De jaarlijkse Ulster Grand Prix, één van de vier International Road Races is zaterdagmiddag vroegtijdig afgelast. Na een groot aantal rode vlagsituaties, enkele incidenten en zeer ongunstige weersomstandigheden heeft de organisatie besloten het evenement volledig af te lassen en de overige races niet meer te verrijden.
Het was een enerverende editie van de jaarlijkse Ulster Grand Prix op het Dundrod Circuit in Noord-Ierland. Op woensdag werden de eerste kwalificaties verreden met op donderdag de overige kwalificaties en enkele races. Zaterdag zou de grote racedag worden met maar liefst zeven races op het zeer snelle stratencircuit.
De weersomstandigheden gooiden tijdens de eerste dag al roet in het eten doordat er veel regen viel wat resulteerde in veel vertraging. Na afloop op woensdag bleek dat Derek McGee en Seamus Elliott ten val waren gekomen en hier enkele botbreuken bij opliepen. Donderdag waren de omstandigheden beter en werden de laatste kwalificaties verreden waarbij Dean Harrison de pole pakte in de Superstock en Supersport klasse, Joey Thompson het snelst was in de Lightweight kwalificatie, Adam McLean pole behaalde in de Supertwin klasse en Conor Cummins pole position op zijn naam schreef in de Superbike klasse.
Superbikes out in final qualifying session. #MCEUGP pic.twitter.com/3RB0dvSP2z
— Kyle White (@Kyle3white) 9 augustus 2018
De eerste twee races die op donderdag verreden werden waren die van de Supersport klasse en de Supertwin klasse. Isle of Man coureur Conor Cummins wist hier te verrassen en behaalde de zege in de Supersport klasse ondanks zijn grote postuur. Hij won de race voor Adam McLean en Dean Harrison. Diezelfde McLean was vervolgens de winnaar in de Supertwin race voor Christian Elkin en de inmiddels 55-jarige Ian Lougher. Hij wijdde zijn overwinning toe aan zijn onlangs overleden teamgenoot James Cowton.
Op zaterdag was het tijd voor de racedag met zeven races op het programma. De dag begon goed met zonneschijn en een temperatuur van zo’n 20°C. De Superstock race ging als eerste van start en het was een felle strijd tussen Dean Harrison en Peter Hickman, vergelijkbaar met de ongekend spannende en uiterst spectaculaire strijd die de twee voerden afgelopen juni tijdens de Isle of Man TT. Echter werd de race vroegtijdig afgebroken doordat er een incident was ter hoogte van Joey’s Windmill. Hier waren twee coureurs bij betrokken geraakt waaronder Fabrice Miguet. De Fransman is naar het ziekenhuis gebracht waar hij momenteel in ‘kritische toestand’ verblijft. De andere coureur was niet gewond geraakt. De race werd niet herstart en Harrison werd als winnaar verklaard voor Hickman en Cummins.
First lap of Superstock race at Deer’s Leap. #MCEUGP pic.twitter.com/23vjGc8rxF
— Kyle White (@Kyle3white) 11 augustus 2018
De volgende race op het programma was de tweede Supersport race die gedomineerd werd door Hickman nadat Harrison uitviel met een technisch probleem. Lee Johnston en Conor Cummins maakten het podium compleet. Dit bleek later de enige race te zijn van de dag die zonder problemen zou verlopen.
Lap 2 of Supersport race with Peter Hickman out front. #MCEUGP pic.twitter.com/VsSCwtVrJh
— Kyle White (@Kyle3white) 11 augustus 2018
Vervolgens was het de eerste Superbike race die op het programma stond. De eerste rode vlag van deze race zou al vroeg vallen nadat de 22-jarige Davey Todd, een ware sensatie dit jaar in verschillende road races waaronder de TT, gecrasht was en naar verluidt enkele botbreuken opliep. De race werd herstart en het zou opnieuw uitlopen op een strijd tussen Hickman en Harrison maar laatstgenoemde verloor een voetsteun en moest de pits opzoeken. Hickman had hierdoor een voorsprong van een seconde maar het begon te regenen waardoor de Clerk of the Course de race besloot te staken. Even later werd bekend dat er geen herstart zou volgen waardoor Hickman de winnaar was voor Lee Johnston en David Johnson. Conor Cummins was ook ten val gekomen, echter maakte hij een kleine schuiver ter hoogte van Lindsey Hairpin en was er verder niets aan de hand.
Het schema werd aangepast en de organisatie besloot om eerst de Lightweight machines de baan op te sturen in de wisselvallige omstandigheden omdat hier het kleinste risico aan vastzit. Echter werd in deze race na twee ronden ook de rode vlag gezwaaid omdat de Clerk of the Course vond dat het niet veilig genoeg was. De weersomstandigheden verslechterden waarbij marshals elkaar niet konden zien en er zelfs op sommige plaatsen niet meer dan tien meter zicht was. Dit was reden genoeg voor de organisatie om het hele evenement af te gelasten met het oog op de veiligheid.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl WebApp via: pwa.racesport.nl