Op een zonovergoten Varsselring in het Gelderse Hengelo won Jan Frank Bakker afgelopen zaterdag de eerste sprintrace en Ernst Hagen zegevierde op zondag in race twee.
De meeste deelnemers aan dit schitterende evenement van de organiserende HAMOVE arriveerden reeds op vrijdag 4 mei en lieten de machines vanaf 18.00 uur keuren. Om acht uur was het twee minuten respectvol muisstil vanwege de nationale dodenherdenking…
De trainingen:
Op zaterdagmorgen de eerste kwalificatietraining al even na 9.00 uur. Daar het een CMRCH/IHRO wedstrijd betreft is er naast de NK Classics groep ook veel buitenlandse inbreng, hetgeen het totale startveld op 35 deelnemers brengt. Het wedstrijdverslag gaat echter, voor de duidelijkheid.., alleen over de NK Classic-rijders…
Er is op deze trainingszaterdag reeds veel publiek. Mooi..! Er worden aan het eind van de middag al wedstrijden verreden, waaronder de eerste NK Classics race.
In de eerste trainingssessie is Luke Notton (GB) het snelst, gevolgd door Ernst Hagen, Jan Frank Bakker, met een nieuw blok in de ABSAF en daarachter Geoffrey Vreugdenhil. Hierachter volgen Roel Pasop, Lex van Dijk en Gert Boon. Er zijn al wat rijders die tijdens deze eerste kwalificatie wat technische problemen hebben…
De tweede training start rond 12.50 uur en het is dan een heel stuk warmer..!
Luke is weer het snelst, voor Jan Frank en Ernst. Lex zit vlak achter de tijd van Ernst, op slechts 0.05 seconde. Hierna Ton Groot, Geoffrey, Gerard van den Brom en Gert Boon. Roel Pasop en Leo Molenaar maken de tien vol. Deze volgorde is ook de startopstelling voor beide races.
Ook nu weer diverse technische onvolkomenheden bij verschillende rijders. Guust van Gool, die dit weekend weer voor het eerst meedoet, na twee jaar blessureleed, heeft de nodige technische tegenwerking met zijn mooie Molnar Manx. Ook Jan Frank heeft een ernstig versnellingsbakprobleem en moet de bak wisselen. De Suzuki TR500 van Lex van Dijk heeft een ‘small-end’ krukasmalheur en Lex zal niet starten tijdens de eerste wedstrijd. Er zijn nog diverse rijders met kleinere of grotere ‘motorische stoornissen’… De meeste worden gelukkig opgelost.
Race 1:
De eerste wedstrijd gaat over 7 ronden en start ’s middags rond kwart over vijf, zonder Luke, Lex, Hans de Wit, Renate Häpe en Guust…
Van de NK Classicrijders is iedereen goed weg, al heeft Ernst een wat moeizamere start vanwege een onwillige koppeling. Voor de tweede bocht weet hij zich echter al op de derde plaats te nestelen, achter Jan Frank en Ton Groot.
In de ‘overhaakse Boschbocht’ remt Ernst Ton uit aan de binnenkant. Daar is wat met olie gemorst en hij moet de Honda nog wat platter leggen dan normaal.., dat gaat nog goed, maar als het gas erop gaat, gaat het mis en is hij het achterwiel ‘kwijt’… Ton kan hem maar nipt ontwijken en zet de jacht weer in op Jan Frank. Bij de eerste doorkomst is het Jan Frank dus op kop, gevolgd door Ton, Gert Boon, Gerard van den Brom, Leo Molenaar, Roel Pasop en Rob van Teulingen.
Ernst heeft de fiets weer opgeraapt en kan verder met meer dan een halve ronde achterstand…
De doorkomst vooraan blijft onveranderd, al wordt vanaf de vierde ronde het gaatje tussen Jan Frank en Ton een heus gat. Gert zakt wat naar achteren en het is nu Gerard op plek drie. Roel op de vierde plaats, voor Gert en Rob. Sietze Douma en Leo Poot zijn uitgevallen. Alex Siertsema valt ook uit, evenals Jaap Jan de Boer.
Ernst is aan een inhaalrace begonnen en heeft aan de staart van het veld inmiddels weer wat rijders ingehaald. Net als hij op plek twaalf is beland, begint zijn motor wat in te houden, hetgeen steeds erger wordt. Jan Koning komt hem in de laatste ronde weer voorbij, maar hortend haalt Ernst de finishlijn op plaats dertien… (benzinegebrek…)
Vooraan heeft Jan Frank inmiddels het pleit allang en ruimschoots beslecht, voor Ton en Gerard. Roel wordt vierde voor Rob en Leo M. Gert is zevende, voor Mike van Aken als eerste 350-er..! Henk Nebbeling wordt negende en André Huijgen tiende.
Dan volgen nog Hans v.d. Starre, Jan Koning, Ernst, Jan Brouwer en Leo Smids. Mooie wedstrijd met vooral veel strijd in het middenveld..!
Race 2:
Lex van Dijk gaat voor de tweede wedstrijd over 9 ronden van start op de reserve-Honda van het van Teulingen Team, maar komt na de opwarmronde reeds binnen met een probleem.
De start gaat goed, met alleen Leo S. vanuit de pitlane. Vlak voor de eerste doorkomst valt Jan Frank op kop liggend, vlak voor de Molenbocht stil en kan nog net naar de pitstraat… (draadje los…)
Ton komt nu als eerste door, op de voet gevolgd door Ernst, Gert, Gerard, Leo M., Rob, Mike, Hans, André en Roel. Ernst remt vervolgens Ton uit bij de Molenbocht en komt nipt op kop door, voor Ton, Gerard en Gert. In de derde ronde krijgt Rob de zwarte vlag vanwege een loszittende uitlaat…
De volgorde verandert verder niet. Guust komt na de Boschbocht tot stilstand voor ‘de Enk’.
In de vijfde ronde, als het gaatje tussen Ernst en Ton inmiddels gegroeid is, valt Gert stil naast de baan. De volgorde verandert vooraan niet meer, het gat tussen Roel en Hans wordt wat groter en Jan Br. wisselt wat stuivertjes met Jan K. en André…
Ernst wint na 9 ronden de race voor Ton en Gerard. Leo M. komt als vierde steppend over de streep en houdt zo Mike (1e 350-er) nog net achter zich… Roel wordt zesde, op ruime afstand gevolgd door Hans, André en Jan Br. Jan K. wordt tiende en dan volgen nog Leo Poot, Henk Nebbeling (met een flink slippende koppeling), Leo S. en Jaap Jan de Boer…
Dankzij de drie sprokkelpuntjes uit race 1 leidt Ernst Hagen nu nipt de tussenstand in het NK met 69 punten, voor Jan Frank (66) en Gerard (53)…
Het volgende NK Classics optreden vindt plaats tijdens de Ducati Club Race op 26 en 27 mei a.s… Wederom de CMRCH samen met de IHRO..!
Handige links Internationale wegraces Hengelo:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag