MotoGP debuut Van der Mark: wat is realistisch en wat mogen we verwachten?

116
Michael van der Mark | foto© printscreen

Michael van der Mark zal dit weekend zijn MotoGP debuut maken op de Yamaha YZR-M1 van het Monster Yamaha Tech 3 team aangezien Jonas Folger nog altijd kampt met het Epstein-Barr virus waardoor de Duitser zelf niet in actie kan komen. Maar wat kunnen we nou realistisch gezien verwachten van de Nederlander op het gebied van prestaties?

Laten we allereerst beginnen over de verschillen tussen de Yamaha YZF-R1 die Van der Mark gedurende dit seizoen gereden heeft in de World Superbike klasse en de Yamaha YZF-M1 die Jonas Folger dit seizoen in zijn handen heeft gehad in de MotoGP klasse.







Het eerste en misschien wel belangrijkste verschil is de het bandenmerk waar beide motorfietsen op staan. In het World Superbike wordt er gereden met Pirelli’s terwijl de MotoGP klasse voorzien wordt van banden door Michelin. Verder is de WorldSBK-spec R1 uitgerust met stalen remschijven, waarbij de MotoGP-spec M1 beschikt over carbonschijven. Verder beschikt de MotoGP machine over zo’n 30 tot 40 pk meer ten opzichte van de WorldSBK motor en is de M1 een stuk lichter dan de R1.

Verder kunnen we kijken naar andere coureurs die dit seizoen in de MotoGP klasse in actie gekomen zijn buiten de gebruikelijke coureurs (Rossi, Viñales, Zarco en Folger), dit zijn namelijk Katsuyuki Nakasuga, Kohta Nozane en Broc Parkes. Hierbij kunnen we Nakasuga en Nozane in feite meteen al buiten beschouwing laten aangezien dit testcoureurs zijn van Yamaha en dus zeer regelmatig kilometers maken op de M1. Als we kijken naar Parkes, die in 2014 een vaste coureur was in de MotoGP klasse, zien we dat hij het afgelopen weekend op Phillip Island zeer lastig had. In alle droge trainingen (FP1, FP2, FP4) stond de Australiër onderaan de tijdlijsten en in de race eindigde Parkes als laatste met een marge van negen seconden naar de voorlaatste coureur. Dit laat dus zien dat het ook voor een coureur met eerdere GP-ervaring zeer lastig is om mee te komen in dit zeer competitieve MotoGP-veld.

Misschien is de beste vergelijking nog wel te maken met Van der Mark’s huidige teamgenoot in het Pata Yamaha Official WorldSBK team, Alex Lowes. De Brit verving vorig jaar de geblesseerde Bradley Smith op Silverstone, Misano en Aragón. Ook hier moet een kanttekening geplaatst worden aangezien Lowes voorafgaand aan de GP op het circuit van Silverstone al mocht testen op Brno en dus al enige kilometers met de M1 had gemaakt.

Ondanks deze testkilometers bleek het ook voor Lowes een flinke stap te zijn van het WorldSBK naar de MotoGP aangezien de Brit tijdens de Grand Prix op Silverstone in 2016 in de eerste twee droge trainingen onderaan de tijdlijsten eindigde. Uiteindelijk werd er door Lowes een knappe dertiende plaats behaald in de race maar had dit ook te maken met een groot aantal valpartijen.

Verder is het Sepang International Circuit zeker geen gemakkelijke baan gezien een lengte van 5,5 kilometer en liefst 15 bochten in combinatie met de zeer hoge temperaturen in het tropische klimaat van Maleisië. Daarbij is de kans groot dat er regen gaat vallen en is het op een natte baan nog lastiger om een motor echt te leren kennen en het juiste gevoel te krijgen.

Kortom, wat kunnen we dit weekend verwachten van Michael van der Mark in zijn MotoGP debuut? Eigenlijk helemaal niets en heeft het geen enkele zin om onnodige druk op te leggen en surrealistische verwachtingen te scheppen. Laten we vooral genieten van de eerste Nederlander in de koningsklasse sinds Jurgen van der Goorbergh in 2005.

De eerste training van de MotoGP klasse op het Sepang International Circuit waarin we Van der Mark in actie kunnen zien zal vrijdagochtend om 03:55 uur Nederlandse tijd van start gaan.

[poll id=”2″]

 

Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag