Bo Bendsneyder kreeg deze week na 10 verreden Moto2 wedstrijden te horen dat het Tech 3 Racing Team in 2019 geen gebruik gaat maken van zijn diensten. Een beslissing die de Nederlander dwingt op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever. Onderstaand een column over de huidige situatie met de titel: Bo verdient een nieuwe kans.
Column:
Alsof de duvel er mee speelde, maar net voordat vrijdagmiddag op de Red Bull Ring de hemelsluizen opengingen tijdens de eerste dag van de eyetime Motorrad Grand Prix von Österreich stuurde het Tech Racing Team een persbericht naar buiten met de mededeling dat men verheugd was te kunnen melden dat in 2019 Marco Bezzecchi en Philipp Oettl het team kwamen versterken en het rijdersduo gingen vormen op de nieuwe KTM Moto2 machines.
Ja, nu kunnen ze bij het Tech 3 Racing Team wel heel blij zijn, blij zijn we er als Nederlandse wegracefans zeker niet mee, sterker nog, ondanks dat het voor ondergetekende geen verrassing was baal ik persoonlijk als een stekker. Immers er is door deze beslissing geen plaats meer voor Nederlander Bo Bendsneyder binnen het team.
Balen voor Bo, de enige Nederlandse Grand Prix coureur die we momenteel nog hebben, de mensen rondom hem heen die dag en nacht voor hem klaar staan en er samen met hem alles maar dan ook alles voor over hebben om te presteren, maar misschien nog wel meer balen voor de Nederlandse wegrace sport in het algemeen. Nadat het nieuws zich als een olievlek verspreidde in de media en op vele social mediakanalen de discussies zijn losgebarsten baalde ik misschien nog wel meer.
Met het schaamrood op de kaken heb ik sommige berichten zitten lezen, tenenkrommend, schaamteloos en af en toe te bizar voor woorden hoe mensen lekker anoniem van achter hun pc durven te reageren. Nu ben ik me ervan bewust dat ik als Racesport.nl verhaaltjesmaker iets dichter bij het vuur zit dan de gemiddelde Nederlandse wegrace fan, maar zijn dit wel fans, weten deze mensen wel waarover ze praten, weet men wel hoe de huidige racerij in elkaar steekt en wat zo’n beslissing voor gevolgen heeft voor de Nederlandse wegrace sport en mocht Bo de komende weken geen ander team vinden hoe lang het misschien wel niet gaat duren voordat we überhaupt weer een Nederlander in actie zien komen in één van de categorieën van het MotoGP wereldkampioenschap?
Ik vraag het me steeds vaker af. Is dit typisch Nederlands, is dit afgunst of is het tegenwoordig gewoon leuk, stoer en lekker makkelijk om je gal te kunnen spuwen vanachter de pc en net te doen alsof jij er tegenwoordig ook al verstand van hebt en je vrienden even wilt laten weten dat zelfs jij ook wel weet hoe de hazen lopen in het huidige MotoGP paddock.
Ja maar……..ik hoor het sommigen van jullie al roepen……..maar als je niet presteert dan houdt het toch op. Ja dat klopt, maar presteerde Bo Bendsneyder dan niet? Deels hebben jullie gelijk, het klopt dat Bo tot op heden nog geen WK punten heeft weten te scoren. Ja, en dat had zijn onderhandelingspositie waarschijnlijk wel iets makkelijker of anders gemaakt. Maar we hebben het hier over Moto2, de meest competitieve klasse van het MotoGP wereldkampioenschap en misschien zelfs wel van de gehele wereld.
Als voormalig Red Bull MotoGP Rookies Cup kampioen, podiumfinisher in de Moto3 klasse kan Bendsneyder best wel een aardig stukje sturen en heeft ie bewezen dat hij thuishoort in de Grand Prix paddock. Dat hij na negen verreden wedstrijden in de Moto2 klasse – deze beslissing is niet vandaag genomen maar is al enkele weken geleden terug genomen – vervolgens bedankt wordt voor bewezen diensten is niet terecht. Een terugblik in de statistieken leert dan veel van de huidige Moto2 coureurs en zelfs huidige MotoGP coureurs in hun eerste negen wedstrijden in de Moto2 klasse aanzienlijk minder hebben gepresteerd en ook geen WK punten hebben weten te scoren. Ook zijn huidige teamgenoot Remy Gardner niet die nu toch al voor het derde seizoen actief is in de klasse en niet veel beter presteert dan Bendsneyder in zijn rookie seizoen. Nee, Bendsneyder is de dupe geworden van de situatie, een situatie die een jaar geleden niemand had voorzien.
Met hoeveel bombarie en met hoeveel loftrompetten werd de Nederlander een jaar geleden door Hervé Poncharal binnengehaald. We horen het de flamboyante Franse teambaas nog zo roepen tijdens de presentatie, ik wil met Bendsneyder naar de koningsklasse, ik zie in hem een potentiële winnaar. Sorry hoor, maar die talenten ben je niet ineens in negen wedstrijden kwijt en die liggen ook niet ergens in het gras naast een circuit.
Natuurlijk hebben Bendsneyder en zijn management een jaar geleden een risico genomen door een eenjarig contract te tekenen. Maar niemand kon toen voorzien dat Poncharal aan het begin van dit seizoen de beslissing nam, om na twintig jaar samengewerkt te hebben met Yamaha in de MotoGP klasse, over te stappen naar KTM. Dat de Fransman vervolgens ook met zijn Moto2 project de overstap ging maken naar KTM lag voor de hand en is inmiddels gebeurd,…..ja en toen werd het ineens een ander verhaal, een verhaal van wiens brood men eet wiens taal men spreekt.
