Ajo MotoE Team met Niki Tuuli in FIM Enel MotoE World Cup

298
niki-tuuli
Niki Tuuli | foto© SIC Racing

Niki Tuuli maakt in 2019 de overstap naar de nieuwe FIM Enel MotoE World Cup. De Fin, momenteel uitkomend in de Moto2 klasse voor het Maleisische SIC Racing, zal uit gaan komen voor het Ajo MotoE Team.

Binnen het MotoGP wereldkampioenschap zal volgend seizoen de FIM MotoE World Cup als nieuwe klasse toegevoegd worden aan het programma. In deze nieuwe klasse, waar gereden wordt met elektrisch aangedreven motoren, zullen 12 teams uit de huidige MotoGP-, Moto2- en Moto3 klasse actief zijn waaronder het Ajo MotoE Team. Het Finse team is één van de zes teams die met één coureur vertegenwoordigd zal zijn.







Als coureur heeft het Ajo MotoE Team Niki Tuuli gecontracteerd. De in het Finse Imatra geboren Tuuli boekte zijn eerste internationale successen in het World Supersport kampioenschap – Tuuli wist één wedstrijd te winnen en vijf podiumplaatsen te behalen. Dit seizoen nam Tuuli deel aan 10 Grand Prix weekenden in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.

Voor komend seizoen wist Tuuli tot op heden geen startplaats meer te verwerven en de Fin en hoopt in deze nieuwe elektrische categorie zijn ontwikkeling als coureur voort te zetten. Tuuli zal de Energica-fiets volgende week voor het eerst uitproberen tijdens een test in Jerez welke van 23 tot 25 november op het programma staat.

Rob Hartog
Met het aantrekken van Tuuli ziet Rob Hartog een start in deFIM Enel MotoE World Cup aan zijn neus voorbij gaan. De Nederlander was lange tijd in de race om in de kleuren van het Ajo MotoE Team van start te gaan in deze nieuwe klasse. Echter bleken de (financiële) eisen op het laatste moment dusdanig anders te zijn dan uit de eerste gesprekken bleek. Reden voor Hartog om af te zien van deelname en het tekenen van een overeenkomst met het Finse team.

Niki Tuuli: “Ik wil Aki [Ajo] en alle medewerkers van Ajo Motorsport bedanken voor deze kans die ze me geven. Ik kan niet wachten om met dit team te mogen samenwerken en deel uit te maken van het eerste MotoE-seizoen. Het zal een geweldige ervaring zijn en het zal zeer interessant zijn voor iedereen, want niemand weet wat te verwachten. Ik verwacht dat de wedstrijden leuk zullen zijn en goed op elkaar zullen aansluiten, want er zullen veel wk coureurs van het afgelopen seizoen aan de start verschijnen. MotoE maakt deel uit van de toekomstpannen binnen de racerij, want alles wordt steeds meer elektrisch. Ik kan niet wachten om de motor in Jerez uit te proberen, want ik heb nog nooit eerder op een elektrische motor gereden; het wordt iets compleet nieuw voor mij. Ik zal het stap voor stap doen en proberen om zo snel als mogelijk aan de motor te wennen, maar ik denk dat we het goed kunnen doen. Zoals ik al zei, het is een plezier om deel uit te maken van het Ajo Motorsport. Ik kom uit Finland, dus het is altijd al een droom geweest om onder begeleiding van Aki Ajo te kunnen rijden.”

Het complete startveld
Het startveld telt komend seizoen achttien rijders welke ondergebracht worden in een twaalftal teams, met name bestaande MotoGP teams die naast hun bestaande MotoGP coureurs met één of twee rijders van start zullen gaan in deze nieuwe klasse.

  • LCR E-Team:                         Randy de Puniet en Nicollò Canepa
  • Avintia Racing:                      Xavier Simeon en Eric Granado
  • Angel Nieto Team:                Maria Herrera en Nico Terol
  • Tech3 Racing:                        Kenny Foray en Hector Garzo
  • Pramac Racing:                     Josh Hook en Alex de Angelis
  • Gresinin Racing:                    Matteo Ferrari en Lorenzo Savadori
  • One Energy Racing:              Bradley Smith
  • Marc VDS:                             Mike di Meglio
  • Dynavolt IntactGP:                Jesko Raffin
  • Ajo Motorsport:                      Niki Tuuli
  • Pons Racing:                         Sete Gibernau
  • SIC58 Squadra Corse:          Matteo Casadei

De FIM MotoE World Cup vindt plaats tijdens 5 Europese Grand Prix weekenden: Jerez, Le Mans, Sachsenring, Red Bull Ring en Misano. Ze volgen het standaard schema van vrije trainingen op vrijdag, de kwalificatie op zaterdag en de race op zondag. De races zelf zijn korte sprintraces van 10 ronden, waarin 18 prototypes en gelijkwaardige machines van het merk Energica meedoen.

 

Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App