Geen gridgirls meer bij F1, volgt de MotoGP binnenkort het voorbeeld?

581
Promo-girls
Aprilia gridgirls - Le Mans 2017 | foto© Aprilia Racing

De Formule 1 gaat afscheid nemen van een lange tijd aan de sport verbonden traditie. De grid girls zullen komend seizoen al niet meer aanwezig zijn tijdens de Grand Prix weekenden. Gaat de MotoGP organisatie binnenkort het voorbeeld volgen?

Ondanks dat de eerste Formule 1 wedstrijd van 2018 pas eind maart van start gaat heeft de organisatie achter de Formule 1 inmiddels alle ogen op zich gericht. In een persbericht heeft men namelijk laten weten dat er na 50 jaar







“We hebben afgelopen jaar gekeken naar welke zaken we moeten veranderen zodat het op één lijn zit met onze kijk op de sport”, vertelt de commercieel directeur van de F1 Sean Bratches. “Hoewel de grid girls al decennia onderdeel zijn van de Grand Prix, denken we dat dit niet meer past bij de moderne tijd. We geloven niet dat dit passend of relevant is voor de Formule 1 en zijn fans.”

Grid girls zijn al sinds de jaren zestig een gebruikelijk beeld bij de sport, maar na dik vijftig jaar komt er toch een eind aan. Daarmee volgt het de dartsport, die eerder de zogenaamde walk-on girls al afschafte.

De beslissing van de Formule 1 organisatie stuitte de afgelopen 24 uur op veel weerstand. Zo liet voormalig Formule1 baas Bernie Ecclestone al weten niets te snappen van de beslissing en in zijn ogen niets te maken hebben met maatschappelijke normen en waarden.

“Grid girls zouden gewoon toegestaan moeten zijn, ze horen bij de show en iedereen houdt van ze. Deze meiden horen er gewoon bij,” aldus de inmiddels 87-jarige Brit. “Ik dacht dat we inmiddels waren vergeten dat ‘vrouwen geen mannenwerk kunnen doen’ en andersom.”

Inmiddels hebben ook een groot aantal dames die als model en gridgirl werkzaam zijn, of zijn geweest, zich laten horen en was Nanet Por, eigenaresse van het modellenbureau PromoVisionModels dat voor veel teams en organisaties in de auto- en motorsport de gridgirls verzorgt, samen met de bekende autocoureur Tom Coronel woensdagavond te gast bij RTL Late Night om over het onderwerp te praten. Zowel Coronel als ook Por lieten weten het absoluut niet eens te zijn met deze in hun ogen zeer discutabele beslissing.

“Het verschijnsel ‘past niet bij de moderne tijd’, volgens de organisatie van de Formule 1. Hier zijn wij het niet mee eens! Het is juist een leuke toevoeging aan de sport,” aldus Por in gesprek met presentator Humberto Tan. “Daarnaast vinden onze meiden het een van de leukste jobs om te doen. Interactie met publiek en ze krijgen de kans om te werken voor internationale topteams!”

De beslissing van Liberty Media, het bedrijf achter de Formule 1, heeft dus een storm van kritiek opgeleverd bij zowel teams, coureurs, gridgirls zelfs als ook bij de fans die zich inmiddels flink roeren op social media. Naast de kritiek van de dames, die veelal werkzaam zijn in zowel de Formule 1 als ook in de MotoGP, bestaat er daarnaast ook de angst dat zij hun baan helemaal gaan verliezen en dat de MotoGP organisatie snel het voorbeeld zal volgen van hun collega organisatie op vier wielen.

Deze angst is ongetwijfeld ingegeven door dezelfde discussie – dat de gridgirl traditie niet meer strookt met de normen in onze moderne samenleving – die er afgelopen seizoen al was in Spanje, de bakermat van de MotoGP, en waar de titelsponsor van het officiële Yamaha MotoGP Team in 2017 de helft van haar promotieteam tijdens de Spaanse Grand Prix weekenden al liet bestaan uit mannelijke modellen.

Of de MotoGP organisatie voornemens is om het voorbeeld te volgen is niet bekend, maar zoals een bekend spreekwoord luidt; ‘als er één schaap over de dam is dan volgen er meer’ zou hier binnen afzienbare tijd zomaar eens van toepassing kunnen zijn.