Hoe het ook allemaal moge zijn, Bendsneyder zit voorlopig met de gebakken peren en moet op zoek naar een nieuwe werkgever. Ja, en nu kun je ineens niet meer bij een team aankloppen als de Moto3 coureur met podiumplaatsen achter je naam maar sta je daar als Moto2 coureur nog zonder WK punten op zak.
Natuurlijk kennen de insiders de kwaliteiten van onze landgenoot, weten ze hoe serieus hij met zijn sport bezig is en zien ze tijdens de Grand Prix weekenden zijn tomeloze inzet. Hier kunnen de teams echter niet hun rekeningen mee betalen, er zal dan ook budget op tafel moeten komen om überhaupt een kans te maken op een nog niet ingevuld plekje.
Nu hoor ik jullie al roepen……..is RW Racing GP geen optie, zij hebben vast nog wel een plekje en die willen vast niets liever dan een Nederlander in hun team. Ja, dat klopt en het klopt ook dat NTS RW Racing teammanager Jarno Janssen overtuigd is van de kwaliteiten van de Rotterdammer. Het is echter ook zo dat Janssen een bedrijf heeft te runnen, een bedrijf dat toevallig luistert naar de naam NTS RW Racing GP en nog het enige Nederlandse Grand Prix Team is dat actief is binnen het MotoGP wereldkampioenschap.
Ja en, puzzel opgelost hoor ik jullie al roepen. Was het maar zo simpel, dan hadden we in 2019 misschien wel de meest ideale oplossing. Zoals we allemaal weten is RW Racing GP dit jaar een samenwerking aangegaan met de Japanse chassisbouwer NTS. En ondanks dat ons enige Nederlandse Grand Prix team net als Bendsneyder regelmatig afgebrand worden dat ze niet presteren is het omgekeerde het geval. Teameigenaar Roelof Waninge en teammanager Jarno Janssen en hun team doen op dit moment een fantastische job en dwingen in het paddock veel respect af vanwege het feit dat ze met een volledig nieuw chassis en dit, met alle respect, twee middelmatige coureurs gewoon top presteren – ik bedoel hiermee te zeggen dat als Joe Roberts en Steven Odendaal de rest van het seizoen op bv een Kalex zouden rijden ze ook tussen de vijftiende en vijfentwintigste plaats zouden eindigen. Dat dit niet onopvallend is gebleven bij een redelijk aantal (top) coureurs is dan ook niet vreemd. Dat er vervolgens ook nog een aantal van deze coureurs een grote sponsors mee willen nemen als men in aanmerking komt voor één van de beschikbare zitjes is natuurlijk fantastisch.
Deze situatie maakt het echter allemaal wel een stuk complexer. Waninge en Janssen hebben een bedrijf te runnen, kunnen door middel van het aantrekken van een (top) coureur in combinatie met een sponsor hun begroting voor 2019 ineens aardig sluitend maken maar aan de andere kant is er een Nederlandse coureur die buiten de boot dreigt te vallen. Een hele moeilijke keuze dus, de grote vraag zet en hou je de zakelijk pet op of laat je je Nederlandse motorhart spreken en neem je samen een groot financieel risico.
Dit wetende mag je dit bijna niet vragen van NTS RW Racing GP en mogen we alleen maar hopen dat Bendsneyder, zijn management en de verantwoordelijk mensen binnen het enige Nederlandse Grand Prix team een modus weten te vinden en het Nederlandse bedrijfsleven achter zich weten te krijgen om samen deze kar te kunnen trekken in het belang van de Nederlandse motorsport.
Zoals al eerder gezegd, als Bendsneyder na dit seizoen noodgedwongen een stap terug moet gaan doen dan zijn we als Nederlandse wegrace terug bij af en zullen we het de komende jaren moeten doen zonder Nederlander in het MotoGP wereldkampioenschap.
Ja, en als ik dan als Racesport.nl verhaaltjes maker na het schrijven van dit lange verhaal even weer een blik werp op de meest onzinnige kant nog wal rakende reacties dan hou ik mijn hart vast als er potentiële sponsors meekijken. Laten we zuinig zijn op wat we hebben, we hebben een Nederlands Grand Prix Team die het fantastisch doet, op dit moment veel respect afdwingt, we hebben met Bendsneyder een Nederlands talent die de komende jaren, mits hij de kans krijgt, nog hele mooie dingen kan gaan laten zien.
Zo slecht doen we het dus allemaal nog niet, en wat zou het mooi zijn als we de komende jaren in het WorldSBK kunnen blijven genieten van Michael van der Mark en het in Nieuwleusen gevestigde Red Bull Honda World Superbike Team en in die andere paddock de prestaties van NTS RW Racing GP en die andere Rotterdammer die luistert naar de naam Bo Bendsneyder op waarde kunnen blijven inschatten.
Denk je nu nog, wat een sukkels, het wordt nooit wat met de Nederlanders, die Evert Slager lult uit zijn nek…….please tel dan eerst een keer tot tien of verdiep je iets meer in de huidige racerij alvorens je weer anoniem achter je toetsenbord kruipt en zo’n tenenkrommende, schaamteloze en te bizar voor woorden reactie op het worldwide web slingert. Doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor de Nederlandse wegrace sport en de ‘echte’ fans die de huidige situatie wel op waarde weten in te schatten en te waarderen.
Met sportieve groet,
Evert Slager.
Handige links eyetime Motorrad Grand Prix von Österreich:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl WebApp via: pwa.racesport.nl