Meer dan een vijftiende plaats en één schamele WK punt zat er zaterdag tijdens de eerste wedstrijd op de Lausitzring niet in voor Michael van der Mark. Vlak na de wedstrijd werd duidelijk waarom; een volledig leeggelopen achterband.
Nadat de omstandigheden vrijdag niet helemaal in het voordeel uit pakten voor Michael van der Mark leek de Pata Yamaha Official WorldSBK Team coureur zaterdagochtend tijdens de SP1 kwalificatie het lek boven te hebben. De Nederlander was op een gewone raceband in deze sessie een seconde sneller dan tijdens de voorgaande sessies van het weekend en plaatste zich dan ook eenvoudig voor de SP2 kwalificatie.
Hierin kon Van der Mark echter geen potten breken aangezien het gevoel met de kwalificatieband niet was zoals gehoopt. Mede hierdoor werd de elfde startplaats zijn deel. Na de start van de race werd al snel duidelijk dat het geen makkelijk wedstrijd zou gaan worden voor de Nederlander. Toen een uitstapje naast de baan hem vervolgens ook nog eens ver terugwierp leek het gedaan. De Rotterdammer knokte zich echter nog terug tot binnen de top tien maar vervolgens gingen de rondetijden in rap tempo omhoog en werden de even eerder teruggewonnen posities net zo snel weer prijsgegeven.
Uiteindelijk wist Van der Mark als vijftiende de finish te passeren en nog één schamel WK punt op zijn palmares bij te schrijven. In het parc-fermé werd vervolgens duidelijk waarom er tijdens deze wedstrijd niet meer in zat dan deze toch wel teleurstellende vijftiende positie; een leeggelopen Pirelli achterband.
Michael van der Mark, Pata Yamaha Official WorldSBK Team (P15):
“Om eerlijk te zijn was ik blij met de manier hoe ik me tijdens SP1wist te plaatsen voor SP2. Op een gewone raceband was ik maar liefst een seconde sneller dan ik daarvoor dit weekend had gereden, maar in SP2 op een kwalificatieband was het gevoel gewoon niet geweldig. Ik denk dat de achterband de voorkant pushte, dus ik moest vanaf de elfde plaats op de grid aan de wedstrijd beginnen. De start van de race was goed maar ik kreeg al vrij vlot te maken met gripproblemen. Vervolgens maakte ik een fout al moet ik eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet weet wat er nu echt gebeurde. Ik kwam hierbij naast de baan en moest hierna vanuit de achterhoede weer mijn weg naar voren zien te vinden. Heel eerlijk, ondanks dat mijn snelheid niet fantastisch was, was dit beter dan tijdens de trainingen. Ik focuste me op het continueren van deze pace, maar vervolgens ging ik steeds langzamer en zat er echt veel beweging in de motor. Vervolgens heb ik de race uitgereden omdat elke punt in dit kampioenschap belangrijk is, maar toen ik na de finish naar het parc-fermé reed kwam ik erachter dat mijn achterband leeg was. We zullen nu uit moeten zien te vinden wat er gebeurd is en hoe dit heeft kunnen gebeuren. We gaan dat vanavond uitzoeken, en morgen gaan we tijdens de tweede wedstrijd gewoon weer onze uiterste best doen en alles geven.”
Handige links Prosecco DOC German Round:
Tijdschema en volledige uitslagen WorldSBK
Tijdschema en volledige uitslagen IDM
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Video