een start van de afsluitende testdag, nog geen uur onderweg en dan al een snelste rondetijd die ruim een halve seconde onder het bestaande baanrecord liggen voorafgaand aan deze test (Lorenzo 2018 – 1’58.830).
De Ducati’s leken vervolgens echt op dreef want ook Francesco Bagnaia deed even later een flinke duit in het zakje door met een snelle ronde van 1’58.302 naar de tweede plaats op de lijst te komen. En of dat nog niet genoeg was lieten Jack Miller en Andrea Dovizioso met respectievelijk een rondetijd van 1’58.366 en 1’58.538 de op dat moment derde en vierde rondetijd noteren.
Even na de klok van 13:00 uur ging het echter even mis voor Petrucci, de Ducati coureur kwam in bocht 5 ten val, gelukkig zonder gevolgen aangezien hij even later rijdend terugkeerde in de pitbox.
Maar hoe dan ook, halverwege de dag is het Ducati wat de klok slaat met Petrucci die het snelst is voor zijn merkgenoten Bagnaia, Miller, Dovizioso terwijl Viñales met een voorlopige vijfde rondetijd voorlopig ‘best of the rest’ is.
De zesde rondetijd staat vrijdag vooralsnog op naam van Cal Crutchlow voor Aleix Espargaró, Franco Morbidelli, Takaaki Nakagami en Rossi.
Marc Marquez noteerde vrijdagochtend slechts de elfde rondetijd, maar het heeft er alle schijn van dat we de Repsol Honda coureur niet meer in actie zullen zien komen tijdens deze test. De regerend wereldkampioen had vrijdagochtend beduidend meer last van zijn geblesseerde linkerschouder. Ondanks dit reed de Spanjaard nog wel 39 volledige ronden maar was het duidelijk te zien dat hij de nodige problemen ondervond met name bij het aanremmen van de bochten, volgens een langs de baan staande fotograaf reed Marquez zelfs op sommige rechte stukken met één hand aan het stuur om zo zijn linkerschouder enigszins te kunnen sparen.
Ander bijzonder nieuws kwam er uit de Aprilia pitbox waar Andrea Iannone vooralsnog de grote afwezige is, Aprilia is tijdens de afsluitende testdag op de baan actief met Aleix Espargaró en testcoureur Bradley Smith maar zonder Iannone. Hoe, wat en waarom is niet bekend, maar het heeft er alle schijn van dat we de Italiaan tijdens de laatste dag niet meer in actie zullen zien komen.
Kortom, genoeg te beleven op vrijdag in Sepang waar de ‘Aero fairings’ weer het gesprek van de dag zijn. Volgens de nieuwe regels mogen de MotoGP machines nog steeds uitgevoerd zijn met de zogenaamde vleugels, zij het niet dat deze tegenwoordig een vast onderdeel moeten zijn van de kuip. Vooralsnog wordt er weer volop mee geëxperimenteerd en hebben we alleen Honda en Aprilia nog niet met nieuwe kuipdelen in actie gezien in 2019.
Handige links Sepang Test 2019:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum
2019 MotoGP kalender:
- 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
- 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
- 14 april Americas – Circuit of the Americas
- 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
- 19 mei Frankrijk – Le Mans
- 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
- 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
- 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
- 07 juli Duitsland – Sachsenring
- 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
- 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
- 25 augustus Groot Britannië – Silverstone Circuit
- 15 september San Marino – Misano World Circuit
- 22 september Aragón – MotorLand Aragón
- 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
- 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
- 27 oktober Australië – Phillip Island
- 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
- 17 november Valencia – Ricardo Tormo
*Avondrace
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App