Een groot deel van de MotoGP teams heeft haar rijdersbezetting voor 2018 inmiddels rond. Reale Avintia Racing heeft voor 2018 echter nog plaats. Belangstellenden kunnen contact opnemen; talent en hard kunnen rijden is een pré, een eigen bijdrage van 1 miljoen euro daarentegen een vereiste!!
Je bent coureur, je kunt hardrijden op een motorfiets, je droomt van een MotoGP carrière, je hebt altijd al eens Valentino Rossi, Marc Marquez of Jorge Lorenzo in een rechtstreeks duel willen verslaan en je hebt een sponsor of een rijke suikeroom achter de hand die je 1 miljoen euro per seizoen over heeft voor jou droom? Misschien is dit je kans.:-)
Dat er de laatste jaren veel veranderd is voor coureurs zal voor veel motorsportliefhebbers geen geheim meer zijn. Veruit het grootste deel van de coureurs die momenteel actief zijn moeten een eigen budget meenemen om überhaupt te kunnen racen en ergens onderdak te vinden. Hadden in het verleden de teams hun eigen sponsors en werden de coureurs meestal gekozen vanwege hun talent, tegenwoordig lijken de teams steeds meer en meer op een facilitair- en dienstverlenend bedrijf onderdeel uitmakend van het reizend circus.
Keek men in het verleden vaak eerst naar het talent en de reeds behaalde prestaties alvorens een gesprek aan te gaan met een nieuwe coureur, tegenwoordig wordt er eerst gekeken naar de inhoud van de portemonnee en de persoonlijke sponsoring die er door de betreffende coureur binnengebracht kan worden. Vervolgens is het vanzelfsprekend ook wel heel leuk als de prestaties er dan ook nog enigszins op lijken.
Vanzelfsprekend geldt dit niet voor de top- en fabrieksteams in de MotoGP klasse. De top van het veld verdient nog steeds een dik belegde boterham – al zijn deze bedragen vergeleken met 10 jaar terug ook vele malen minder groot – maar anders is dit bij o.a. Team Aspar MotoGP en Reale Avintia Racing. Deze teams zijn deels afhankelijk van een financiële bijdrage van Dorna en de coureurs.
Wat betreft de financiële inbreng van coureurs lijkt Avintia Racing momenteel de kroon te spannen en wel een heel erg hoge bijdrage te vragen voor één van de twee zitjes voor komend seizoen. Nadat Avintia na afloop van het seizoen 2016 haar sponsorbijdrage aan het team terugschroefde van € 3.000.000 naar ongeveer € 650.000 bleek verzekeringsmaatschappij Reale Seguros als nieuwe sponsor in 2017 dit verschil maar deels te kunnen dichten.
Reale Avintia Racing, dat momenteel nog met een zestal coureurs in gesprek is voor komend seizoen (Hector Barbera, Tito Rabat, Mika Kallio, Yonny Hernandez, Tom Lüthi en de Belg Xavier Simeon) heeft dan ook aangegeven dat er voor het eerste zitje minimaal € 1.000.000 op tafel moet komen.
Konden we een dag geleden nog melden dat het management van Simeon met de hulp van het Belgische RTL bereidt was om € 700.000 te betalen voor een plekje binnen het team in 2018. Niet voldoende dus, echter niet getreurd want Tito Rabat zou inmiddels aangegeven hebben met de hulp van een aantal persoonlijke Spaanse sponsors aan het verzoek van het team te kunnen en willen voldoen.
Mocht dit zo zijn, mocht deze deal rondkomen dan is natuurlijk de vraag wie er in aanmerking komt voor het tweede zitje. Of dit om de dikste portemonnee zal gaan is nog maar de vraag, aannemelijker is dat Dorna een belangrijke stem in deze beslissing zal hebben in ruil voor de financiële ondersteuning die men jaarlijks aan het team geeft. Hier kunnen de commerciële belangen van het aan de start hebben van een Columbiaan (Hernandez) of een Fin (Kallio) – met het oog op de Finse Grand Prix die in 2019 weer terugkeert op de kalender – voor de Spaanse rechtenhouder weleens van doorslaggevende aard zijn.
Motorsport en MotoGP anno 2017……..